فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

برخی درختان اوکالیپتوس در برابر سرما مقاومتر از دیگر هستند و محافظت از آسیبهای سرما در اوکالیپتوس به این درختان کمک کند کمتر آسیب ببینند. حتی در صورتی که یک گونه مقاوم انتخاب کنید از آن محافظت کنید، باز هم باید بدانید چگونه در برابر سرما از درختتان محافظت کنید چون شرایط جوی بسیاری از مواقع شما را غافلگیر میکند.
آسیبهای ناشی از سرما در اوکالیپتوس
آسیبهای ناشی از سرما در اوکالیپتوس


هفتصد گونه درخت اوکالیپتوس وجود دارد که بیشتر آنها بومی استرالیا و چند نیز گونه بومی گینه نو و اندونزی هستند. بنابراین تقریبا همه درختان اوکالیپتوس مناسب نواحی گرمسیری کره زمین هستند و سرما زدگی در این درختان در نواحی با آب و هوای سرد یکی از مشکلات رایج درختان اوکالیپتوس است.

برخی انواع درختان اوکالیپتوس در برابر سرما مقاومتر از انواع دیگر هستند و محافظت از سرما میتواند به این درختان کمک کند کمتر آسیب ببینند. حتی در صورتی که یک گونه سخت و مقاوم را انتخاب کنید و از آن محافظت کنید، باز هم باید بدانید چگونه در برابر سرما از درختتان محافظت کنید چون شرایط جوی بسیاری از مواقع شما را غافلگیر میکند.

آسیبهای سرما در اوکالیپتوس  ممکن است خفیف و یا شدید باشد. در هر صورت پیش از درمان باید وضعیت گیاه ارزیابی شود.

آسیبهای سرما در اوکالیپتوسآسیبهای سرما در اوکالیپتوس


شناسایی آسیبهای سرما در اوکالیپتوس

این درختچه ها و درختهای استوایی تا نیمه استوایی در دمای زیر صفر استفاده نمیشوند چون آسیب قابل ملاحظه ای به درخت وارد میشود. درخت اوکالیپتوس با شرایط آب و هوایی معتدل با کمی نوسان دما سازگار است. حتی در مورد گیاهان بومی که در مناطقی که برف می بارد رشد میکنند، در مقابل افت شدید دما و خواب زمستانی در زیر برف از آنها محافظت صورت میگیرد تا زمانی که فصل زمستان به پایان برسد. گیاهانی که افت دما را تجربه میکنند، مورد تهدید آسیبهای زمستانی قرار دارند.

نشانه های سرمازدگی متوسط تا شدید

اغلب آسیب سرما زدگی قابل شناسایی نیست تا زمانی که برفها آب میشوند و هوا گرمتر میشود. در این زمان ممکن است تازه متوجه سیاه شدن شاخه های کوچک گیاه، پدیدار شدن لکه های پوسیدگی، شکستگی بخشهایی از گیاه در اثر بارش سنگین برف و عدم برگ دهی بخشهایی از درخت شوید. این وضعیت نشان دهنده سرما زدگی متوسط تا شدید است.


آیا درخت اوکالیپتوس میتواند در سرما دوام بیاورد؟

چند عامل بر مقاومت اوکالیپتوس در برابر سرما تاثیر میگذارد. اولین فاکتور گونه آن است، گونه های مقاوم به سرما برای این منظور مناسب ترند. فاکتور دوم منشا دانه یا محلی است که دانه از آن جمع آوری شده است. دانه های اوکالیپتوس که منشا آنها در ارتفاعات بالاتر باشد، بیشتر از دانه های مربوط به نواحی پایینتر صفت مقاوم به سرما را در خود دارند.

نوع سرما نیز در مقاوم بودن گیاه تاثیر میگذارد. گیاهانی که سرمای شدید را بدون پوشش برف و با بادهای تند تجربه میکنند، دچار از دست دهی آب و خشکی شده و از ناحیه ریشه آسیب می بینند. گیاهانی که بارش سنگین برف را تجربه میکنند به طوری که پوشش قطوری از برف در روی ناحیه ریشه ایجاد میشود و باد کمی به آنها میوزد، احتمال بیشتری دارد که زنده بمانند. موقعیت گیاه نیز در مقاومت آن اهمیت دارد. مکانی که گیاه در آن قرار دارد اگر به گیاه کمک کند سرپناهی داشته باشد، احتمال زنده ماندن آن را افزایش میدهد.

همان طور که میبینید، این سوال ساده که آیا اوکالیپتوس میتواند در سرما زنده بماند، پاسخ پیچیده ای دارد و برای آن باید به فاکتورهای زیادی توجه کرد.


چگونه آسیب ناشی از سرما در اوکالیپتوس را اصلاح کنیم؟

تا فصل بهار صبر کنید. سپس هر بخش آسیب دیده و یا مرده را از گیاه جدا کنید. یک بار دیگر گیاه را بررسی کنید تا مطمئن شوید شاخه ای که جدا میکنید مرده است. برای این کار بخش کوچکی از پوست شاخه را بخراشید تا ببینید زیر آن چه وضعیتی دارد و مرده است یا خیر.

از هرس کردن زیاد اوکالیپتوس خودداری کنید اما همین که مواد مرده یا شکسته آن را جدا کنید، به گیاه کود و مقدار زیادی آب بدهید، در فصل رشد دوباره سرسبز و پربار میشود. در بیشتر موارد درخت زنده می ماند اما برای فصل سرمای آتی، باید به فکر محافظت بهتر از درخت باشید.

پیشگیری از سرما زدگی اوکالیپتوس

در صورتی که پیش از این گیاه را در مکانی کاشته اید که سرپناهی ندارد، میتوانید به انتقال آن به مکانی بهتر فکر کنید. اوکالیپتوس را در جایی بکارید که کمتر در معرض وزش باد قرار داشته باشد و از آفتاب سوزان زمستانی نیز در امان باشد. اطراف ناحیه ریشه درخت، حجم زیادی مالچ آلی مانند پوست درخت یا کاه بریزید. در صورتی که در نواحی زندگی میکنید که وزش باد خیلی کم است، گیاه را در موقعیت و جهتی قرار دهید که نور آفتاب به آن بتابد و پس از سرما، آن را خوب گرم کند.

بر روی گیاه پوشش ضد سرما بسازید. داربستی بر پا کنید و با استفاده از پتو، پلاستیک یا چیزهای دیگر گیاه را عایق کنید تا بیش از حد سرد نشود. حتی میتوانید از لامپهای کوچک در زیر کاور استفاده کنید تا دمای پیرامون گیاه را افزایش دهد و از درخت در برابر سرما محافظت نماید.

پیشگیری از آسیبهای سرما در اوکالیپتوسپیشگیری از آسیبهای سرما در اوکالیپتوس
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.