فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

اگر خانه یا ساختمانتان آفتاب گیر نیست، اصلا نگران نباشید. شما میتوانید با کمک نور مصنوعی نیاز گیاه را تامین کنید.
پرورش گیاهان آپارتمانی: انواع نور مصنوعی که به رشد گیاه کمک میکنند
پرورش گیاهان آپارتمانی: انواع نور مصنوعی که به رشد گیاه کمک میکنند

اگر میخواهید گیاهانتان را در فضای داخل ساختمان نگهداری کنید، احتمالا نور طبیعی زیادی نمیتوانید برای آنها تامین کنید. نور خورشید توازن کاملی از طول موجهای مورد نیاز برای رشد و شکوفایی گیاهان را در خود دارد اما اگر خانه یا ساختمانتان آفتاب گیر نیست، اصلا نگران نباشید. شما میتوانید با کمک نور مصنوعی نیاز گیاه را تامین کنید. در واقع حتی گیاهان سایه دوست مانند پوتوس و اسپاتی فیلوم نیز در اتاقی که نور مصنوعی خوبی دارد، خیلی خوب رشد میکنند.

گیاهان برای رشد به طول موجهای زیر نیاز دارند:

-         طول موج آبی برای رشد برگها

-         طول موج قرمز برای گل دهی و میوه دهی

-    مقدار کمی طول موج سبز که گیاه از آن استفاده میکند و بقیه آن را بازتاب میکند. (به همین علت برگ گیاهان سبز دیده میشود)

انواع نور مصنوعی برای رشد گیاه

برای رشد گیاه از بذر باید لامپ یا حباب را درست بر بالای گیاه آویزان کنید. میتوانید از کیتهای نوری مخصوص رشد گیاه که حاوی بازتاب کننده و بست نیز هستند استفاده کنید اما برای گیاهان آپارتمانی معمولی میتوانید از هر چراغ و بستی که میخواهید استفاده کنید. فقط باید در انتخاب لامپ و محل قرار گیری آن دقت کنید.

-    نور فلورسنت: آسانترین و به صرفه ترین گزینه از نظر مالی نور فلورسنت است. نور فلورسنت که به شکل مهتابی و لامپ خریداری میشود، داغ نمیشود. بنابراین میتوان آن را نزدیک به برگهای گیاه قرار داد. برخی چراغهای فلورسنت طول موج آبی بیشتری دارند بنابراین به دنبال چراغهای های حاوی طیف کامل نور یا ترکیبی از آفتابی (warm) و یخی (cool) باشید. اگر تردید دارید میتوانید چراغ مهتابی سفید ( cool white) خریداری کنید چون نور سفید حاوی طیف کامل طول موجها است. برای این که نور مصنوعی حداکثر کارایی را داشته باشد آن را جایی بگذارید که حدود 30 سانتیمتر از برگ گیاه فاصله داشته باشد.

-    لامپ رشته ای: این منابع نور، حرارت زیادی تولید میکنند و باید با فاصله زیادی نسبت به برگها قرار بگیرند. لامپ رشته ای طول موج قرمز بیشتری منتشر میکند بنابراین از آن میتوان به عنوان نور مکمل نور فلورسنت و متعادل کردن طیف نوری مورد نیاز گیاه، استفاده کرد. به خصوص در صورتی که گیاه میخواهد شکوفه بدهد. اگر میخواهید این دو نوع نور مصنوعی را با هم استفاده کنید، سعی کنید نسبت نور فلورسنت دو سوم و نور رشته ای یک سوم (از نظر وات) باشد.

-    نور ال ای دی (LED): نور ال ای دی به عنوان یک منبع نوری کم مصرف و کم حرارت شناخته میشود. چون تکنولوژی ال ای دی خیلی اختصاصی است، هر چراغ ال ای دی متفاوت است بنابراین دقت کنید چراغی که خریداری میکنید نور قرمز و آبی مورد نیاز گیاه را داشته باشد. چراغ ال ای دی مخصوص رشد گیاهان گلخانه ای، تنها طول موجهایی را تولید میکند که بیشتر مورد استفاده گیاه قرار دارد بنابراین میتوانید به جای خرید لامپهای معمولی، از این چراغهای روشنایی خریداری نمایید.

-    نور هالوژن: نور هالوژن نیز تمامی طیف نوری را تولید میکند اما همانند لامپهای رشته ای حرارت زیادی تولید میکند و از نظر مصرف انرژی پرمصرف تر از نورهای فلورسنت است.

-    نور رشد گیاهان گلخانه ای: معمولا این چراغها در حبابهای فلورسنت قرار داده میشوند. این چراغها حاوی طیف کامل طول موجهای مورد نیاز برای شکوفه دهی گیاهانی مانند بنفشه آفریقایی هستند. برخی از صاحبان گل و گیاه از این نور برای رشد گیاهان از بذر یا تکثیر گیاه به روش هیبرید استفاده میکنند اما برخی دیگر استفاده از نور فلورسنت طیف کامل را راحت تر و کارامد میدانند. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.