فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۵         
  

عدسک آبیان یک گیاه آبزی است که معمولاً در دریاچه ها یافت می شود و به نظر می رسد یک پوشش سبز روی آب است. این گیاه به راحتی رشد می کند، یک غذای طبیعی برای بسیاری از حیوانات است و از رشد پشه ها در آب جلوگیری می کند. اگر می خواهید مقداری را برای یک پروژه علمی، خوراک حیوانات یا برای سرگرمی پرورش دهید،
چگونه گیاه عدسک آبیان را پرورش دهیم
چگونه گیاه عدسک آبیان را پرورش دهیم

معرفی عدسک آبیان

عدسک یک گیاه آبزی است که معمولاً در دریاچه ها یافت می شود و به نظر می رسد یک پوشش سبز روی آب است. این گیاه به راحتی رشد می کند، یک غذای طبیعی برای بسیاری از حیوانات است و از رشد پشه ها در آب جلوگیری می کند. اگر می خواهید مقداری را برای یک پروژه علمی، خوراک حیوانات یا برای سرگرمی پرورش دهید، می توانید آن را در داخل یا خارج از حوضچه پرورش دهید.

عدسک آبیان - عدسک را از فروشگاه بخریدعدسک آبیان - عدسک را از فروشگاه بخرید

کاشت عدسک آبیان

1- عدسک را از فروشگاه یا گلخانه ها  بخرید یا از برکه ها برداشت کنید

ممکن است بتوانید مقداری گیاه عدسک را از فروشگاه هایی در منطقه خود خریداری کنید. در غیر این صورت، می توانید آن را از حوضچه ای که در حال رشد است بگیرید. ظرف خود را با مقداری آب از حوض پر کنید. سپس با دست خود مقداری علف اردک را از حوضچه بردارید و علف عدسک  را در ظرف خود قرار دهید.
زمانی که علف عدسک را به خانه می آورید، درب ظرف را بگذارید تا از پاشیدن آن جلوگیری شود.
بین 50 تا 100 غلاف علف اردک کافی است زیرا به سرعت رشد کرده و تکثیر می شوند.

2-گیاه عدسک را با پرمنگنات پتاسیم ضد عفونی کنید

برای ضدعفونی کردن علف اردک یا عدسک به پرمنگنات پتاسیم نیاز دارید. یک قاشق چایخوری از این ماده شیمیایی را در 12 گالن (45 لیتر) آب مخلوط کنید. علف عدسک را به مدت 30 ثانیه یا بیشتر در محلول پرمنگنات قرار دهید.
پرمنگنات پتاسیم را می توان در داروخانه محلی خود خریداری کرد.
ضد عفونی کردن عدسک آبیان باعث می شود که عاری از آفات و باکتری ها باشد.

3-علف اردک را در یک سینی پلاستیکی به عمق 12 تا 14 اینچ (30 تا 36 سانتی متر) قرار دهید

این به شما کمک می کند تا محیط مناسبی برای رشد علف اردک ایجاد کنید. سینی را با آب شیرین پر کنید و عدسک آبیان را به آن اضافه کنید. برای بهترین نتیجه از آب شیرین حوضچه استفاده کنید اما می توانید از آب لوله کشی نیز استفاده کنید.
شما باید از آب شیرین استفاده کنید زیرا عدسک آبیان گیاهان آب شیرین هستند. به همین دلیل است که آنها فقط در استخرها رشد می کنند و نه در دریا. آب نمک عدسک را از بین می برد.


عدسک آبیان - علف اردکعدسک آبیان - علف اردک


4-سینی را طوری قرار دهید که روزانه 10 ساعت نور خورشید دریافت کند

 بهترین مکان برای قرار دادن سینی درست در کنار پنجره ای است که روزانه حداقل 10 ساعت نور خورشید را دریافت می کند. مانند بسیاری از گیاهان، عدسک  در زیر نور مستقیم خورشید رشد می کند. اگر گیاه عدسک را در حوضچه دیدید، متوجه شوید که حوض تقریباً کاملاً بدون سایه است و نور خورشید زیادی دریافت می کند.
اگر نمی توانید عدسک  را نزدیک پنجره ای قرار دهید که 10 ساعت نور خورشید دریافت می کند، می توانید از لامپ های فلورسنت نیز برای کمک به رشد آنها استفاده کنید. برای بهترین نتیجه، لامپ ها را 15 اینچ (38 سانتی متر) بالای سینی قرار دهید. گیاه عدسک آبیان  در زیر این لامپ ها مانند نور مستقیم خورشید رشد نمی کند.

5-سینی را چک کنید و علف اردک یا همان عدسک  آسیب دیده را از سینی جدا کنید

آب داخل سینی را با آب شیرین بیشتری جایگزین کنید. 
10 روز یا بیشتر طول می کشد تا علف عدسک  تکثیر شود.

6-از یک توری برای انتقال گیاه عدسک  تکثیر شده به محل مورد نظر خود استفاده کنید

 اگر علف عدسک را به حوضچه ای در باغ خود منتقل می کنید، مطمئن شوید که حوض به اندازه کافی نور خورشید دریافت می کند. اگر علف عدسک آبیان را به آکواریوم منتقل می کنید، مطمئن شوید که درب آکواریوم یک منبع نور به آن متصل است. 
عدسک پس از قرار گرفتن در حوضچه یا آکواریوم شما نیازی به مراقبت یا نگهداری بیشتری ندارد.
می توانید یک توری مناسب را در فروشگاه باغ محلی خود تهیه کنید.

انتقال گیاه عدسکانتقال گیاه عدسک


پرورش عدسک آبیان در خارج

1-تست کنید تا ببینید سطح pH حوضچه شما بین 6.0 تا 7.5 است یا خیر. علف  عدسک  در بین این 2 عدد بهترین رشد را دارد. برای پی بردن به PH آب حوضچه، مقداری کاغذ تورنسل را در حوض فرو کنید. بسته به اسیدی یا بازی بودن آب، کاغذ رنگی بین قرمز (بسیار اسیدی) و آبی (بسیار اساسی) پیدا می کند. اگر رنگ کاغذ بین زرد تیره و سبز لیمویی است، آب حوض برای استفاده از علف عدسک آبیاک مناسب است. 
مقداری کاغذ تورنسل در داروخانه محلی خود بخرید.
اگر PH حوضچه شما خیلی اسیدی است، به ازای هر 5 تا 10 گالن (19 تا 38 لیتر) آب، 1 قاشق چایخوری از جوش شیرین استفاده کنید. این کار را تا زمانی انجام دهید که PH به محدوده 6.0 تا 7.5 برسد. 

2-اگر حوض ندارید ایجاد کنید. بهترین مکان برای حفاری حوض، منطقه ای است که ارتفاع کم نداشته باشد، خاک گل آلود نباشد و در اثر باران زیاد سیل نیاید. در اطراف حوض شیب های تند ایجاد کنید. عمق حوض باید حداقل 3 فوت (0.91 متر) باشد. 
حوض را خیلی نزدیک به درختان یا چیزهای دیگری که ممکن است روی آن سایه بیندازند قرار ندهید. عدسک برای اینکه بتواند رشد کند به نور خورشید زیادی نیاز دارد.
با استفاده از یک برزنت پلاستیکی ضد آب یا یک آستر حوضچه، سطح زیرین حوض را بپوشانید. مطمئن شوید که حداقل چند فوت برزنت اضافی در اطراف خندق وجود دارد.
برزنت را با خاک بپوشانید. یک حصار لبه/حاصل آب در اطراف آن بلند کنید. سعی کنید چند سنگ در اطراف لبه ها اضافه کنید.

حوض خود را با آب شیرین پر کنید

3-اگر برکه ای ساخته اید، حوض خود را با آب شیرین پر کنید. هنگامی که PH مناسب باشد، علف عدسک آبیان  نیز در آب لوله کشی رشد می کند. حوض خود را پر کنید تا آب از بالای حوض به 1 فوت (0.30 متر) برسد. این از سیل جلوگیری می کند. 
ممکن است بتوانید مخازن بزرگ آب شیرین را از فروشگاه باغ محلی خود خریداری کنید. اگر نه، می توانید از آب لوله کشی استفاده کنید.

4-یک دکلره به حوضچه خود اضافه کنید. شما می توانید یک عامل دکلره را از فروشگاه های محلی خود خریداری کنید. بسته بندی را بخوانید تا متوجه شوید که عامل برای تصفیه چقدر آب طراحی شده است. درب عامل را باز کرده و به مقدار دلخواه داخل حوض خود بریزید. با این کار کلر از استخر شما خارج می شود. 
گیاه عدسک آبیان در استخرهای دکلره بهترین رشد را دارد.

5-علف عدسک  را از فروشگاه بخرید یا آن را از برکه برداشت کنید. بعید است، اما باید قبل از رفتن به حوضچه محلی بررسی کنید که آیا فروشگاه  محلی شما علف عدسک را می فروشد یا خیر. اگر فروشگاه ها علف عدسک  ندارند، حوضچه ای با علف اردک در آن پیدا کنید. یک ظرف را با آب تازه از حوض پر کنید و علف عدسک  را داخل ظرف بریزید. 
50-100 غلاف علف عدسک کافی خواهد بود.
همچنین می توانید از بطری های پلاستیکی نوشیدنی برای جمع آوری علف اردک استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که بطری را از قبل به درستی شسته اید

علف عدسک  را با پرمنگنات پتاسیم ضد عفونی کنید

6-. شما می توانید این ماده شیمیایی را از داروخانه محلی خود خریداری کنید. یک قاشق چایخوری پرمنگنات پتاسیم را در 12 گالن (45 لیتر) آب مخلوط کنید. علف عدسک آبیان را به این مخلوط اضافه کنید و بگذارید 30 ثانیه بماند. وقتی 30 ثانیه تمام شد، علف عدسک را از مخلوط خارج کرده و دوباره به ظرف آب شیرین خود اضافه کنید. 

7-علف عدسک  را به حوضچه خود اضافه کنید. ظروف را به حوض ببرید و علف اردک را در حوضچه خود قرار دهید. بعد از 10 روز یا بیشتر، باید بتوانید متوجه تکثیر علف اردک شوید. 
اگر گیاهان دیگری را در حوضچه خود قرار میدهید، گیاهانی را انتخاب کنید که به نور زیاد خورشید نیاز ندارند. علف عدسک  از ورود بیشتر نور به استخر جلوگیری می کند.
عدسک  پس از قرار گرفتن در حوضچه یا آکواریوم شما نیازی به مراقبت یا نگهداری بیشتری ندارد.


علف عدسکعلف عدسک



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.