فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

باغبانی در باغچه خانه و داشتن یک باغ می‌تواند راهی فوق‌العاده برای پرورش سبزیجات، زیباسازی ملک شما یا جذب حیات وحش محلی باشد. می توانید یک باغ بزرگ در حیاط خلوت خود بکارید یا اگر فضای محدودی دارید می توانید یک باغ کوچک بکارید. حتی می توانید با استفاده از چیزی جز ظروف باغچه بکارید.
چگونه در باغچه خود باغبانی کنیم
چگونه در باغچه خود باغبانی کنیم

باغبانی در باغچه خانه

داشتن یک باغ و باغبانی در باغچه خانه می‌تواند راهی فوق‌العاده برای پرورش سبزیجات، زیباسازی ملک شما یا جذب حیات وحش محلی باشد. می توانید یک باغ بزرگ در حیاط خلوت خود بکارید یا اگر فضای محدودی دارید می توانید یک باغ کوچک بکارید. حتی می توانید با استفاده از چیزهایی مانند ظروف باغچه بکارید. اگر به راه اندازی یک باغ فکر می کنید و مطمئن نیستید که از کجا شروع کنید، چندین چیز وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند. انواع مختلف باغ را در نظر بگیرید، قطعه و ابزار باغ خود را آماده کنید، دانه ها و گیاهان خود را انتخاب کنید و سپس باغ خود را بکارید.

انتخاب نوع باغ

تصمیم بگیرید که می خواهید با باغبانی در باغچه خانه  خود چه بکارید یا چه کاری انجام دهید. انواع مختلفی از باغ ها و کاربردهای باغ وجود دارد، بنابراین به این فکر کنید که نوع باغ ایده آل شما چه چیزی را فراهم می کند. برخی از انواع باغ ها عبارتند از:باغ گل یا باغ سبزیجات یا باغ پروانه و... اینها ممکن است محبوب ترین و کاربردی ترین نوع باغ باشد. با پرورش سبزیجات خود، می توانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید و تعداد سبزیجات تازه مصرفی خود را افزایش دهید.

باغ گل

باغ گل به حیاط شما زیبایی می بخشد و می تواند یک فرار و ایجاد آرامش بخش برای شما باشد. اگر به طور عمده علاقه مند به زیباسازی ملک خود هستید، باغ گل ممکن است بهترین انتخاب باشد. می توانید گیاهان چند ساله، یکساله یا یک باغ مختلط بکارید.
باغبانی در باغچه خانه-باغ گلباغبانی در باغچه خانه-باغ گل

باغ پروانه یا مرغ مگس خوار

 شما نمی توانید پروانه یا مرغ مگس خوار پرورش دهید، اما می توانید با باغبانی در باغچه خانه خود  گل هایی بکارید که آنها را به حیاط خانه خود جذب کند، مانند گل های وحشی غنی از گرده، شوید، رازیانه و علف شیر. باغ پروانه یا مرغ مگس خوار می تواند یک نوع باغ عالی برای برنامه ریزی با بچه ها باشد.

باغ حیات وحش

باغ حیات وحش باغی است که با فراهم کردن منابع غذایی و سرپناه به حیوانات در منطقه شما کمک می کند. اینها معمولاً گیاهان بومی منطقه شما هستند، بنابراین برای برنامه ریزی باغ خود باید گونه های بومی خود را بیاموزید.

باغ حیات وحشباغ حیات وحش

میزان فضای باغ

در نظر بگیرید که چقدر فضای در دسترس دارید. اگر فضای زیادی دارید، می توانید باغبانی در باغچه خانه خود را گسترش دهید و یک باغچه در زمین بکارید. اگر فضای محدودی دارید یا به سادگی نمی خواهید در زمین بکارید، می توانید باغچه را در ظروف نیز بکارید. می توانید انواع گیاهان مختلف را در گلدان پرورش دهید و آنها را در پاسیو یا در یک نقطه آفتابی حیاط خود نگهداری کنید. برخی از گیاهان حتی در ظروف داخل خانه نیز رشد می کنند، بنابراین اگر در آپارتمان زندگی می کنید، استفاده از ظروف نیز ممکن است ایده آل باشد.

اگر در منطقه ای با خاک خوب که خیلی سنگی یا شنی نیست زندگی می کنید، کاشت باغ خود در داخل زمین گزینه خوبی است.
اگر کاشت باغ شما در زمین انتخاب مناسبی نیست، پس خرید ظروف برای رشد گیاهان خود را در بسترهای بالای زمین یا ساختن آن در نظر بگیرید. تخت‌های روی زمین عالی هستند زیرا روی پشت شما راحت‌تر هستند و در صورت تمایل می‌توان آن‌ها را در حیاط خود جابه‌جا کرد. اطمینان حاصل کنید که ظروف یا تخت ها به اندازه کافی برای گیاهانی که می خواهید رشد کنید و زهکشی خوبی دارند، بزرگ باشند.
اگر فضای محدودی دارید، اما همچنان می خواهید باغ خود را در بیرون داشته باشید، می توانید یک باغ عمودی بسازید. این نوع باغ ها از گلدان های کوچک یا جعبه های انباشته و گیاهانی که به صورت راست رشد می کنند استفاده می کنند

میزان آفتاب و نور باغ

مشخص کنید که گیاهان شما چقدر آفتاب خواهند گرفت. بسیاری از گیاهان برای رشد به حدود 6 تا 8 ساعت آفتاب کامل نیاز دارند. اگر منطقه ای ندارید که این مقدار آفتاب را تامین کند، باز هم می توانید باغ بکارید. فقط باید گیاهانی را انتخاب کنید که در سایه یا آفتاب کمتری رشد می کنند. 
سعی کنید منطقه ای را که قصد دارید باغ خود را در آن پرورش دهید، چند بار در روز در یک روز آفتابی بررسی کنید تا ببینید خورشید چقدر در آن منطقه می تابد. برای مثال، می‌توانید در ساعت‌های 7 صبح، 11 صبح، 2 بعد از ظهر و 5 بعدازظهر بررسی کنید و یادداشت کنید که آیا خورشید در آن زمان به آن منطقه می‌تابد یا خیر. اگر در طی دو یا سه بررسی شما، خورشید به منطقه ای می تابد، احتمالاً گیاهان آفتاب دوست در آنجا رشد می کنند.


آماده کردن قطعه و ابزار باغ خود برای باغبانی در باغچه خانه

یک طرح را انتخاب کنید

زمانی که در حال برنامه ریزی باغ خود هستید، موقعیت مکانی بسیار مهم است. مهمتر از همه، تعیین کنید که آیا منطقه ای که می خواهید استفاده کنید به اندازه کافی آفتاب می گیرد یا خیر. سپس در نظر بگیرید که آیا اندازه برای کاری که می خواهید با آن انجام دهید مناسب است یا خیر و همچنین در نظر بگیرید که چگونه این باغ را آبیاری می کنید. اگر باغ بزرگی است، یا باید بتوانید شلنگ را روی آن بکشید، یا اگر کوچکتر است، بتوانید یک قوطی آبیاری کامل به آن ببرید.
اگر قصد دارید باغچه کانتینری را پرورش دهید، هنوز مهم است که یک منطقه مناسب برای قرار دادن ظروف شناسایی کنید. این منطقه باید دارای نور خورشید مناسب باشد، فضای کافی برای رشد گیاهان به سمت بالا داشته باشد، و حمل و نقل آنها به منبع آب یا جایی که برای رساندن آب به آنها مناسب باشد، آسان باشد.

باغبانی در باغچه خانه-آماده کردن قطعه و ابزار خودباغبانی در باغچه خانه-آماده کردن قطعه و ابزار خود

خاک را آزمایش کنید

خاک خوب دارای مقدار کافی آهک، فسفر، نیتروژن و پتاسیم خواهد بود. دریابید که چه مقدار از هر کدام در خاک خود دارید و چه چیزهایی را باید اضافه کنید تا بهترین گیاهان در حال رشد را داشته باشید. اگر در حال کاشت یک باغ کانتینری هستید، لازم نیست نگران این موضوع باشید. شما فقط می توانید از خاک گلدان مناسب برای نوع گیاهانی که قرار است پرورش دهید استفاده کنید.

شما می توانید یک کیت آزمایش خاک در خانه را از بسیاری از فروشگاه های سخت افزار و باغ خریداری کنید. دستورالعمل ها را دنبال کنید تا از خواص خاک باغچه خود مطلع شوید.

می‌توانید از اطراف باغتان نمونه‌هایی از خاک بگیرید و آنها را به آزمایشگاه محلی آزمایش خاک یا خدمات ترویجی دانشگاه که دارای گواهی دولتی است ارسال کنید، و در ازای هزینه‌ای ناچیز، خاک شما را آزمایش می‌کنند و نتایج را ظرف یک هفته برای شما ارسال می‌کنند. این بسیار ساده تر از آزمایش خاک است، اما هزینه بیشتری دارد.

چندین نمونه خاک از اطراف باغ خود بگیرید تا مطمئن شوید که نتایج آزمایش دقیق را دریافت می کنید.
PH خاک خود را آزمایش کنید تا ببینید آیا نیاز به ایجاد تغییراتی برای متعادل کردن آن دارید یا خیر. برای انجام این کار، از کیت تست pH استفاده کنید یا آزمایش خود را در خانه انجام دهید و خاک باغ خود را بررسی کنید. گیاهان خاصی سطوح مختلف pH را ترجیح می دهند، اما بهتر است خاکی تا حد امکان به خنثی - pH 7 - نزدیک باشد. 

خاک خود را آماده کنید

برای باغبانی در باغچه خانه خاک خود را آماده کنید  پس از اتمام آزمایش خاک و pH، خاک خود را با افزودن مواد مغذی لازم برای کمک به رشد گیاهان خود آماده کنید.
برای کمک به غنی سازی خاک خود با مواد مغذی، مواد آلی را اضافه کنید. می توانید از کمپوست (در صورت داشتن یک توده کمپوست خودتان)، برگ های تجزیه شده، پیت ماس ​​یا کود حیوانی تجزیه شده استفاده کنید. اگر به راحتی به آنها دسترسی ندارید، همه اینها برای خرید در مراکز باغبانی محلی موجود است.

برای کمک به جایگزینی نیتروژن، فسفر یا پتاسیمی که ممکن است کمبودش را داشته باشید، به خاک خود کود اضافه کنید. برچسب روی کیسه کود دقیقاً به شما می گوید که چه مقدار از هر یک از این مواد مغذی وجود دارد. برای مثال اعداد 5-10-5 به شما می گوید که کود حاوی 5 درصد نیتروژن، 10 درصد فسفر و 5 درصد پتاسیم است.

پس از نتایج آزمایش pH، اگر خاک شما قلیایی است (بالای 7)، سعی کنید آهک یا خاکستر چوب را برای خنثی کردن آن اضافه کنید. اگر خاک شما اسیدی است (زیر 7)، پیت ماس ​​یا برگ های در حال تجزیه را اضافه کنید.  بسته به اینکه چه گیاهانی را می خواهید رشد دهید، ممکن است نیازی به تغییر pH نداشته باشید. رشد گیاهانی که در خاک موجود زنده می مانند آسان تر است.

در مورد منطقه خود تحقیق کنید

کسب اطلاعات در مورد شرایط رشد در منطقه شما بسیار مهم است. آنلاین نگاه کنید، با یک مشاور باغ محلی صحبت کنید، یا با خدمات توسعه تعاونی خود تماس بگیرید.
به طور متوسط ​​زمان شروع و پایان یخبندان را بیابید تا زمان مناسب کاشت را بدانید. کاشت خیلی زود یا خیلی دیر می تواند دانه ها یا گیاهان شما را بکشد، بنابراین بسیار مهم است که بدانید بهترین زمان برای شروع چه زمانی است.

در مورد الگوهای آب و هوای محلی که ممکن است باغ شما را تحت تاثیر قرار دهد آشنا شوید.

بهترین زمان برای برداشت میوه ها، انواع توت ها و سبزیجات را در منطقه خود جستجو کنید. برخی از اینها ممکن است ساده باشند، اما برخی از گیاهان به دانش کمی بیشتر در مورد بهترین زمان برای برداشت نیاز دارند.

بر اساس نیازهای زیستگاهی و نیازهای رشد هر یک از گیاهان خاص خود، برنامه زمانی تعیین کنید. برخی از گیاهان ممکن است نیاز به شروع خیلی زود در فصل داشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است تا تابستان نیازی به کاشت نداشته باشند. 
5
وسایلت را جمع کن برای اینکه باغبانی تا حد امکان آسان و آرامش بخش باشد، داشتن تمام ابزار مناسب مهم است. از بیل، دستکش، ماله باغبانی، چنگال باغچه، سبد یا سطل برای نگهداری علف های هرز و حداقل یک قوطی آبیاری استفاده کنید. شما می توانید ابزارهای دیگری را خریداری کنید، اما برای یک باغ کوچک تا متوسط ​​لازم نیست.

برای یک باغ بزرگ، ممکن است نیاز به خرید یک چرخ دستی، چنگک و بیل، لپه، و یک حفر کننده پست داشته باشید.
اگر زمان یا توانایی آبیاری دستی باغ خود را ندارید، به نصب یک سیستم آبپاش خودکار نگاه کنید

انتخاب دانه ها و گیاهان

این مورد یکی از مهمترین موارد باغبانی در باغچه خانه است و تعیین کنید که آیا می خواهید باغ خود را از دانه ها شروع کنید. بسیاری از گیاهان وقتی آنها را از دانه شروع میکنید خوب عمل می کنند. مرکز باغ محلی خود را برای بسته های بذر بررسی کنید و به برچسب نگاه کنید تا ببینید چقدر طول می کشد تا رشد کنند، بهترین زمان کاشت آنها چه زمانی است و به چه میزان آب نیاز دارند.

رشد از بذر بسته به چیزی که در حال رشد هستید می تواند از یک تا چهار ماه طول بکشد، بنابراین مهم است که از قبل برنامه ریزی کنید.
رشد از دانه ها ارزان ترین گزینه است، زیرا یک بسته دانه فقط چند دلار یا سنت قیمت دارد. گیاهان کامل خریداری شده از یک فروشگاه باغبانی می توانند از 1 تا 50 دلار قیمت داشته باشند.

رشد از دانه این مزیت را دارد که به شما این امکان را می دهد که بذر را در ظرفی شروع کنید و آن را در داخل خانه نگه دارید یا مستقیماً در زمین قرار دهید. با این حال، کاشت یک بذر در یک ظرف و شروع آن در داخل خانه ممکن است منجر به گیاه سالم تری نسبت به شروع در فضای باز در زمین شود. همچنین ممکن است شروعی زودتر برای گیاه شما فراهم کند زیرا مجبور نیستید برای آخرین یخبندان منتظر بمانید.

پیوند گیاهان بالغ را در نظر بگیرید

مزیت پیوند یک گیاه بالغ در خاک یا ظرف شما این است که قبلاً تا حدی رشد کرده است و زودتر میوه می دهد. همچنین احتمال زنده ماندن و رشد این گیاه بیشتر خواهد بود. پس از آماده شدن بقیه باغ، کاشت گیاهان بالغ تنها چند دقیقه طول می کشد.
فروشگاه باغ محلی خود را برای گیاهان بالغ بررسی کنید و مطمئن شوید که برچسب های روی گیاهان را بررسی کنید تا مشخص کنید که آیا آنها برای نوع باغی که در نظر دارید کار می کنند یا خیر.

پیازهای گل را بررسی کنید

اگر قصد دارید گل بکارید، امکان کاشت پیاز را نیز دارید. کاشت پیازها آسان است و برخی از آنها (گیاهان چند ساله) هر سال بازمی گردند. برخی از پیازها یکساله هستند و هر سال نیاز به کاشت مجدد دارند.
به خاطر داشته باشید که پیازها فقط چند هفته در یک زمان شکوفا می شوند.
فروشگاه باغ محلی خود را برای پیازهایی که می توانید در باغ خود بکارید و سال به سال از آن لذت ببرید، مانند گل لاله، نرگس  بررسی کنید

شروع کاشت

باغ خود را مرتب کنید تا بتوانید باغبانی در باغچه خانه خود انجام دهید
انتخاب کنید که هر گیاه در باغ شما کجا برود. مقدار نور خورشید و اندازه کلی آنها را در نظر داشته باشید. شروع با گیاهان کوچک می تواند گمراه کننده باشد، زیرا ممکن است برخی از آنها بسیار بزرگ شوند و در نهایت به قطعات یا ظروف بزرگتر نیاز داشته باشند.
معمولاً بین هر گیاه حدود 10 اینچ (25.4 سانتی‌متر) فاصله ایجاد کنید، اما مطمئن شوید که بسته بذر یا برچسب روی گیاهان را بخوانید تا ببینید چقدر فضای لازم دارند.

فضای کافی بین ردیف ها

همچنین می خواهید بین ردیف ها فضای کافی بگذارید تا بتوانید بین آنها راه بروید. برنامه ریزی کنید که حدود 18 اینچ (45.7 سانتی متر) بین ردیف ها بگذارید.

سعی کنید گیاهان خود را به صورت گروهی بر اساس تنوع نگهداری کنید. به عنوان مثال، می توانید تمام سبزیجات خود را در همان قسمت باغ خود بکارید و گل ها یا توت ها را در قسمتی دیگر نگهداری کنید.یکی از موارد مهم برای باغبانی در باغچه خانه است.

دریابید که کدام گیاهان بلندتر رشد می کنند، زیرا به مرور زمان سایه ایجاد می کنند و فقط باید در نزدیکی گیاهان دیگری که بلندتر می شوند یا در نزدیکی گیاهانی که به نور خورشید کمتر و سایه بیشتری نیاز دارند، کاشته شوند.

فضای کافی بین ردیف هافضای کافی بین ردیف ها

بذر یا گیاهان خود را بکارید

با استفاده از چیدمانی که در نظر گرفته اید، هر گیاه را در باغ قرار دهید. حفره ای دو برابر اندازه و به همان عمق توپ ریشه یا همانطور که روی بسته بذر شما نشان داده شده است حفر کنید. بسته به چیزی که می کارید ، عمق از 1⁄4 اینچ (0.6 سانتی متر) تا 2 اینچ (5.1 سانتی متر) برای عمق بذر متفاوت است. فرقی نمی کند که در ظرف بکارید یا در زمین. از دستورالعمل های عمق ارائه شده روی بسته بذر استفاده کنید.
چاله ای را که خیلی عمیق است حفر نکنید. فقط به اندازه کافی حفاری کنید تا بدون پوشاندن ساقه یا برگ ها، فضایی برای همه ریشه ها ایجاد شود. خاک داخل زمین باید با خاک گیاهی که می کارید هم سطح باشد.

بذر یا گیاهان خود را بکاریدبذر یا گیاهان خود را بکارید

قرار دادن گیاه در گودال

هر گیاه را به آرامی در سوراخ خود قرار دهید تا به هیچ بخشی از آن آسیب نرسانید. از انگشتان خود یا ماله استفاده کنید تا به آرامی خاک را به سوراخ روی ریشه ها برگردانید. اگر گیاهی که می‌کارید ریشه‌دار است، یعنی ریشه‌ها به دور ظرف پیچیده شده‌اند، قبل از کاشت آن‌ها را به آرامی ماساژ دهید و شل کنید. این به ریشه‌های گیاه کمک می‌کند به جای اینکه به دور گلوله ریشه بپیچند و خود را خفه کنند، در خاک اطراف پخش شوند.

مالچ را اضافه کنید

دریافت هر چه بیشتر مواد مغذی در خاک به رشد کامل و سالم گیاهان شما کمک می کند. مالچ به این امر کمک می کند و همچنین به جلوگیری از رشد علف های هرز کمک می کند.  مالچ را بین هر یک از گیاهان در یک لایه به ضخامت یک اینچ پخش کنید. یکی از موارد مهم باغبانی در باغچه خانه است.
برای سبزیجات، کاه یا برگ های تجزیه شده را به عنوان مالچ در اطراف گیاهان خود اضافه کنید تا بهترین نتیجه را داشته باشید.
گل ها با تراشه های چوب یا پوست درخت به عنوان مالچ خوب عمل می کنند

مالچ را اضافه کنیدمالچ را اضافه کنید

باغ خود را آبیاری کنید

چند هفته اول پس از کاشت باید کمی آب بیشتری داشته باشد تا به ریشه ها کمک کند تا ته نشین شوند. از آبیاری بیش از حد خودداری کنید، با این حال، با غرقاب کردن لایه بالایی باغ خود. شما فقط باید حدود یک اینچ در هفته آب تهیه کنید، بنابراین ممکن است در صورت بارندگی اصلاً نیازی به آبیاری باغ خود نداشته باشید.
برای آبیاری گیاهان از یک قوطی آبیاری یا یک اسپری متصل به شیلنگ خود استفاده کنید. آن ها را از بالا آبیاری کنید تا به برگ و ساقه آن آسیب نرسانید.
پس از چند روز آبیاری 1-2 بار در روز، می توانید کمتر آبیاری کنید. هر دو روز یکبار یا بیشتر به آبیاری بروید.

باغ خود را آبیاری کنیدباغ خود را آبیاری کنید

از بین بردن علف های هرز

مراقب باغ خود باشید و مرتباً آن را علف‌کش کنید. هنگامی که باغ شما آباد شد، به آن فرصت دهید تا رشد کند. یک باغ سالم اگر به درستی از آن مراقبت شود چندین فصل دوام می آورد. مطمئن شوید که باغ خود را به طور منظم از نظر علف های هرز بررسی کنید و هر علف هرزی را که مشاهده می کنید بیرون بیاورید. از مهم ترین موارد باغبانی در باغچه خانه است.

از بین بردن علف های هرزاز بین بردن علف های هرز

نصب حصار

به نصب حصار فکر کنید. اگر در حال پرورش یک باغ سبزیجات هستید، ممکن است بخواهید اطراف آن را حصار بکشید تا از حیوانات وحشی محافظت کنید. این کاملا ضروری نیست، اما اگر متوجه شوید که مهاجمان مکرر دارید می تواند کمک کند. نصب حصار یکی از مواردی است که باید در باغبانی در باغچه خانه به ان توجه کرد.

به خاطر داشته باشید که گوزن ها می توانند بسیار بالا بپرند. حصار شما باید حداقل 8 فوت (2.4 متر) ارتفاع داشته باشد تا از پریدن آنها به باغ شما جلوگیری شود.

نصب حصارنصب حصار

برداشت

باغ خود را برداشت کنید وقتی باغ شما به بلوغ رسید، ثمره کار خود را برداشت کنید. سبزیجات، انواع توت ها، گیاهان و گل ها را برای استفاده در خانه خود با دقت انتخاب یا برش دهید. یا، اگر باغ خود را برای زیباسازی ملک خود ایجاد کرده اید، به سادگی از پیاده روی و استراحت در باغ خود لذت ببرید بدین ترتیب از باغبانی در باغچه خانه خود لذت ببرید.

برداشتبرداشت

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.