فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۵         
  

یکی از بهترین راه ها برای کمک به رشد گیاهان و تقویت ریشه شما، حمایت از سیستم ریشه آنها است. سیستم ریشه سالم از فرسایش در اطراف گیاه جلوگیری می کند، مواد مغذی را برای کمک به رشد گیاه می رساند و گیاه را از بیماری محافظت می کند. یکی از راه های تقویت رشد ریشه این است که قبل از کاشت قلمه ها از پودر ریشه زا استفاده کنید تا شروع خوبی به آنها بدهید.
چگونه رشد ریشه گیاهان را تقویت کنیم
چگونه رشد ریشه گیاهان را تقویت کنیم

چگونه به تقویت رشد ریشه کمک کنیم

یکی از بهترین راه ها برای کمک به تقویت رشد ریشه گیاهان شما، حمایت از سیستم ریشه آنها است. سیستم ریشه سالم از فرسایش در اطراف گیاه جلوگیری می کند، مواد مغذی را برای کمک به رشد گیاه می رساند و گیاه را از بیماری محافظت می کند. یکی از راه های تقویت رشد ریشه این است که قبل از کاشت قلمه ها از پودر ریشه زا استفاده کنید تا شروع خوبی به آنها بدهید. علاوه بر این، می توانید با اطمینان از داشتن تمام مواد مغذی مورد نیاز خاک، رشد ریشه را در گیاهان مستقر تحریک کنید. با خاک و آب مناسب، می‌توانید رشد ریشه‌های سالم را در همه گیاهانتان آغازکنید.

استفاده از پودر ریشه زایی

1-یک قلمه 2 تا 3 اینچی (51 تا 76 میلی متر) از یک گیاه سالم بردارید. با انتخاب یک گیاه سالم برای بریدن، بهترین شانس را برای رشد به قلمه خود بدهید. اگر در حال تکثیر یک گیاه برگی هستید، چندین برگ را بگنجانید زیرا اینها مواد مغذی به گیاه می دهند. اگر گیاهی را تکثیر می کنید که برگ ندارد، یک شاخه 2 تا 3 اینچی (5.1 تا 7.6 سانتی متری) را از قسمت سالم گیاه ببرید. 
تکثیر به معنای تکثیر گیاه با استفاده از یک قطعه موجود از گیاه است. تکثیر قلمه‌ها به گیاه جدید به تقویت رشد ریشه کمک میکند.

تقویت رشد ریشه-استفاده ا پودر ریشه زاییتقویت رشد ریشه-استفاده ا پودر ریشه زایی

پودر ریشه زایی

2-انتهای قلمه را در ظرف کوچکی از پودر ریشه زایی فرو کنید. کمی از پودر ریشه زایی خود را در ظرف کوچکی بریزید. قلمه خود را بردارید و انتهای ساقه آن را در آب فرو کنید، سپس انتهای مرطوب ساقه را در ظرف کوچک پودر ریشه زایی فشار دهید. قبل از تکان دادن پودر اضافی، اجازه دهید ساقه به مدت 1 دقیقه خشک شود. 
استفاده از ظروف جداگانه پودر برای قلمه ها از گسترش بیماری بین گیاهان جلوگیری می کند.
پودر ریشه زایی را می توانید از اکثر مراکز چمن و باغ خریداری کنید. برخی از محصولات به صورت ژل فروخته می شوند، بنابراین ممکن است لازم نباشد ابتدا ساقه قلمه را در آب فرو کنید.
آیا میدانستید؟ پودر ریشه زایی حاوی همان هورمون های گیاه است که به تقویت رشد ریشه سریعتر ریشه گیاه کمک می کند. برخی از پودرها همچنین حاوی قارچ کش هایی هستند که گیاه را از بیماری محافظت می کند زیرا باعث ایجاد ریشه می شود.

ذغال سنگ و پوکه

3-قلمه را در مخلوط ذغال سنگ نارس و پوکه بریزید. ظرفی را که کف آن سوراخ های زهکشی دارد بیرون بیاورید و آن را با مخلوطی از تکثیر که از قطعات مساوی ذغال سنگ نارس و پوکه تشکیل شده است پر کنید. این مخلوط سبک اجازه می دهد تا اکسیژن و آب در اطراف ریشه های در حال رشد گردش کنند. 1 تا 2 اینچ (2.5 تا 5.1 سانتی متر) از قلمه را داخل مخلوط قرار دهید. 
یک مخلوط تکثیر ساده بخرید یا در خانه درست کنید.
زهکشی خوب برای رشد ریشه مهم است. اگر خاک غرقاب شود، ریشه ها به جای رشد می پوسند

4-مخلوط را در اطراف قلمه آبیاری کنید تا تقویت رشد ریشه را تحریک کنید. مخلوط ذغال سنگ نارس و پوکه را مه پاش کنید تا مرطوب شود. آب ریشه ها را تشویق می کند تا شروع به رشد کنند. به یاد داشته باشید که هر چند روز یکبار مخلوط را چک کنید و هر زمان که احساس کردید خشک شد آن را غبارآلود کنید.

کیسه پلاستیکی

5-یک کیسه پلاستیکی دور قلمه در گلدان بپیچید تا از خشک شدن آن جلوگیری کنید. اگر رطوبت بیش از حد از مخلوط موجود در ظرف برش خارج شود، قلمه ممکن است خشک شود. با قرار دادن ظرف برش در یک کیسه پلاستیکی و بسته کردن آن، رطوبت را به دام بیندازید. 
چند چوب را در خاک فرو کنید تا کیسه با قلمه تماس نگیرد.
رطوبت تبخیر شده توسط کیسه به دام می افتد. این یک محیط مرطوب ایجاد می کند که قلمه را تغذیه می کند.

استفاده از کیسه پلاستیکیاستفاده از کیسه پلاستیکی


6-قلمه را در محلی با نور روشن قرار دهید. قلمه از فتوسنتز برای تبدیل نور به انرژی برای رشد ریشه های خود استفاده می کند. قلمه را در جایی قرار دهید که نور روشن داشته باشد، اما نور مستقیم خورشید نباشد. به خاطر داشته باشید که اگر قلمه‌ای را تکثیر می‌کنید که برگ ندارد، مانند یک گیاه چوب سخت، به جای اینکه از برگ‌ها انرژی بگیرد، از ساقه چوبی خود انرژی می‌گیرد. 
اطمینان حاصل کنید که دمای محل نگهداری قلمه بین 65 تا 75 درجه فارنهایت (18 تا 24 درجه سانتیگراد) باشد تا از خشک شدن قلمه جلوگیری شود. اگر منطقه خیلی سرد است، یک تشک گرمایشی بخرید که می توانید آن را زیر ظرف برش قرار دهید.

محرک ریشه گیاه یا درخت

1-هنگام کاشت درخت یا درختچه از محرک ریشه استفاده کنید. به سیستم ریشه مواد مغذی اضافی بدهید که ریشه ها را تغذیه می کند. یک محرک ریشه حاوی اکسین، اسید جیبرلیک یا ویتامین B بخرید. سپس حدود 2 قاشق چایخوری (8 گرم) از محرک را در 8 فنجان (1.9 لیتر) آب حل کنید. هنگامی که در ابتدا به هر گیاه آبیاری می کنید ، از حدود 1/2 فنجان ( 120 میلی لیتر) از محلول استفاده کنید. 
هنگامی که گیاه در زمین است، می توانید آن را با آب معمولی یا آب بید هیدراته کنید.


تقویت رشد ریشه با محرک ریشهتقویت رشد ریشه با محرک ریشه


2-آزمایش خاک انجام دهید تا از سلامت خاک اطراف گیاه مطلع شوید. اگر گیاه شما به اندازه ای که دوست دارید رشد نمی کند، ممکن است ریشه های آن مواد مغذی کافی را از خاک دریافت نکنند. یک کیت آزمایش خاک را از فروشگاه لوازم باغ محلی خود خریداری کنید و دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید. 
نتایج را برای pH، فسفر و پتاسیم بخوانید، زیرا آنها برای رشد سالم ریشه حیاتی هستند.

تنظیم PH خاک

3-PH خاک را طوری تنظیم کنید که بین 6 تا 7 باشد. اگر PH خاک شما زیر 6 باشد، برای گیاهان شما خیلی اسیدی است، در حالی که سطح pH خاک بالای 7.5 برای گیاهان خیلی قلیایی است. برای افزایش سطح pH، یک عامل آهک یا خاکستر چوب را در خاک مخلوط کنید. برای کاهش سطح pH، گوگرد یا سولفات آلومینیوم را به خاک اضافه کنید. 
اگر PH خاک بین 6 تا 7 نباشد، دسترسی گیاه به فسفات موجود در خاک دشوار است. فسفات برای رشد ریشه های جدید و تقویت سیستم ریشه فعلی مهم است.


تنظیم PH خاکتنظیم PH خاک


4-کودهایی را پخش کنید که دارای فسفر یا پتاسیم بالایی هستند. اگر نمونه خاک شما نشان دهد که عدم تعادل فسفر یا پتاسیم وجود دارد، گیاهان شما ممکن است نتوانند ریشه های قوی داشته باشند. کودی بخرید که رشد را تشویق کند و از ریشه ها در برابر استرس محافظت کند. به دنبال کودی باشید که حاوی فسفر و پتاسیم بیشتری نسبت به نیتروژن باشد و کود را در خاک اطراف گیاه قرار دهید.
به عنوان مثال، 3-20-20 را انتخاب کنید که فسفر و پتاسیم بیشتری نسبت به نیتروژن دارد.

آب بید

5-برای تشویق رشد ریشه گیاهان را با آب بید آبیاری کنید. شاخه های بید حاوی اسید سالیسیلیک و اسید ایندول بوتیریک هستند که رشد را تحریک می کنند. برای کمک به رشد ریشه های گیاهان، حدود 2 فنجان (400 گرم) شاخه های خرد شده و نازک بید را در یک شیشه یا کاسه بزرگ بریزید. 8 فنجان (1.9 لیتر) آب جوش بریزید و آب بید را به مدت 24 تا 48 ساعت در دمای اتاق بگذارید تا دم بکشد. 
قبل از استفاده از آب بید دو بار در هفته روی گیاهان خود، تکه های بید را صاف کنید. باقی مانده آب بید را تا 2 ماه در یخچال نگهداری کنید.


آب بیدآب بید


6-گیاهان گلدانی را به گلدان های بزرگتر منتقل کنید. ریشه گیاهان شما ممکن است به کندی رشد کنند اگر در گلدان هایی قرار بگیرند که برای سیستم ریشه آنها خیلی کوچک هستند.گیاهان را به گلدان هایی که 2 برابر بزرگتر از گلدان های فعلی هستند پیوند بزنید. داشتن فضای بیشتر در گلدان می تواند به رشد سیستم ریشه تا 40 درصد کمک کند. 
به یاد داشته باشید که گیاهان را به گلدان هایی منتقل کنید که دارای سوراخ های زهکشی در پایین هستند. این سوراخ ها از گیر افتادن آب در نزدیکی ریشه ها جلوگیری می کند که می تواند باعث پوسیدگی آنها شود.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.