فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

کشور بلغارستان در جنوب شرقی اروپا و شبه جزیره بالکان قرار دارد. آب و هوا و خاک منطقه مرکزی بلغارستان، شرایط بسیاری مساعدی را برای پرورش گل سرخ و فرآوری آن پدید آورده است.
صنعت گل بلغارستان
صنعت گل بلغارستان

کشور بلغارستان مساحت 110.910 کیلومتر مربع داشته و جمعیت آن حدود 7077.495 نفر می باشد. کشور بلغارستان در جنوب شرقی اروپا و شبه جزیره بالکان قرار دارد.

آب و هوا و خاک منطقه مرکزی بلغارستان، شرایط بسیاری مساعدی را برای پرورش گل سرخ و فرآوری آن پدید آورده است. نوع حکومت آن به صورت جمهوری است و زبان مردم این کشور بلغاری می باشد. از لحاظ آب و هوایی، زمستان سرد و مرطوب و تابستان خشک و گرم دارد.

نمایشگاه گل بلغارستان با موضوع تخصصی گل، گیاهان زینتی، تجهیزات و لوازم باغبانی دو بار در سال در شهر صوفیه پایتخت این کشور و در ساختمان ایندکا که مرکز فعالیت های هنری این شهر است یا در محل نمایشگاه بین المللی BALGAREKLAMA برگزار می شود. موضوع ای نمایشگاه بین المللی تجهیزات باغبانی، گل، بذر، پیاز گل و سرامیک می باشد. نمایشگاه گل و گیاه در سال 2019 در شهر پلوودیف دومین شهر بزرگ کشور بلغارستان برگزار شد. نمایشگاه گل و گیاه و باغبانی نمایشگاهی است که در آن ارائه طیف گسترده ای از محصولات و خدمات باغبانی و طراحی فضای سبز انجام می پذیرد. این نمایشگاه یک رویداد رنگارنگ از رنگ ها و ایده های تازه برای نماهای داخلی و خارجی است. سهم زیادی از این نمایشگاه ها توسط شرکت های فروش کود، مواد شیمیایی و محصولات زیستی تصرف شده است. راه حل های ارائه شده برای ایجاد نقاط رنگارنگ در خانه، اداره و ویلا با حداکثر نزدیکی به طبیعت ازخدمات جانبی نمایشگاه می باشد.

به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی به ویژه زمستان های سرد (حدوداً سه ماه دمای منفی 20 درجه سانتیگراد) و نبود دانش فنی تولید، تولید گل و گیاه در این کشور بسیار ضعیف و ناچیز است و بیشتر گل مورد نیاز از کشور هلند و مقدار کمی نیز از کشور اکوادور وارد می شود.



بخش تحقیقات گل و گیاه نگوان بلغارستان

نگوان شهر کوچکی در فاصله حدود 30 کیلومتری صوفیا است. از نکات قابل توجه، انجام پروژه های تحقیقاتی با حداقل امکانات در این مرکز، قدیمی بودن ساختمان ها و تجهیزات و کمبود امکانات رفاهی و حقوق پایین محققان است. همچنین در این مرکز وجود اتاق های رشد بزرگ و انجام قرارداد تکثیر گیاهان زینتی برای بخش خصوصی نیز قابل توجه است.



موضوعات تحقیقی مورد توجه

-        تشخیص و تعیین بیماری های ویروسی گیاهان زینتی

-        جنین زایی سوماتیکی و تنوع سوماکلونال در گیاهان زینتی

-        تهیه مواد گیاهی عاری از بیماری در گیاهان زینتی، دارویی و گیاهان میوه ریز

ریزازدیادی

-        نگهداری طولانی مدت گیاهان به روش درون شیشه ای

-        تکثیر انبوه از طریق کشت بافت برای کشاورزان و گلکاران

بلغارستان یا یک دهم مزارع گل سرخ (گل محمدی) ایران، تونسته است با 2 هزار هکتار مزرعه گل رز، سالانه 4 میلیارد دلار درآمد به دست آورد.

سالیان زیادی از پرورش و تولید گل محمدی در کازانلک می گذرد و گفته می شود دانش پرورش و تولید گل محمدی از کاشان به این منطقه از بلغارستان منتقل شده است.

در میان کشورهای اروپایی، بلغارستان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گل رز و از مراکز عمده تولید اسانس و عطر گل رز به شمار می آید و بلغاری ها آن را مایه غرور و افتخار ملی کشور خود می دانند.

در بلغارستان، عطر گل سرخ را "طلای مایع" می گویند، چراکه بسیار گران و ارزشمند است.



کازانلک یکی از شهرهای مرکزی و گردشگری بلغارستان است و در استان استارازگورای این کشور قرار دارد. گلکاران این شهر، جمهوری بلغارستان را به قطب تولید اسانس و عطر گل رز تبدیل کرده اند. گلستان رز (گل محمدی) در دره ای معروف به گل سرخ واقع در 200 کیلوکتری شرق صوفیا و 48 کیلومتری غرب کازانلک قرار دارد. این دره حدود 160 کیلومتر طول و از 3 تا 30 کیلومتر عرض دارد. گلزارهای پرمحصول کازانلک، 300 تا 700 متر از سطح دریا ارتفاع دارند. نهال های گل رز در خاک های سبک شنی و سنگلاخی این منطقه بهتر رشد می کنند و این نوع خاک به علت زهکشی خوب با ذخیره کم آب از یخ زدن و سرمازدگی نهال گل در زمستان جلوگیری می کند.

آب و هوای مساعد، بهره گیری از تحقیقات و تقویت خاک، این کشور را در زمره بزرگترین تولیدکنندگان اسانس گل محمدی قرار داده است.

تحقیقات روی گل محمدی با هدف افزایش درصد اسانس این نوع گل، یکصد سال پیش با تأسیس دانشگاهی در بلغارستان آغاز شد. تولید عطر رز در اقتصاد و درآمد مردم شهر کازانلک تأثیر مهمی دارد، به گونه ای که با گل های کازانلک، 70 درصد عطر و اسانس رز مورد نیاز دنیا تأمین می شود و سالانه بیش از 95 میلیون دلار برای مردم این منطقه درآمدزایی دارد. اسانس و عطر گل رز کازانلک برای تولید فرآورده های آرایشی، پودر دندان، انواع پمادها و خوشبوکننده ها کاربرد دارد.

دره گل سرخ بلغارستان، یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری بلغارستان، هر ساله گردشگران بسیاری را در ماه ژوئن به این منطقه زیبا، خوش آب و هوا و معطر می کشاند.



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.