فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

علیرغم کاهش تولید و با توجه به افزایش صادرات، هلند همچنان نقش کلیدی در تجارت بین المللی و گیاهان زینتی دارد. هلند بزرگترین واردکننده گل از خارج از اتحادیه اروپا و همچنان بزرگترین عرضه کننده گل به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا است.
صنعت گل هلند
صنعت گل هلند

علیرغم کاهش تولید و با توجه به افزایش صادرات، هلند همچنان نقش کلیدی در تجارت بین المللی و گیاهان زینتی دارد. هلند بزرگترین واردکننده گل از خارج از اتحادیه اروپا و همچنان بزرگترین عرضه کننده گل به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا است.

هلند از روش های پیشرفته تولید و فرآیندهای بازاریابی برخوردار است. هلند تنها 10 درصد تولیدات جهانی را دارد امام حجم صادرات آن 60 درصد صادرات جهانی است.

همانگونه که رقابت سخت تر می شود، از سال 2003 تعداد تولیدکنندگان و صادرکنندگان نیز کاهش یافته است و برخی از شرکت های کوچک در شرکت های بزرگ ادغام شده اند. علتش می تواند نیاز به تجهیزات زیاد و ضرورت کاهش هزینه های تولید  صادرات باشد.



مقصد اصلی صادرات گل هلند کشورهای اروپایی، آمریکا و اروپای شرقی است. کشورهای آفریقایی و آسیایی مقصد اصلی برای مواد تکثیری هلند می باشد به ویژه کنیا و چین.

شبکه های سازمانی و مشارکتی صنعت گل

امروزه اکثر محصول تولیدکننده های سراسر دنیا معمولاً حراجی های هلند را به عنوان مسیر ثابتی طی می کنند تا به دست مصرف کننده در بازارهای اروپایی برسند. حضور فیزیکی جهت بازرسی، کنترل کیفیت و فعالیت های کاهش ضایعات ضروری است. با توجه به رشد جهانی شدن و فضای مجازی، توسعه یک شبکه توزیع مناسب برای گلها و گیاهان زینتی در کشورهای اروپایی را ضروری کرده است. در این شبکه توزیع گل های شاخه بریده و سایر محصولات به مصرف کنندگان خرده به صورت اینترنتی و با استفاده از مفاهیم سازمانی متفاوت تحویل داده می شود.

 


بخش تولید گل و گیاهان زینتی در هلند دارای کیفیت جهانی است و به عنوان مسیر اصلی بازار اروپا عمل می کند. این بخش بیشترین اثر را روی اقتصاد هلند داشته و این کشور را به بزرگترین صادرکننده محصولات گل و گیاهان زینتی در اروپا تبدیل کرده است. برخی پیشرفت ها از قبیل به وجود آمدن بازارهای جدید در اروپای شرقی و افزایش مجازی سازی، مرکز گرایش را به طرف غرب روانه کرده است، که این امر سبب خواهد شد تا به یک شبکه گل و گیاهان زینتی مؤثر تبدیل شود که در آن گل های بریده، گیاهان و سایر محصولات رسیده به مصرف کنندگان جهانی مسیر متفاوتی را طی کرده و مفاهیم سازمانی متفاوتی را استفاده می کنند. مراکز انبار عبوری ( Cross-dock ) و پارک های بازرگانی در اروپا ساخته می شوند و این بخش به دنبال مکانیسم های نحوه همکاری و کنترلی مؤثری برای یک شبکه سازمانی کامل است تا مسیر و تقاضای بازار را تکمیل کنند. هرچند این عمل به آسانی تعریف بخش توسط تعداد زیادی از SME ها (بسیاری از تولیدکننده ها، بازرگانان و LSP های کوچک) و حراجی های بزرگ بر پایه همکای نیست. بلکه هر کدام اهداف و دیدگاه خاص خود براساس قوانین و کارکرد واحد فعال در شبکه زنجیره تأمین را دارند.



داوینچی به معنی شبکه بین المللی واقعی صنعت کشاورزی در هلند است و بر اساس همکاری، همفکری و قابلیت دسترسی کامل اطلاعات صنعت گل بنا شده است. این پروژه با هدف توسعه مفاهیم سازمانی مبتکرانه بنا شده و بر اساس اطلاعات و مشاغل مشارکتی حمایت می شود تا قدرت رقابتی هلند را تقویت کند. با این استراتژی هلندی ها همچنان مسیر اصلی بازار صنعت گل را در اختیار خواهند داشت.

خصوصیات بخش و نیازهای صنعت گل و گیاهان زینتی

هلند قلب تپنده صنعت گل جهان است. این کشور دارای یک شبکه سازمان یافته متشکل از شرکت های اصلاحی، تولیدکنندگان و همچنین متخصصان فروش و شرکت های صادراتی است که نماینده تمام جنبه های یک شغل هستند. این شبکه زنجیره ای دارای زیرمجموعه های زیر هستند: تولیدکننده ها، حراجی ها، بازرگانان، تهیه کننده ها، سرویس های سازمانی و مراکز فروش.



شرکت گل فلورا هلند دارای 5 مرکز حراجی برای خرید و فروش گل های شاخه بریده (حدود 70 درصد) و سایر گیاهان زینتی (30 درصد)، یک سازمان ملی واسطه ای (که خرید و فروش مستقیم بین تولیدکنندگان و بازرگانان را تسهیل می کند) و یک مجموعه واردکننده بین المللی است. فلورا هلند به طور اساسی یک شرکت مشارکتی است، که حدود 5000 عضو دارد که بیشتر تولیدکننده های گل و گیاهان زینتی هلند مالک آن هستند. در این شرکت، بازرگانان به سه گروه تقسیم می شوند: عمده فروش ها، صادرکننده ها و واردکننده ها. گاهی اوقات یک همپوشانی هم به وجود می آید و خود عمده فروش ها به عنوان صادرکننده نیز عمل می کنند. در این سیستم حدود 1200 تاجر هلندی وجود دارد که با مشتری های بین المللی و ملی کار می کنند. در هلند بیشترین کشورهایی که از آنها واردات انجام می شود شامل کنیا، اتیوپی، اسرائیل، اکوادور و آلمان هستند. بیشترین صادرات هم به آلمان، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، بلژیک و روسیه صورت می گیرد. در بسیاری از موارد، حمل و نقل بین مراحلی از این زنجیره، از 70 فراهم کننده خدمات سازمانی فراتر می رود. در برخی موارد تأمین کننده ها فعالیت های بیشتری مثل کنترل کیفی، نگهداری و بسته بندی را نیز انجام می دهند.

·        کیفیت محصولات در طی توزیع از بین می رود، بنابراین تقاضا برای افزیاش عمر پس از برداشت وجود دارد.

·        بازرگانان به طور افزایشی با دفعات بیشتر و مقدار کمتری سفارش می دهند که سیستم فعالی این نیاز را برآورده نمی کند.

·        یک نیاز اساسی برای به اشتراک گذاری اطلاعات به موقع و شفاف سازی در زنجیره تأمین وجود دارد.

·        بازار حمل و نقل به خوبی برای همکاری از لحاظ حجم تقسیم نشده است.. با توجه به اینکه حمل و نقل سریع با کمترین قیمت ممکن بین بازارها به همراه کیفیت ضمانت شده یکی از مؤلفه های اصلی صنعت گل است.

·        پویایی و عدم اطمینان بالا در تأمین و تقاضا منجر به تغییرات دقیقه نودی، سفارش های یکباره و حمل و نقل غیر کارآمد شده است.

کیفیت محصول (عمر گلجایی) یکی از فاکتورهای خیلی مهم محصول است (برای گل ها امروزه حدود 7 روز) بنابراین سرعت و مسئولیت پذیری امری کلیدی هستند. در نتیجه مدت مزمان سفارش به طور پیوسته در حال کاهش بوده و گرایش به سمت سفارشات با اندازه کوچک است.

 



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.