فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۵         
  

گیاه پارچ یا نِپِنتیس با نام علمی: Nepenthes سرده ای از رده دولپه‌ ای‌ ها است. روش شکار به این صورت است که حشرات توسط یک شهد شیرین و فریب های بصری به داخل کشیده می شوند.گیاهان پارچ گیاهان گوشتخواری هستند که می توانند از برگ های لوله ای شکل خود برای به شکار و هضم حشرات استفاده کنند.
گیاه پارچ و نحوه پرورش آن
گیاه پارچ و نحوه پرورش آن

معرفی گیاهان سرده پارچ یا نپنتیس

گیاه پارچ یا نِپِنتیس با نام علمی: Nepenthes  نام سرده ای از رده دولپه‌ ای‌ ها است.

 گیاهان پارچ گیاهان گوشتخواری هستند که می توانند از برگ های لوله ای شکل خود برای به دام انداختن و هضم حشرات استفاده کنند.  حشرات توسط یک شهد شیرین و فریب های بصری به داخل کشیده می شوند. داخل لوله اغلب خیلی لغزنده است که حشره نمی تواند از آن خارج شود. هنگامی که حشرات داخل حوضچه آب می افتند، حشرات توسط آنزیم ها یا باکتری ها هضم می شوند. دلیل اینکه این گیاهان این روش را برای تغذیه ایجاد کردند این است که خاک بومی آنها فاقد مواد معدنی یا بسیار اسیدی است و این روش گیاهان را قادر می سازد تا با دریافت مواد مغذی از حشرات جبران کنند. پرورش این گیاهان جذاب در خانه امکان پذیر است، فقط مراحل را دنبال کنید.


نحوه رشد گیاهان پارچ

در مورد نیازهای هرگونه تحقیق کنید. گیاهان پارچ گوشتخوار را می توان در سرتاسر جهان یافت، بنابراین شرایط لازم برای رشد آنها بسته به منطقه ای که از آن منشاء می شوند متفاوت است. چند کتاب با کیفیت در این زمینه بخوانید تا درک کاملی از گیاهان و نیازهای آنها به شما بدهد. نگاهی اجمالی به انواع مختلف گیاهان پارچ به شرح زیر است:

نپنتس، گیاهان پارچ گرمسیری، فنجان میمون

-حدود 120 گونه در جنس نپنتیس وجود دارد و آنها در مناطق گرمسیری  (بیشتر در مجمع الجزایر مالایی) رشد می کنند. بیشتر این گونه ها به رطوبت بالا ، آب زیاد و نور متوسط ​​تا زیاد (مشابه ارکیده ها) نیاز دارند. این گیاهان برای افراد "مبتدی" ایده آل نیستند. 

گیاه پارچ - نپنتس، گیاهان پارچ گرمسیری، فنجان میمونگیاه پارچ - نپنتس، گیاهان پارچ گرمسیری، فنجان میمون

شیپوری کوز گان

- این خانواده از گیاهان پارچ در دنیای جدید رشد می کنند و می توانند به سه جنس (گروه گونه ها) تقسیم شوند:

گیاه پارچ - شیپوری کوز گانگیاه پارچ - شیپوری کوز گان


ساراسنیا

- همه این گونه ها در آمریکای شمالی رشد می کنند. آنها به تابستان و زمستان مشخص، نور مستقیم خورشید قوی، و آب فراوان نیاز دارند.

ساراسنیاساراسنیا

دارلینگتونیا

 - این گونه ها محدود به اورگان و شمال کالیفرنیا هستند و به سختی رشد می کنند. ریشه ها باید خنک تر از بقیه گیاهان نگهداری شوند زیرا در محیط هایی با آب جاری سرد رشد می کنند.

دارلینگتونیادارلینگتونیا

هلیامفورا

- همه این گونه ها بومی آمریکای جنوبی هستند. همچنین پرورش آنها دشوار است.

هلیامفوراهلیامفورا

سفالوتوس

- تنها یک گونه در این نوع می توان آن را مانند هر گیاه نیمه گرمسیری رشد می کند.

سفالوتوسسفالوتوس

آناناسیان

 - این همان خانواده ای است که حاوی آناناس است. اعتقاد بر این است که یک یا دو گونه از این خانواده گوشتخوار هستند. آنها شکل مشخص پارچ را تشکیل نمی دهند.
آناناسیانآناناسیان



چگونگی پرورش گیاهان پارچ

2-تهیه گیاهان. هنگامی که تصمیم گرفتید کدام گونه را برای رشد آماده کرده اید، شروع به جستجوی منبع کنید. بهترین گزینه این است که یک گلخانه معتبر پیدا کنید و یک گیاه پارچ سالم از آنجا خریداری کنید. از دستیاران راهنمایی های بیشتری در مورد رشد آن گونه خاص بخواهید.
همچنین امکان سفارش آنلاین گیاهان پارچ وجود دارد، اما ممکن است در حین حمل و نقل آسیب ببینند و بمیرند.
اگرچه امکان رشد گیاهان پارچ از بذر یا قلمه وجود دارد، اما این کار برای مبتدیان توصیه نمی شود.

نور

گیاه را در مکانی آفتابی قرار دهید که حداقل شش ساعت در معرض نور مستقیم خورشید باشد. دمای ایده آل بین 60 درجه فارنهایت تا 85 درجه فارنهایت (15.5 درجه سانتیگراد تا 29.6 درجه سانتیگراد) است. رنگ‌آمیزی زیبای گیاه پارچ اگر هر روز حداقل چند ساعت نور کامل خورشید دریافت کند بسیار شدیدتر خواهد بود، اما در سایه جزئی نیز به خوبی رشد می‌کند. اکثر مردم گیاهان پارچ را در محیط های گلخانه ای یا در تراریوم می کارند . شما می توانید یک نسخه ارزان قیمت با استفاده از یک نعلبکی و یک بطری نوشابه درست کنید. سر بطری را ببرید و به صورت وارونه روی گیاه روی نعلبکی قرار دهید. باغ تنها در جایی مناسب خواهد بود که دقیقاً محیطی را که گیاهان پارچ به طور طبیعی رشد می کنند تکرار کند.
نور ناکافی یکی از علل شایع کشتن گیاهان پارچ در محیط های خانگی است. اگر گلخانه یا فضای مرطوب و آفتابی برای گیاهان ندارید، از نور مصنوعی استفاده کنید. نورپردازی با چندین لامپ فلورسنت سفید سرد یا گرم که در فاصله 12 اینچی (30 سانتی متری) از کارخانه قرار گرفته اند، کمک خواهد کرد.

محیط مناسب رشد

گیاهان پارچ مقاوم‌تر را فقط در طاقچه قرار دهید، و حتی در آن زمان، فقط در صورتی که آفتاب و رطوبت کافی داشته باشید. در حالی که حمام ها به طرز شگفت انگیزی مرطوب هستند، پنجره های آنها معمولاً برای تامین نور مورد نیاز گیاه پارچ خیلی تاریک است. 
گیاهان پارچ سخت‌تر عبارتند از: آفتابگردان، مثانه، و کره درخت. تله مگس ونوس احتمالاً دوست ندارد روی طاقچه قرار بگیرد.

سیستم های تهویه مطبوع، اتاق را برای گیاهان پارچ خیلی خشک می کند.

گیاه را در جای مناسب قرار دهید. فنجان ها را حدود 1/2 تا 3/4 اینچ (1.2 سانتی متر تا 1.9 سانتی متر) پر از آب کنید تا داخل آن مرطوب بماند. در طول سفر، گاهی اوقات مایع موجود در فنجان ها می ریزد و اگر فنجان ها خشک شوند، گیاه می تواند بمیرد.

خاک مناسب

خاک زهکشی خوبی فراهم کنید. یک خاک خوب، خاکی است که از مخلوط یک به یک پیت ماس ​​و پرلیت یا ترکیب خزه اسفاگنوم ، زغال چوب و پوست ارکیده تشکیل شده باشد. با این حال، نوع خاک و نسبت ها باید با دقت زیادی در مورد نوع گیاه پارچ مورد بررسی قرار گیرند. اگر گیاه پارچ شما خاک را دوست نداشته باشد، رشد نمی کند و می میرد. از مخلوط گلدان یا کود استفاده نکنید - گیاهان پارچ برای خاک ضعیف آماده می شوند و خاک غنی باعث اضافه بار می شود.

آبیاری

در طول فصل رشد، از ماه می تا اکتبر، خاک را بسیار مرطوب نگه دارید. یک گلدان تخلیه شده باید در 1 اینچ (2.5 سانتی متر) آب ایستاده قرار گیرد. اجازه ندهید گیاهان کاملا خشک شوند. اطمینان حاصل کنید که آبی که استفاده می کنید یا از آب باران یا مقطر و با مقادیر کم نمک است. هوادهی آب قبل از آبیاری می تواند به رشد گیاه کمک کند. برای تهویه آب یک ظرف را تا نیمه پر از آب کنید و در آن را ببندید و به شدت تکان دهید.

رطوبت محیط

زیستگاه را مرطوب نگه دارید. گیاهان پارچ می توانند رطوبت کم را تحمل کنند، اما معمولاً در صورت ناکافی بودن رطوبت، ساخت پارچ را متوقف می کنند. حدود 35 درصد رطوبت برای گیاهان مناسب است. گلخانه ها و تراریوم ها می توانند رطوبت مورد نیاز را تامین کنند، اما مطمئن شوید که تهویه مناسب را فراهم می کنند تا هوا بیش از حد گرم نشود یا راکد نشود.

کود دهی و تغذیه

گیاه را تغذیه کنید. اگر گیاهان پارچ در جایی بدون دسترسی به حشرات برای مدت طولانی رشد می کنند، می توانید چند حشره کوچک مانند مگس یا سوسک را به یک گیاه بالغ اضافه کنید. با این حال، این معمولا مورد نیاز نیست. بسیاری از انواع از افزودن مقدار کمی کود محلول متعادل به پارچ سود می برند (به عنوان مثال Miracid مخلوط 1/8 قاشق چایخوری در هر لیتر آب). این محلول را فقط به پارچ ها اضافه کنید تا 3/4 پر شوند. 


سلامتی گیاهان پارچ را حفظ کنید

علاوه بر آبیاری، رطوبت و تغذیه، نگهداری گیاه پارچ در حالت خوب مستلزم این است که از داشتن فضایی برای رشد و محافظت از آن اطمینان حاصل کنید:
وقتی دوره خواب زمستانی شروع شد، تمام برگ های مرده را با قیچی جدا کنید. دوره خواب آنها بسته به گونه متفاوت است، اما به طور معمول حدود 3-5 ماه در طول زمستان است. در این مدت، آنها را باید خنک تر و خشک تر از حد معمول نگه داشت.

از گیاهان پارچ در فضای باز محافظت کنید. هر پارچ در حال رشد را در گلدان بگذارید یا مالچ ضخیم برگ تهیه کنید و در طول ماه‌های زمستان وقتی بیرون رها می‌شوید با پلاستیک یا ظرف در مناطق سختی شش تا هشت بپوشانید.

زمانی که پارچ از حالت خواب خارج شد، قبل از رشد سریع گیاهان جدید، گیاه را تقسیم کرده و دوباره گلدان کنید و چرخه را از نو شروع کنید. گیاهان پارچ در صورت مراقبت صحیح می توانند چندین سال زنده بمانند.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.