فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

کال بستن در ته ساقه جدا شده از گیاه، باعث میشود احتمال موفقیت فرایند ریشه دادن آن پس از کاشتن در خاک بسیار بیشتر شود.
قلمه گیاهان گوشتی و آبدار: چرا انتهای قلمه پیش از کاشتن باید کال ببندد
قلمه گیاهان گوشتی و آبدار: چرا انتهای قلمه پیش از کاشتن باید کال ببندد

شاید پیش از این شنیده باشید که انتهای قلمه کاکتوس و سایر گیاهان گوشتی و آبدار باید ابتدا کال تشکیل شود، اما نمیدانید کال ( Callus ) چیست. کال بستن یا تشکیل کال تکنیکی است که با استفاده از آن میتوان از شاخه یا برگهایی که از گیاهان گوشتی و آبدار مانند کاکتوس، آلوئه ورا، گل ناز و ... می افتد یا شکسته میشود و یا قلمه ای که از گیاه گرفته میشود را با کمترین تلاش استفاده کرده و از آن گیاه جدیدی تولید کرد. 

کال بستن در ته ساقه جدا شده از گیاه، باعث میشود گرفتن و ریشه دادن آن پس از کاشتن در خاک بسیار محتمل تر و آسانتر شود. با این روش خیلی راحت میتوانید از گیاهانتان قلمه ای به دوستانتان هدیه کنید و یا گیاهتان را با موفقیت تکثیر کنید. در اینجا درباره این روش بیشتر میخوانید:

1- بخشهای پوسیده یا آسیب دیده قلمه ای را که از گیاه جدا کرده اید، تمیز کنید. برای ریشه دادن قلمه باید ساقه ای که انتخاب میکنید، سبز و سالم باشد. با استفاده از یک چاقوی تیز برگها و جوانه های پوسیده ساقه را جدا کنید.

2- قلمه را بگذارید حداقل 4 تا 5 روز بماند تا انتهای آن خشک شود (شکل بالا). به این فرایند خشک شدن ته برگ یا ساقه، تشکیل کال گفته میشود. قلمه را در یک دستمال کاغذی بگذارید و از نور آفتاب محافظت کنید. قطعات بزرگ را مرتبا بچرخانید تا یک سمت آن دائم یک جا نماند.

3- پس از این که ته قلمه کال تشکیل شد، قلمه را در گلدانی که ته آن سنگ ریزه پر شده است، قرار دهید و خاک کاکتوس خوب زهکشی شده در آن پر کنید. دقت کنید رطوبت خاک نباید به حدی باشد که خیس به حساب بیاید. به خاک گلدان هیچ آبی اضافه نکنید تا زمانی که شواهدی از ریشه زدن آن پدیدار شود. میتوانید قلمه را بالا بیاورید و ریشه های آن را بررسی کنید اما بهتر است این کار را نکنید. معمولا چند روز یا چند هفته طول میکشد تا رشد ریشه شروع شود.

4- همیشه بگذارید خاک کاکتوس و اغلب گیاهان گوشتی دیگر تقریبا کامل خشک شود و سپس به آن آب بدهید چون بیشتر این گیاهان در صورتی که داخل خاک مرطوب بماند، به سرعت دچار پوسیدگی و فساد میشوند. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.