فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

گیاه سرپوشیده به دلیل توانایی برای رشد در شرایط مختلف پرورش داده می شود و برخلاف گیاهان فضای باز مجبور نیست با انبوهی از حشرات یا آب و هوای سخت مبارزه کند. حتی گیاهان سرپوشیده سالم نیز می توانند لکه های قهوه ای ناخوشایند یا به ویژه نوک برگ های قهوه ای ایجاد کنند. حذف برگ های قهوه ای گیاهان آپارتمانی با قیچی خوب است.
چگونه قسمت های قهوه ای را از برگ های گیاهان آپارتمانی پاک کنیم
چگونه قسمت های قهوه ای را از برگ های گیاهان آپارتمانی پاک کنیم
گیاهان سرپوشیده به دلیل توانایی آنها برای رشد در شرایط مختلف پرورش داده می شوند و برخلاف گیاهان فضای باز مجبور نیستند با انبوهی از حشرات یا آب و هوای سخت مبارزه کنند. با این حال، حتی گیاهان سرپوشیده سالم نیز می توانند لکه های قهوه ای ناخوشایند یا به ویژه نوک برگ های قهوه ای ایجاد کنند. حذف برگ های قهوه ای گیاهان آپارتمانی با قیچی خوب است، اما باید علت اصلی نوک قهوه ای را نیز شناسایی کرده و با آن مقابله کنید.
حذف برگ های قهوه ای گیاهان آپارتمانیحذف برگ های قهوه ای گیاهان آپارتمانی

حذف برگ های قهوه ای گیاهان آپارتمانی با حفظ شکل برگ

1-از قیچی تیز یا قیچی آشپزخانه برای حذف برگ های قهوه ای گیاهان آپارتمانی و کوتاه کردن برگ ها استفاده کنید. برای بهترین نتیجه، باید تا حد امکان از یک قیچی تیز استفاده کنید. تیغه‌های بسیار تیز آسیب به سلول‌های گیاه را به حداقل می‌رسانند و این باعث کاهش انرژی می‌شود که برای التیام زخم باید صرف کند.

هر قیچی تیز و محکمی کارساز است، اما شکل و استحکام قیچی آشپزخانه ،آنها را به انتخابی عالی برای این کار تبدیل کرده است.

برای به حداقل رساندن خطر انتقال هر گونه بیماری گیاهی، به خصوص اگر بیش از یک گیاه را کوتاه می کنید، قبل و بعد از استفاده قیچی را با الکل پاک کنید.
حذف برگ های قهوه ای گیاهان آپارتمانی - حذف نوک های قهوه ای با حفظ شکل برگحذف برگ های قهوه ای گیاهان آپارتمانی - حذف نوک های قهوه ای با حفظ شکل برگ

کل برگ را در صورت قهوه ای بودن جدا کنید

2-برای حذف برگ های قهوه ای گیاهان آپارتمانی کل برگ را فقط در صورتی جدا کنید که قسمت اعظم آن قهوه ای باشد. برگ هایی با نواحی قهوه ای کوچک در امتداد لبه ها یا نوک آنها هنوز از طریق فتوسنتز برای گیاه انرژی تولید می کنند. با این حال، اگر یک برگ تقریباً کاملاً قهوه‌ای و خشک است، انرژی تولید نمی‌کند و می‌توان آن را به طور کامل با بریدن جدا کرد.

اگر بیش از نیمی از سطح برگ قهوه ای است - و به خصوص اگر حداقل دو سوم قهوه ای باشد - کاندیدای خوبی برای حذف کامل است.

روش ترجیحی برای جدا کردن یک برگ کامل این است که پایه ساقه آن را با قیچی تیز ببرید. از طرف دیگر، می‌توانید آن را با فشار دادن پایه ساقه بین ناخن‌های انگشت شست و سبابه خود بچینید.

3-شکل نوک برگ را با برش های خود تکرار کنید. شکل نوک برخی از برگ های سالم را مطالعه کنید و آن شکل را تا حد امکان با برش های خود ایجاد کنید. به عنوان مثال، اگر با برگ های بلند و مستقیم با نوک های نوک تیز سر و کار دارید، دو برش زاویه دار در نوک آن ایجاد کنید تا در انتها یک شکل مثلثی دوباره ایجاد کنید.

شکل دادن به برش ها فقط برای اهداف زیبایی شناختی لازم است. برش مستقیم روی نوک برگ برای از بین بردن ناحیه مرده دیگر آسیبی به گیاه وارد نمی کند.با کمی تمرین، برگ های شکل شما از برگ های کاملا سالم قابل تشخیص نیستند!

قسمتی از نوک قهوه ای باقی بماند

4-برای حذف برگ های قهوه ای گیاهان آپارتمانی در صورت تمایل، مقدار کمی از نوک قهوه ای را پشت سر بگذارید. برخی از باغبانان داخلی اصرار دارند که بهتر است یک قطعه بسیار کوچک از ناحیه قهوه ای رنگ باقی مانده روی برگ باقی بماند. با انجام این کار، از باز کردن زخم تازه در قسمت سالم برگ خودداری می کنید، که ممکن است گیاه را تحت فشار قرار دهد و باعث قهوه ای شدن بیشتر شود.

اگر فقط یک یا دو برگ را کوتاه می کنید، باقی گذاشتن مقداری قهوه ای جای نگرانی ندارد. با این حال، اگر چندین برگ را در یک زمان کوتاه می‌کنید، ممکن است بخواهید زخم‌هایی را که در بخش‌های برگ سالم ایجاد می‌کنید محدود کنید.

5-نوک برگ های قهوه ای را کمپوست کنید مگر اینکه به بیماری مشکوک باشید. اگر برنامه کمپوست انباشته یا کمپوست شهری دارید، می توانید نکات برگ را به کمپوست خود اضافه کنید. با این حال، اگر شک دارید که گیاه آپارتمانی بیمار است، از آلودگی احتمالی کمپوست خود اجتناب کنید و نوک برگ ها را در سطل زباله بیندازید.

نوک قهوه ای به تنهایی به ندرت نشان دهنده بیماری است. یک گیاه بیمار معمولاً دارای برگ های متعدد با لکه های قهوه ای، سوراخ ها یا قهوه ای شدن کامل است.

قسمتی از نوک قهوه ای باقی بماندقسمتی از نوک قهوه ای باقی بماند

پرداختن به آبیاری بیش از حد یا کم آبی

1-برای بررسی خاک، ریشه گیاه را از گلدان بیرون بیاورید. نوک برگ های قهوه ای اغلب مشکل آبیاری است، اما هم آبیاری بیش از حد و هم کم آبی می تواند باعث آن شود. گیاه را روی سینک نگه دارید، ساقه را بگیرید و کمی تکان دهید و گیاه و توپ ریشه را از گلدان بیرون بکشید. این کار تشخیص کم آبیاری یا زیاده روی در آن را آسان تر می کند.

اگر خاک به جای اینکه به صورت توده ای در کنار هم بماند، فرو ریخت، شما در حال کم آبیاری هستید.

اگر آب از خاک چکه می کند، یا اگر ریشه ها در انتهای آن کپک زده به نظر می رسند، شما بیش از حد آبیاری کرده اید

تنظیم برنامه آبیاری

2- اگر وقتی گیاه را از گلدان بیرون می‌کشید، خاک و ریشه‌های غرق‌آب پیدا کردید، می‌توانید سعی کنید آن را برای چند ساعت بیرون از گلدان بگذارید و بعد از خشک شدن کمی آن را دوباره بگذارید. با این حال، اغلب بهتر است مقداری از خاک غرق شده در آب را از گلوله ریشه جدا کنید، سپس گیاه را به همراه مقداری خاک تازه گلدان گلدان کنید.اگر نوک ریشه ها پوسیده یا مرده به نظر می رسند، می توانید با قیچی آن ها را جدا کنید.

به جای اینکه در یک زمان به گیاه آب کمتری بدهید، گیاه را به طور کامل اما با دفعات کمتر آبیاری کنید. به عنوان مثال، اگر در حال حاضر هر 2 روز یک بار خاک را با آب اشباع می کنید، فقط هر دو روز یک بار خاک را مرطوب نکنید. در عوض هر 4 روز یکبار خاک را اشباع کنید.

اشباع خاک

3-هنگام آبیاری یک گیاه کم آب، خاک را اشباع کنید. بعد از اینکه مشکل کم آبیاری را تشخیص دادید، گیاه را دوباره در گلدانش قرار دهید و به آن آبیاری کامل بدهید. هر بار که گیاه را آبیاری می کنید، می خواهید آب را از سوراخ های زهکش ته گلدان مشاهده کنید. اگر این اتفاق نمی افتد، به گیاه آب کافی نمی دهید.

یک ظرف زهکشی زیر گلدان بگذارید تا آب اضافی آن گرفته شود یا گیاه را روی سینک آب دهید.

آبیاری گیاه را در برنامه یکسانی (مثلاً یک روز در میان) ادامه دهید، اما هر بار به آن آب بیشتری بدهید. بعد از یک هفته (در یک روز بدون آبیاری) دوباره آن را از گلدان بیرون بکشید و بررسی کنید که آیا خاک خشک شده است یا خیر. اگر چنین است، آبیاری گیاه را با دفعات بیشتر (مثلاً روزانه) و همچنین کاملتر شروع کنید.

افزایش رطوبت

4-. گیاهان گرمسیری علاوه بر آبیاری مکرر، به رطوبت هوای اطراف نیز نیاز دارند. قرار دادن گلدان در یک کاسه کم عمق پر از سنگ و آب می تواند به افزایش رطوبت اطراف گیاه کمک کند. اگر هوای خانه شما بسیار خشک است، می‌توانید یک مرطوب‌کننده در نزدیکی گیاه راه‌اندازی کنید.

همچنین ممکن است یک بار در روز برگها را با یک اسپری  آبپاشی کنید.

گیاه را از دریچه های گرمایش یا سرمایش که هوای خشک را خارج می کنند، دور نگه دارید.

روش 3  :تشخیص سایر علل قهوه ای شدن برگ

1-نوک قهوه ای را با ریزش برگ ها اشتباه نگیرید. بسیاری از گیاهان، مانند اکثر انواع نخل، به عنوان بخشی از رشد طبیعی خود، به طور منظم برگ های پایینی خود را می ریزند. هیچ راهی برای جلوگیری از قهوه ای شدن تدریجی این برگ های ریخته شده وجود ندارد و می توان پس از تغییر رنگ و خشک شدن کامل آن ها را جدا کرد.

برگ با نوک قهوه ای در همه قسمت ها سبز و سالم به نظر می رسد به جز نوک ان که  قهوه ای است.

شستن با آب مقطر

2-برای مواد سوزاندن نمک ومواد معدنی یا کود، گیاه را با آب مقطر بشویید. اگر گیاه شما بیش از حد کم آبیاری نمی شود، اما هنوز نوک آن قهوه ای است، احتمالاً مقدار زیادی از یک یا چند ماده معدنی - به احتمال زیاد نمک - در خاک وجود دارد. مواد معدنی اضافی معمولاً از آب لوله کشی سخت یا کود زیاد به دست می آیند. برای از بین بردن نمک یا مواد معدنی، گلدان را روی سینک قرار دهید و از آب مقطر برای شستشوی خاک استفاده کنید - یعنی به ریختن آب ادامه دهید تا مقدار کافی از سوراخ های زهکشی خارج شود.

خاک را 2 تا 3 بار در طول چند دقیقه با آب مقطر بشویید.

برای جلوگیری از مشکلات بعدی، گیاه را با آب مقطر آبیاری کنید و مصرف کود خود را کاهش دهید.

گیاه را با آب مقطر بشوییدگیاه را با آب مقطر بشویید

بررسی سوراخ ها

3-سوراخ های کوچکی که نشان دهنده هجوم حشرات است را بررسی کنید. لکه‌های قهوه‌ای کوچک یا سوراخ‌های روی برگ‌های گیاهان آپارتمانی شما می‌تواند نشانه‌ای از هجوم حشرات باشد. خاک و سطح زیرین برگ ها را از نظر وجود حشرات بررسی کنید تا قبل از بدتر شدن مشکل به تشخیص آن کمک کنید.

اگر برای شناسایی آفات احتمالی گیاهان داخلی خود به کمک نیاز دارید و در مورد چگونگی خلاص شدن از شر آنها به راهنمایی نیاز دارید، با اداره ترویج کشاورزی محلی خود تماس بگیرید یا از گلخانه های گیاهان محلی خود کمک بخواهید.با این روش ها به راحتی به حذف برگ های قهوه ای گیاهان آپارتمانی خود بپردازید.
سوراخ هارا بررسی کنیدسوراخ هارا بررسی کنید





  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.