فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۴         
  

وقتی که گیاه آلوئه ورا شما به پژمرده شدن شروع می کند، برگ ها نرم می شود، یا زرد و قهوه ای می شود، آن زمان وقت احیای آلوئه ورا رسیده آبیاری بیش از حد، پوسیدگی ریشه و آفتاب سوختگی شایع ترین دلایلی هستند که آلوئه ورای شما ممکن است شروع به پژمرده شدن یا مردن کند. اگر گیاه آلوئه ورا شما از آب و هوا کمی برخوردار است، به نظر می رسد، امید خود را از دست ندهید!
چگونه یک گیاه در حال مرگ آلوئه ورا را احیا کنیم؟
چگونه یک گیاه در حال مرگ آلوئه ورا را احیا کنیم؟

 

چگونه یک گیاه در حال مرگ  آلوئه ورا را احیا کنیم؟

هنگامی که گیاه آلوئه ورا شما شروع به پژمرده شدن می کند، برگ ها نرم می شود، یا زرد و قهوه ای می شود، زمان آن فرا رسیده است که رژیم مراقبت از گیاه خود را تغییر دهید. آبیاری بیش از حد، پوسیدگی ریشه و آفتاب سوختگی شایع ترین دلایلی هستند که آلوئه ورای شما ممکن است شروع به پژمرده شدن یا مردن کند. اگر گیاه آلوئه ورا شما از آب و هوا کمی برخوردار است،  به نظر می رسد، امید خود را از دست ندهید! ما دانش ضروری برای تشخیص مشکل گیاه خود و نجات آلوئه ورا را به شما می دهیم.

احیای آلوئه ورااحیای آلوئه ورا

روش 1  : رفع آبیاری بیش از حد و زیرآبی

برگها را بررسی کنید

1-گیاهان آلوئه ورا به عنوان یک ساکولنت، آب را در برگ های خود ذخیره می کنند. اگر برگها زرد، قهوه ای یا متورم هستند، احتمالاً با آبیاری بیش از حد روبرو هستید. اگر متوجه شدید که برگها در حال چروکیدن، ریزش یا تقریباً شفاف شدن هستند، گیاه شما احتمالاً به آب نیاز دارد.

با این حال، پژمرده شدن برگ ها یا برگ های  تیره نیز می تواند نشانه پوسیدگی ریشه باشد.آخرین بار چه زمانی گیاه را آبیاری کردید؟ اگر اخیراً به آن آبیاری کرده اید، گیاه را از گلدان خارج کرده و پوسیدگی ریشه را بررسی کنید.

2-رطوبت خاک را بررسی کنید. شما می توانید با فشار دادن انگشت اشاره خود چند اینچ به پایین در خاک متوجه شوید که گیاه آلوئه ورا شما نیاز به آبیاری دارد یا خیر. اگر خاک خشک است، گیاه شما به آب نیاز دارد. گیاهان آلوئه ورا آبدار هستند و نیازی به آبیاری زیاد ندارند. آبیاری بیش از حد می تواند گیاه شما را از بین ببرد!

اگر گیاه خود را بیرون نگه دارید، آبیاری هر دو هفته یکبار باید کافی باشد.

اگر گیاه خود را در داخل نگه می دارید، هر سه تا چهار هفته یکبار به آن آبیاری کنید. با این روش ها احیای آلوئه ورا بسیار آسان است.

آبیاری کنید

3-تا خاک فقط مرطوب شود. آب هرگز نباید بالای سطح خاک بنشیند، بنابراین سبک آبیاری کنید. به بررسی گیاه خود به صورت هفتگی یا دو هفته ای با آزمایش خاک ادامه دهید تا ببینید آیا نیاز به آبیاری دارد یا خیر. بین دو آبیاری باید اجازه دهید یک سوم بالای خاک خشک شود.

4-آبیاری را با توجه به فصل تغییر دهید. گیاهان آلوئه ورا در ماه‌های گرم‌تر به آب بیشتری نیاز دارند، اما در ماه‌های سردتر به آب کمتری نیاز دارند. در پاییز و زمستان کمتر آبیاری کنید، به خصوص اگر گیاه شما در فضای خنک زندگی می کند.با این روش ها احیای آلوئه ورا بسیار آسان است.

احیای آلوئه ورا - آبیاری کنیداحیای آلوئه ورا - آبیاری کنید

روش 2: عوض کردن گلدان  به دلیل پوسیدگی ریشه

1-گیاه آلوئه ورا را از گلدان فعلی خود خارج کنید. یکی از دلایل معمول مرگ گیاه آلوئه ورا پوسیدگی ریشه است. اگر برگ‌های قهوه‌ای رنگی می‌بینید اما به آبیاری بیش از حد مشکوک نیستید، باید گیاه را از گلدانش بیرون بیاورید.پایه گیاه و ته گلدان خود را آزاد نگه دارید. گلدان را وارونه کنید و با دست دیگر گیاه را نگه دارید. با دستتان به کف گلدان ضربه بزنید یا آن را به لبه میز (یا سطح سخت دیگر) بکوبید.بسته به اندازه گیاهان، ممکن است به شخص دیگری برای کمک به شما نیاز داشته باشید. یک نفر باید پایه گیاه را با دو دست نگه دارد، در حالی که فرد دیگر گلدان را وارونه کرده و به ته آن ضربه می زند. گلدان را به عقب و جلو حرکت دهید تا گیاه شل شود.اگر هنوز برای جدا کردن گیاه خود با دو دست مشکل دارید، یک ماله یا چاقو را دور داخل گلدان بکشید و دوباره سعی کنید آن را آزاد کنید یا مقداری از خاک را از سوراخ های زهکشی کف گلدان به بیرون فشار دهید.اگر گیاه شما هنوز از گلدان بیرون نیامد، ممکن است لازم باشد گلدان خود را بشکنید.در حالی که گیاه آلوئه ورا را از گلدانش رها می کنید، گیاه را به آرامی نگه دارید (نکشید). ضربه زدن به ته گلدان ریشه های شما را دست نخورده نگه می دارد و نیروی جاذبه گیاه را به سمت پایین می راند.با این روش ها احیای آلوئه ورا بسیار آسان است.

عوض کردن گلدان به دلیل پوسیدگی ریشهعوض کردن گلدان به دلیل پوسیدگی ریشه

ریشه ها را بررسی کنید

2-ریشه های ناسالم را با یک چاقوی تیز و استریل بردارید. ریشه ها را بررسی کنید و مشخص کنید که چه تعداد از آنها هنوز سالم هستند. ریشه های موش از ویژگی های پوسیدگی ریشه هستند. هر ریشه ای که سیاه یا موز نباشد خوب است و قابل نگهداری است.

اگر تعداد زیادی ریشه سالم و فقط قسمتی از ریشه های مرده یا پوسیده می بینید، احتمالاً می توانید گیاه خود را بدون دردسر زیاد نجات دهید.

اگر متوجه شدید که اکثر گیاهان شما ریشه‌های آسیب‌دیده دارند، کمی تلاش بیشتری برای نجات گیاه می‌طلبد و ممکن است کار در این امر فراتر باشد. در این صورت می توانید با برداشتن بزرگترین برگ ها (با چاقو) سعی کنید گیاه را نجات دهید. حدود نیمی از گیاه را جدا کنید. این روش خطرناک است. با این حال، با تعداد برگ های کمتر برای تغذیه، مقدار کمی از ریشه های آسیب دیده بهتر می تواند مواد مغذی را در سراسر گیاه هدایت کند.

گلدان بزرگ انتخاب کنید

3-گلدانی را انتخاب کنید که یک سوم بزرگتر از سیستم ریشه باشد. هر خاک اضافی آب را نگه می دارد و می تواند در آینده باعث پوسیدگی ریشه شود، بنابراین گلدان کوچکتر بهتر از گلدان خیلی بزرگ است.

ریشه های گیاهان آلوئه ورا به جای عمودی به صورت افقی رشد می کنند. گیاهان آلوئه ورا نیز می توانند بسیار سنگین شوند و وزن گیاه می تواند باعث واژگونی گلدان باریک شود. بنابراین، به جای یک گلدان عمیق یا باریک، یک گلدان پهن انتخاب کنید.

گلدانی که انتخاب می‌کنید باید دارای سوراخ‌های زهکشی زیادی در کف باشد تا آب اضافی در خاک ننشیند.

اگر در آب و هوای خشک زندگی می کنید گلدان پلاستیکی بهتر است، در حالی که گلدان ساخته شده از سفال یا خاک رس برای مناطق خنک یا مرطوب بهترین است. با این روش ها احیای آلوئه ورا بسیار آسان است.

گلدان بزرگ انتخاب کنیدگلدان بزرگ انتخاب کنید

خاک کاکتوس

4-از خاک گلدان مناسب برای کاکتوس یا ساکولنت استفاده کنید. این نوع خاک دارای شن و ماسه بیشتری است و محیطی با زهکشی مناسب برای گیاه شما ایجاد می کند. شما می توانید این نوع خاک را به راحتی در مرکز باغ محلی خود پیدا کنید.

همچنین می توانید با مخلوط کردن قسمت های مساوی شن، شن یا پرلیت و خاک، مخلوط خاک خود را برای گیاه آلوئه ورا خود ایجاد کنید. حتماً از ماسه درشت (مانند ماسه سازنده) به جای ماسه ریز استفاده کنید. ماسه ریز به جای اینکه اجازه دهد آب از داخل گلدان خارج شود، می تواند جمع شود و آب را در خود نگه دارد.

اگرچه می توانید از خاک گلدان برای گیاهان آلوئه ورا استفاده کنید، اما آنها در خاک مخلوط بهتر رشد می کنند. خاک گلدان بیشتر رطوبت را در خود نگه می دارد و بنابراین می تواند باعث پوسیدگی ریشه شود.

آلوئه ورا خود را دوباره بکارید

5- گلدان را با پر کردن آن از مخلوط خاک گلدان آماده کنید و گیاه آلوئه ورا خود را به آرامی تکان دهید تا حدود یک سوم از خاکی که خود را به گلوله ریشه چسبیده است پاک کنید. گیاه خود را در گلدان تازه آماده شده قرار دهید و روی آن را با مقدار بیشتری از مخلوط خاک گلدان بپوشانید. مطمئن شوید که کل ریشه با مخلوط خاک پوشانده شده است، اما گیاه را در عمق بیشتری از گلدان اول دفن نکنید.

شما همچنین می توانید سنگ های کوچک یا سنگ ریزه را در بالای خاک قرار دهید که به کاهش تبخیر آب کمک می کند.

6-بلافاصله پس از گلدان مجدد آبیاری نکنید. گیاه آلوئه ورا شما به چند روز زمان نیاز دارد تا دوباره با گلدان جدید خود سازگار شود و ریشه های شکسته را ترمیم کند.با این روش ها احیای آلوئه ورا بسیار آسان است.


روش 3  : مراقبت از گیاه آلوئه ورا در مقابل آفتاب سوختگی

1-برگها را از نظر علائم آفتاب سوختگی بررسی کنید. اگر برگ های گیاه آلوئه ورا شما قهوه ای یا قرمز شود، ممکن است گیاه شما دچار آفتاب سوختگی شده است.

2-برگ های مرده را بردارید. با یک چاقوی تیز و استریل شده، برگ را از پایه جدا کنید. هر برگ مرده مواد مغذی را از سایر قسمت های گیاه می گیرد، پس آن ها را بردارید تا بقیه گیاه شما آسیب نبیند.

گیاه خود را تغییر مکان دهید

3- گیاه خود را به مکانی منتقل کنید که نور غیر مستقیم و نه مستقیم خورشید را دریافت کند. اگر می خواهید گیاه خود را به مکانی بیرون از خانه منتقل کنید، آن را به تدریج در معرض نور خورشید قرار دهید.

اگر گیاه شما معمولاً در موقعیتی است که به جای نور خورشید، نور مصنوعی دریافت می کند، گیاه را به گونه ای تغییر دهید که فاصله بیشتری بین آن و منبع نور وجود داشته باشد. همچنین می توانید سعی کنید آن را به بیرون منتقل کنید تا به جای نور مصنوعی، مقداری نور طبیعی غیر مستقیم دریافت کند.

4-گیاه خود را آبیاری کنید خاک را بررسی کنید و مشخص کنید که آیا گیاه شما نیاز به آبیاری دارد یا خیر. اگر گیاه شما بیش از حد در معرض نور خورشید باشد، خاک احتمالاً خشک است، زیرا آب سریعتر تبخیر می شود و گیاه ممکن است از استرس گرمایی رنج ببرد.با این روش ها احیای آلوئه ورا بسیار آسان است.






  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.