فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۵         
  

چه گیاهان داخل گلدان داشته باشید یا یک باغ فضای باز، یافتن خاک مناسب برای سلامت گیاه بسیار مهم است. بهترین خاک را برای تأمین مقدار مناسب زهکشی، قوام خاک و حفظ مواد مغذی گیاهان تان انتخاب کنید انتخاب نوع مناسب خاک و حتی ساختن مخلوط گلدان خود نیز می تواند در دراز مدت مقرون به صرفه باشد.
یافتن خاک مناسب هر گیاه
یافتن خاک مناسب هر گیاه

نحوه یافتن خاک مناسب

چه گیاهان داخل گلدان داشته باشید یا یک باغ ظروف در فضای باز، نحوه یافتن خاک مناسب برای سلامت گیاه بسیار مهم است. بهترین خاک را برای تأمین مقدار مناسب زهکشی، قوام خاک و حفظ مواد مغذی گیاهان تان انتخاب کنید. انتخاب نوع مناسب خاک و حتی ساختن مخلوط گلدان خود نیز می تواند در دراز مدت مقرون به صرفه باشد.
نحوه یافتن خاک مناسبنحوه یافتن خاک مناسب

در نظر گرفتن نیازهای گیاه شما

1-نیازهای گیاه خود را شناسایی کنید. گیاه خود را به صورت آنلاین جستجو کنید، کتاب شناسایی گیاه را ورق بزنید یا برچسبی که گیاه را هنگام خرید همراه آن است بخوانید. اینها راههایی برای یافتن اطلاعات در مورد نیازهای خاص گیاهانی هستند که به باغ خود اضافه خواهید کرد و می توانید از این مواد برای یافتن خاک مناسب مورد نیاز گیاهان خود استفاده کنید:
به عنوان مثال، مقدار رطوبت مورد نیاز گیاه را در نظر بگیرید. یک گیاه بیابانی به خاک گلدان شنی نیاز دارد که بتواند راحت تر از خاک یک گیاه تالابی تخلیه شود.
سطح PH مورد نیاز گیاهان را در نظر بگیرید. در حالی که اکثر مخلوط‌های گلدان دارای PH 7.0 هستند، گیاهی مانند بنفشه آفریقایی به خاک اسیدی‌تری نیاز دارد.
گیاهان بومی نیازهای خاصی به خاک خواهند داشت. همیشه در مورد نیازهای خاص گیاه خود بیشتر بخوانید یا از گلخانه محلی خود بپرسید که خاک و pH بهینه برای هر گیاه بومی مشخص چقدر است

بین خاک های ارگانیک و معمولی گلدان را انتخاب کنید

2- گیاهان مختلف به مواد مغذی مختلفی نیاز دارند که ممکن است برخی از آنها همیشه به طور طبیعی تولید نشوند. دانش زیر به شما این امکان را می دهد که در زمان انتخاب یافتن خاک مناسب برای گیاهان یا باغ خود تصمیمی آگاهانه بگیرید: 
خاک ارگانیک گلدان دوستدار محیط زیست است، زیرا از میکروارگانیسم ها، مواد گیاهی در حال پوسیدگی، کرم ها و سایر عناصر طبیعی تشکیل شده است. حاوی ارگانیسم های میکروسکوپی است که مواد مغذی و مواد معدنی را به خاک اضافه می کنند.
خاک های گلدان معمولی حاوی موادی مانند ذغال سنگ نارس، کود دامی و هوموس سیاه هستند. تمام کودها یا مواد مغذی در خاک گلدان غیر ارگانیک توسط انسان ساخته و اضافه شده است

گیاهان شما چند وقت یکبار به خاک تازه نیاز دارند

3-اگر گیاهان شما در شروع هر فصل به خاک جدید نیاز دارند یافتن خاک مناسب مهم است خاک معمولی ممکن است گزینه بهتری برای شما باشد، در حالی که خاک ارگانیک گلدان قابل استفاده مجدد است، خاک معمولی فقط یک فصل رشد دوام می آورد و پس از آن می توان آن را دفع کرد.
اگر تصمیم به استفاده از خاک ارگانیک دارید، می توانید با خیال راحت مواد سازگار با محیط زیست را در گلدان بازیافت کنید یا آنها را در باغچه بیرونی خود پخش کنید.
خاک معمولی باید تنها پس از یک فصل دور ریخته شود، زمانی که گیاهان گلدانی دیگر قادر به جذب مواد مغذی از این خاک نیستند. از طرفی، شما می توانید هر فصل را از نو با خاک تازه و تمیز شروع کنید.
یافتن خاک مناسب - در نظر گرفتن نیاز های گیاه شمایافتن خاک مناسب - در نظر گرفتن نیاز های گیاه شما

انتخاب وزن خاک

انتخاب وزن خاک یکی از موارد مهمی است که در یافتن خاک مناسب اهمیت دارد

1-خاک گلدان با وزن متوسط ​​را برای گیاهانی که در معرض نور کامل خورشید هستند انتخاب کنید. خاک با وزن متوسط ​​بهتر از خاک سبک آب را در خود نگه می دارد. خاک سبک ممکن است زمانی که برای مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار می گیرد برای حمایت از گیاه خیلی خشک شود.
وزن خاک روی کیسه ای که خریداری میکنید درج می شود.

2-برای آویزان کردن گیاهان یا گیاهانی که در سایه رشد می کنند از خاک سبکتر استفاده کنید. اگر خاک خیلی سنگین باشد ممکن است خیس شده و به گیاه آسیب برساند. 
گیاهی را که ریشه در خاک بسیار سبک و مطبوع دارد، هنگامی که آن را از فروشگاه به خانه می‌آورید، دوباره گلدان کنید، حتی اگر یک گیاه آویزان یا گیاه سایه‌دار باشد. خاک بسیار سبک که از پیت و خزه اسفاگنوم تشکیل شده است، به سرعت خشک می شود و ممکن است گیاه شما را بکشد

از استفاده از خاک سنگین خودداری کنید

3- یکی از مواردی که باید به ان برای یافتن خاک مناسب توجه داشته باشید نخریدن خاک سنگین است .ممکن است برای گیاه گلدانی شما خیلی فشرده باشد و اجازه ندهد هوا به ریشه ها برسد. خاک سنگین همچنین ممکن است ماسه یا خاک رس زیادی داشته باشد که مواد مغذی کمی را حفظ می کند و ممکن است زهکشی ضعیفی داشته باشد که می تواند باعث پوسیدگی ریشه گیاه شود. 
هنگام کاشت گیاهان بیابانی از خاک شنی تری استفاده کنید. باید زهکشی بهتری داشته باشد و حاوی مواد مغذی کمتری نسبت به مخلوط گلدانی باشد که برای اکثر گیاهان دیگر استفاده می کنید. این به گیاهان اجازه شکوفایی می دهد.
انتخاب وزن خاکانتخاب وزن خاک

خرید کود

1-به نسبت انواع کود توجه کنید. مواد معدنی نیتروژن، فسفر و پتاسیم - NPK - در کنار سه عدد در کیسه های خاک ذکر شده است. به عنوان مثال، مخلوط 20-10-10 به این معنی است که دو برابر فسفر یا پتاسیم نیتروژن وجود دارد. انواع مختلف گیاهان به ترکیبات متفاوتی از این مواد معدنی نیاز دارند، بنابراین برای تعیین تعادل مناسب گیاه خود با راهنمای شناسایی گیاه مشورت کنید.
گیاهان برگی به خاکی با نیتروژن بیشتری نیاز دارند. مخلوط نیتروژن بالاتر روی کیسه 20-10-10 خواهد بود. 
گیاهان گلدار برای شکوفه های خوب و ساختار ریشه سالم به فسفر بیشتری به نسبت 10-20-10 نیاز دارند. 
برای ارتقای سلامت گیاه و تقویت مقاومت در برابر بیماری، از نسبتی مانند 10-10-20 استفاده کنید که حاوی پتاسیم بیشتری است. 

تغذیه گیاهان خود را با کود مایع پر کنید

2- اسپری گیاهان خود با کود مایع هر دو هفته یکبار باعث تامین مواد مغذی اضافی و کمک به رشد سالم گیاهان شما می شود.
کودهای مایع محبوب شامل مخلوط امولسیون جلبک دریایی یا ماهی است. می توانید کود مایع را به صورت آنلاین یا در اکثر فروشگاه های باغبانی خریداری کنید.

3-به طور مرتب کود اضافه کنید. در مورد گیاهان باغ خود تحقیق کنید تا بدانید هر چند وقت یکبار باید آنها را کود داد. اگر نمی توانید این را پیدا کنید، دستورالعمل های روی برچسب کود را بخوانید تا یک ایده کلی از اینکه چند بار باید از کود استفاده کنید به دست آورید







  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.