فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۴         
  

طراحی فضای سبز پشت بام تخصصی است که در آن به فضای سبز بام‌های خانه زیبایی افزوده می‌شود. پیش از هر چیزی در این کار باید سازه بررسی شود که متخصص بتواند تشخیص دهد که چه نوع بام سبزی برای ساختمان مدنظر مناسب محسوب می‌شود.
فضای سبز پشت بام - روف گاردن
فضای سبز پشت بام - روف گاردن

شهرها آلوده هستن، درختان کمتر در میان این همه آلودگی خود را نشان می‌دهند. ساختمان‌ها روزبه‌روز قد می‌کشند و اکسیژن کمتری برای تنفس وجود دارد. با این تفاسیر باید چه کرد؟ چه ایده‌ای بهتر از ایجاد فضای سبز پشت بام وجود دارد که به دنیا اکسیژن بیشتری برای تنفس هدیه دهیم؟ چه فضایی دنج‌تر از پشت‌بام برای گذراندن عصری دل‌انگیز و نوشیدن چایی در میان گیاهانی که با روح و روان شما صحبت می‌کنند؟
اگر شما هم با ما موافق هستید، باید نکاتی را پیش از طراحی و اجرای روف گاردن بدانید که بدون آسیب زدن به بنا زیبایی را به دنیای اطراف خود بازگردانید. 
سایت نارگیل هر آن چیزی که باید راجع به طراحی فضای سبز پشت بام و نگهداری از آن بدانید را در اینجا برای شما گردآوری کرده‌ است.

فضای سبز پشت بام چیست؟

بام‌های سبز یا روف‌گاردن‌ها در واقع ساختارهای گیاهی هستند که روی فضای پشت‌بام اجرا می‌شوند. در نتیجه افراد می‌توانند روی بام خانه خود روند رشد گیاهان زنده را ببینند. اگر از جنبه زیبایی شناسی روف گاردن بگذریم، مزایای بسیاری پیش رو چشم ما قرار می‌گیرد که با اجرای روف گاردن قدم بزرگی در نجات طبیعت برداشته‌ایم.

مزایای روف گاردن چیست؟

مزایای بام سبز بیشتر از آن چیزی است که تصورش را می‌کنید. در واقع بام‌های سبز با محیط زیست‌سازگار هستند. مهم‌ترین مزیتی فضای سبز پشت بام به ارمغان می‌آورد، کاهش دمای ساختمان است. در نتیجه هزینه خنک کردن بشدت کاهش پیدا می‌کند. در ادامه برخی دیگر از این مزیت‌ها را بررسی خواهیم کرد.
•    کاهش میزان کربن‌دی‌اکسید
•    تولید اکسیژن
•    کاهش دمای ساختمان
•    کاهش هزینه‌های انرژی
•    ایجاد زیستگاه برای پرندگان و موجودات زنده
•    کاهش دمای محیط
•    جذب آب باران و قابلیت استفاده از این آب برای آبیاری
•    افزایش ارزش ملک
•    محافظت در برابر سرما و بادهای شدید
•    افزایش روحیه و انرژی
•    تصفیه هوا
•    اصلاح میکرواقلیم‌های شهری

مزایای فضای سبز پشت بام به‌مراتب بیشتر از این مواردی هستند که در اینجا به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

انواع روف گاردن

پیش از اینکه تصمیم به اجرای فضای سبز پشت بام بگیرید، باید انواع آن را بشناسید. هر سازه‌ای توانایی تحمل بار گیاهان را ندارد. به همین دلیل شما باید بر اساس شرایط آپارتمان یا خانه خود تصمیم بگیرید که چه نوعی برای شما مناسب است. البته استفاده از متخصص مطمئن باشید که هم در هزینه‌هایتان صرفه‌جوی می‌کند، هم نتیجه نهایی کار را حرفه‌ای می‌کند و هم بسیاری از مسئولیت‌ها را از رو دوش شما بر‌می‌دارد.

بام سبز گسترده

یکی از ساده‌ترین انواع بام سبز از نظر نگهداری است. در این نوع نیاز به حداقل یک لایه بستر خاک است. عموماً بام سبز گسترده در فضاهایی مانند گاراژ‌ها، ساختمان‌هایی که کاربرد خاصی ندارد و سازه‌هایی که نمی‌توانند بار وزنی زیادی را تحمل کنند، پیشنهاد می‌شوند.
 

البته این نوع نسبت به سایر انواع زیبایی کمتری دارد، اما نگهداری از آن بسیار راحت است. در این نوع عموماً از گیاهان پوششی همانند گلسنگ، خزه و غیره استفاده می‌شود. البته برخی از این گیاهان خود توانایی فرسوده کردن بنا را دارند. به همین جهت در انتخاب گیاه خود توجه لازم را داشته باشید.

بام سبز متمرکز

در این نوع شما می‌توانید همان باغچه‌ای که روی زمین مشاهده می‌کنید را در پشت‌بام خانه خود داشته باشید. همچنین می‌توانید از المان‌های فضای سبز معمولی مانند تاب، آلاچیق، باکس گل و غیره برای افزایش زیبایی محیط نیز استفاده کنید. اما برای اجرای روف گاردن متمرکز ساختمان باید توانایی تحمل بار سازه‌ها را داشته باشد.
 
این نوع بام سبز از انواع دیگر هزینه احداث و نگهداری بیشتری دارد. در واقع باید از شخصی متخصص برای نگهداری از فضای سبز پشت بام خود استفاده کنید. اکثر ساختمان‌هایی که از پیش ساخته شده‌اند، این نوع را نمی‌پذیرند.
تنها ساختمان‌هایی که در برآورد‌های عمرانی آن‌ها وزن سازه بام سبز فشرده در نظر گرفته شده است، برای این‌کار مناسب هستند. در واقع علاوه بر سازه، وزن گیاهان، وزن آب در هنگام آبیاری، زهکشی، وزن خاک و غیره همگی وجود دارند.

بام سبز نیمه متمرکز

همانطور که از نام این نوع مشخص است، نوعی بین فشرده و گسترده است. در این نوع لایه خاک بیشتری وجود دارد. در نتیجه تنوع گیاهانی که می‌توان در آن کاشت به‌مراتب بیشتر از گسترده است. اما در بام سبز نیمه متمرکز نمی‌توان درختچه و درختان را کاشت.
در این نوع عموماً گیاهانی که نیاز آبی کمی دارند و نسبت به نور مستقیم مقاوم هستند، استفاده می‌شود. عموماً ساکولنت‌ها و گیاهان وحشی در این نوع انتخاب می‌شوند.

بام سبز مدولار

 در ایران عموماً در ساختمان‌ها امکانات لازم برای احداث بام سبز در نظر گرفته نشده است. به همین جهت یکی از رایج‌ترین انواع که اجرا می‌شود، بام سبز مدولار است. در این نوع از گلدان‌ها و باکس‌ها گل استفاده می‌شود. در این نوع می‌توان حتی درختچه‌ها را روی پشت‌بام داشت. البته باید گلدان‌ها مخصوصی را برای آن استفاده کرد.

طراحی بام سبز

بجز بام سبز مدولار در اکثر بام سبزها ابتدا لایه‌ای که به آن غشای ضدآب گفته می‌شود جهت جلوگیری از نفوذ آب اعمال می‌شود. در نهایت لایه‌ای برای زهکش و فضایی برای قرار گرفتن خاک در نظر گرفته می‌شود. در نهایت مهندس فضای سبز نقشه اجرا بام سبز را به شما نشان می‌دهد و با توجه به نظر شما نقشه نهایی تعیین می‌شود.

مراحل احداث بام سبز

عموماً احداث روف گاردن کار کسی که در این زمینه تخصص نداشته باشد، نیست. به همین دلیل از متخصصان در این زمینه استفاده می‌شود. عموماً احداث فضای سبز پشت بام به‌صورت لایه‌ای انجام می‌شود. در احداث نیاز به یک مهندس سازه است که تعیین کند، سقف تا چه حد توانایی تحمل فشار وزنی را دارد.

هر سقفی نمی‌تواند هر نوع بام سبزی را تحمل کند و برخی از سازه‌ها پس از تحمل فشار ممکن است دچار تخریب شوند.
 
پس از تعیین میزان تحمل سازه باید لایه‌ای ضدآب و ضد نفوذ روی سطح پخش شود. این لایه از نوعی پلاستیک بسیار مقاوم ساخته می‌شود که وظیفه جلوگیری از نفوذ آب و ریشه را دارد. پس از این لایه باید لایه زهکشی را قرار دارد. این لایه عموماً فضایی برای خروج آب دارد که در نهایت روی آن نوع خاصی از پلاستیک قرار می‌گیرد که قرار است خاک را نگه‌دارد.


خاک روی لایه نهایی قرار می‌گیرد و سپس گیاهان کاشته می‌شوند. گیاهان انتخاب شده برای کاشت باید شرایط قرارگیری روی بام را داشته باشند. در بام سبز از گیاهانی که ریشه‌های بسیار عمیقی دارند یا وزن آن‌ها در طولانی مدت بسیار زیاد می‌شود، استفاده نمی‌کنند.
عموماً کاشت گیاهان بین 3 تا 10 روز زمان نیاز دارد، اما زیبایی نهایی بام سبز پس از احداث چند هفته زمان می‌خواهد که خودش را نشان دهد.

گیاهان مناسب برای فضای سبز پشت بام

انتخاب گیاهان باید توسط متخصص این حوزه انجام شود. اما به‌صورت کلی باید گیاهانی را برای کاشت انتخاب کنید که با آب‌وهوای محیط زندگی شما سازگار باشند. گل‌های وحشی و ساکولنت‌های چون سدوم می‌توانند انتخاب‌های مناسبی باشند.
البته گیاهان بسیاری برای کاشت در باکس‌ها وجود دارند که انتخاب آن‌ها با شماست. همچنین می‌توانید در برخی از جعبه‌ها از گیاهان فصلی استفاده کنید.

سیستم آبیاری در بام سبز     

عموماً در بام‌های سبز از سیستم‌های آبیاری خودکار برای راحتی ساکنان استفاده می‌شود. اگر بام سبز گسترده باشد، عموماً نیاز به آبیاری ندارد. سیستم آبیاری باید از دو بخش زهکشی و آبیاری تشکیل شده باشد. به هیچ وجه آب زیادی نباید به گیاهان داده شود.  
به‌صورت کلی تأسیسات آبیاری بام‌های سبز اختصاصی هستند و مهندسان بخشی از سیستم آبیاری را پیش از کاشت و بخشی را پس از کاشت طراحی و اجرا می‌کنند.

هزینه ساخت روف گاردن

فضای سبز پشت بام دو نوع هزینه را به همراه دارد، اولین هزینه، هزینه ساخت است و دومین هزینه مبلغی است که باید برای نگهداری از فضای زنده ایجاد شده در نظر بگیرید.

هزینه ساخت ابتدا به نوع روف‌گاردنی که قرار است احداث شود بستگی دارد. اگر انواع روف گاردن را بشناسید، می‌دانید که بام سبز گسترده کمترین هزینه را داشته و بام سبزه فشرده بیشترین هزینه ساخت را دارد. عموماً بام‌های سبز گسترده علاوه بر هزینه ساخت کم، هزینه نگهداری بسیار پایینی را نیز دارند و گاهی نیاز به هیچ نگهداری از آن‌ها نیست.



 
در نهایت هزینه ساخت روف‌گاردن به عوامل زیر بستگی دارد:
-    نوع فضای سبز
-    گیاهان انتخاب شده
-    سیستم آبیاری
-    سیستم زهکشی
-    متریال انتخاب شده
-    متراژ فضا
-    مدت زمان اجرای پروژه
-    متریال مورد استفاده در هارداسکیپ
-    و غیره


نگهداری از فضای سبز پشت بام

یکی از مهم‌ترین دلیل‌هایی که اکثر افراد در رابطه با احداث فضای سبز پشت بام دچار شک می‌شوند، نیاز به نگهداری از این فضای زنده است. اما اگر برنامه صحیحی برای نگه‌داری در نظر گرفته شود، هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. همچنین شما می‌توانید از مهندسان کشاورزی جهت نگهداری و حفظ فضای سبز بام خود کمک بگیرید. این افراد به‌صورت ماهانه بر اساس برنامه‌ای از گیاهان مراقبت می‌کنند.
 
علاوه بر نگهداری منظم ماهانه روف گاردن پس از مدتی نیاز به تعمیر دارد. در واقع سازه‌هایی که روی آن‌ها فضای سبز ایجاد می‌شود، سالانه دو بار باید از نظر استحکام بررسی شوند. البته این بررسی برای بام سبز مدولار مورد نیاز نیست.


بازه زمانی نگهداری از فضای سبز کاملاً بستگی به نوع و گیاهان کاشته شده دارد. برخی از فضاهای سبز شاید 3 ماه یکبار نیاز به انجام اقدام خاصی داشته باشند، برخی دیگر روزانه نیاز به مراقبت خواهند داشت. علاوه بر این فصل نیز روی مدت زمان تاثیرگذار است.  

به‌ صورت کلی نگهداری از فضای سبز پشت بام در دو بخش دسته بندی می‌شود:
1-    نگهداری از پوشش گیاهی
2-    نگهداری از ساختار
در رابطه با نگهداری از پوشش گیاهی اگر بام سبز فشرده باشد، 5 سال نگهداری مداوم و اصولی نیاز است که گیاهان به فضای خود عادت کنند. در واقع در این 5 سال گیاهان تثبیت می‌شوند و اکثر فضا با پوشش گیاهی پوشانده خواهد شد.
عموماً بین 2 تا 5 سال برای بام‌های سبز فشرده زمان نیاز است که به زیبایی واقعی خود دست پیدا کنند. این قضیه در رابطه با فضای سبز پشت بام مدولار صادق نیست. بام سبز مدولار از همان ابتدا می‌تواند زیبایی خود را نشان دهد، اما گلکاری و سایر کاشت‌ها در آن بیشتر از بام سبز فشرده است.
برای نگهداری از روف گاردن حتماً از متخصص این حوزه کمک بگیرید. هر شخصی در این زمینه تخصص کافی ندارد و این ممکن است در آینده شما را دچار مشکل کند. در ادامه مهم‌ترین بخش‌های نگهداری از فضای سبز پشت بام را به‌صورت خلاصه توضیح داده‌ایم.
  • مدیریت علف هرز
علف‌های هرز در همه جا هستند، در واقع پشت‌بام یکی از فضاهایی است که همواره در معرض حمله علف‌های هرز قرار دارد. اگر این تلف‌ها کنترل نشوند، گیاهان اصلی را از پای درمی‌آورند. همچنین ممکن است به ساختار سقف و ساختمان نیز آسیب برسانند.

  • جایگزینی گیاه
به هر حال در زمان استقرار فضای سبز در پشت‌بام شما باید برخی از گیاهان را جایگزین کنید. برخی از گل‌ها فصلی هستند و برخی دیگر به دلایل متفاوتی ممکن است آسیب ببینند و از بین بروند. در نتیجه جایگزینی گیاهان یکی از مراحل مهم نگهداری است.

  • آبیاری
 همه بام‌های سبز حتی بام‌های گسترده نیز نیاز به آبیاری دارند. البته اگر بارندگی در منطقه‌ای بسیار زیاد باشد، ممکن است نیاز به آبیاری به حداقل میزان خود برسد. استفاده از تأسیسات آبیاری در رابطه با این مورد از نگهداری می‌تواند کمک کننده باشد.

  • کوددهی
خاکی که در اختیار گیاهان در فضای پشت‌بام قرار می‌گیرد، محدود است. به همین علت باید تغذیه سالانه و ماهانه در برنامه نگهداری از گیاهان گنجانده شود.

موارد دیگری نیز وجود دارد که در این فهرست گنجانده نشده است. در صورتی که نیاز دارید در این زمینه راهنمایی شوید، با کارشناسان مشاور نارگیل ارتباط بگیرید.

در آخر
پس از تعیین نوع بام سبز ساختارهای ایجاد کننده آن از جمله زیرسازی و باکس‌های گل و غیره تعیین می‌شوند. در نهایت پس از عایق بندی و اطمینان از ایمنی کامل کاشت گیاهان را انجام می‌دهند.
پس از کاشت گیاهان با توجه به گونه‌های خود نیاز به نگهداری متفاوتی دارند. به همین جهت یا باید خودتان نگهداری را انجام دهید یا از متخصصان این زمینه استفاده کنید.


* اگر نیاز به خدمات بام سبز (روف گاردن) برای مجتمع مسکونی یا شرکت خود دارید با تیم متخصص نارگیل بگیرید. تماس با نارگیل


فضای سبز پشت بام، روف گاردن، هزینه ساخت روف گاردن، طراحی و اجرای روف گاردن
طراحی فضای سبز پشت بام، هزینه نگهداری روف گاردن، مراحل احداث بام سبز


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.