فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۱۴         
  

کاشت درخت گواوا بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید، و اگر به‌درستی انجام شود، می‌تواند میوه‌ای با ویتامین C حتی بیشتر از پرتقال برای شما به ارمغان بیاورد. جدا از محافظت از این درخت در برابر سرما، این درخت پس از به بار نشستن کاملاً خودکفا می‌شود.درختان گواوا را در یک محیط گرمسیری یا نیمه گرمسیری پرورش دهید
نحوه کاشت درخت گواوا
نحوه کاشت درخت گواوا

کاشت درخت گواوا

کاشت درخت گواوا بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید، و اگر به‌درستی انجام شود، می‌تواند میوه‌ای با ویتامین C حتی بیشتر از پرتقال ب رای شما به ارمغان بیاورد . جدا از محافظت از این درخت در برابر سرما، این درخت پس از به بار نشستن کاملاً خودکفا می‌شود .

کاشت درخت گواوا-پس از یک بار نشستن کاملا خودکفا میشودکاشت درخت گواوا-پس از یک بار نشستن کاملا خودکفا میشود

انتخاب محل کاشت

درختان گواوا را در یک محیط گرمسیری یا نیمه گرمسیری پرورش دهید.  کاشت درخت گواوا در مناطقی که تابستان‌ها گرم و زمستان‌ها خنک است انجام میشود. دمای معمولی بیرون باید بین 59 درجه فارنهایت (15 درجه سانتیگراد) و 82 درجه فارنهایت (28 درجه سانتیگراد) باشد. می‌توانید از فروشگاه گل‌وگیاه محلی خود در مورد اینکه آیا مکان فعلی شما برای رشد این درخت مناسب است یا خیر، سؤال کنید .

·   دمای کمتر از 59 درجه فارنهایت (15 درجه سانتیگراد) می‌تواند کیفیت میوه شما را پایین بیاورد .

یک نقطه با تابش نور خورشید را انتخاب کنید. مطمئن شوید که این نقطه حداقل 6 تا 8 ساعت در روز در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد. شما می‌خواهید درخت خود را از سایه دور نگه دارید، بنابراین مکانی را پیدا کنید که خانه و سایر اشیاء در طول روز در آن سایه ایجاد نکنند. مطمئن شوید که نقطه در فضای باز باشد تا بالای درخت شما با چیزی برخورد نکند .

خاک مرطوب و با زهکشی خوب پیدا کنید

. گواوا تا زمانی که خاک زهکشی داخلی و خارجی خوبی داشته باشد در خاک‌های مختلف رشد می‌کند. خاک با زهکشی خوب به معنای خاکی است که آب را به‌راحتی از خود عبور می‌دهد. برای بررسی این نوع خاک، یک گودال 1 فوتی (0.30 متری) حفر کنید و کمی آب در آن بریزید. اگر آب فقط در چند دقیقه از بین برود، خاک خوبی است. اگر اما اگر در آن گودال جمع شود، باید مکان دیگری را پیدا کنید .

شما باید از خاک کم‌عمق و خاک فشرده و لایه‌لایه اجتناب کنید. این کار کشش ریشه‌های شما را دشوار می‌کند .

اگر خاک شما سفت و فشرده است، می‌توانید کمپوست اضافه کنید تا به شرایط مناسب برسد. حفره‌ای به عمق 2 فوت (0.61 متر) حفر کنید و کمپوست را به خاک اضافه کنید .

 
انتخاب محل کاشتانتخاب محل کاشت


کاشت درخت گواوا

برای کاشت درخت گواوا در فصل بهار برنامه‌ریزی کنید که حدوداً اواخر مارس خواهد بود. شرایط آب‌وهوای بهاری، زمان مناسبی برای کاشت هر چیزی، از جمله درختان گواوا است .

در طول بهار، خاک راحت‌تر شکسته می‌شود و در آن حفاری در آن راحت‌تر است، باران به آبیاری گیاهان کمک می‌کند و نور خورشید به‌اندازه کافی خواهد بود تا درخت شما نور مورد نیازش را تأمین کند .


انتخاب کنید که آیا می‌خواهید درخت را از قلمه یا بذر پرورش دهید. روند رشد از هر دو تقریباً یکسان است. باوجود اینکه که در حالی که کاشت درختان گواوا با بذر رایج‌تر است، اما کاشت درخت از قلمه‌ها در واقع بهینه‌تر هستند. قلمه‌ها در مقایسه با دانه‌ها، میوه‌های باکیفیت بهتری تولید می‌کنند اما خرید دانه‌ها ارزان‌تر هستند .


حفره‌ای به عمق حدود 2 فوت (0.61 متر) حفر کنید. سنگ‌ها یا سایر زباله‌هایی که در حین حفاری با آنها برخورد می‌کنید را بردارید. هنگامی که سوراخ خود را حفر کردید، با ابزاری که برای کندن آن استفاده کردید، خاک را کمی بیل بزنید تا سست شود .

·   اگر از گلدان استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که عمق آن حداقل 2 فوت (0.61 متر) است .

بذر یا قلمه خود را در حفره قرار دهید. حفره را به‌اندازه طول انگشت اشاره خود پر کنید تا یک تپه ایجاد شود. برای دانه‌ها، آنها را در بالای این تپه قرار دهید. برای قلمه زدن، آن را از خط پیوند یا طوقه (قسمتی از گیاه که ساقه به ریشه‌ها می‌رسد) بگیرید و روی خاک قرار دهید و مطمئن شوید که خط پیوند بالاتر از سطح زمین باشد. سپس ریشه‌ها را به درون حفره هدایت کنید.

·     از آنجایی که تپه خاکی از خاک سست شده تشکل شده است، به ریشه‌های جدید اجازه می‌دهد تا راحت‌تر به زمین نفوذ کنند .

·     اگر چندین درخت می کارید، آنها را در فاصله 10 فوت (3.0 متر) تا 12 فوت (3.7 متر) از یکدیگر بکارید تا منبع آب یکدیگر را جذب نکند.


سوراخ اطراف درخت یا دانه را پر کنید. پس از پر کردن حفره، خاک را متراکم نکنید، آن را شل نگه دارید. بهتر است مطمئن شوید که درخت شما فضایی برای گسترش ریشه دارد و مانعی برای رشد آن نیست .

   در رابطه با قلمه‌ها مراقب باشید که هیچ ریشه‌ای بالای خاک و خط پیوند نباشد. در صورت لزوم ریشه‌های بالای خط پیوند را قطع کنید. تا مطمئن شوید که قلمه‌های شما پس از کاشت کاملاً عمودی رشد می‌کنند. محل قراردادن دانه‌ها را با پرچم‌های کوچک مشخص کنید که پس از جوانه زدن دانه به‌راحتی از خاک جدا شوند.

 
کاشت درخت گواواکاشت درخت گواوا

مراقبت از درخت گواوا

درخت خود را آبیاری کنید در زمانی که درخت جوان است باید هفته‌ای 2 تا 3 بار آن را آبیاری کنید. بااین‌حال، هنگامی که بالغ شد، به آب زیادی نیاز نخواهد داشت، بنابراین 2 تا 3 بار آبیاری در ماه کافی است. درختان گواوا نسبت به غرقابی شدن حساس هستند، پس حتماً میزان آبیاری را تنظیم کنید .

·   درختان گواوا عمدتاً دیم هستند .

علف های هرز اطراف درخت را حذف کنید زیرا یک درخت گواوا جوان نمی تواند به‌خوبی با آنها برای به دست آوردن آب و مواد مغذی رقابت کند  

درخت را هر سه ماه یکبار با کود آلی کوددهی کنید. درخت شما باید قبل از انجام این مرحله به‌خوبی مستقر باشد. کود را در اطراف درخت پخش کنید و درعین‌حال مطمئن شوید که با ساقه تماس نداشته باشد. هنگامی که این کار را انجام دادید، درخت و کود را کاملاً آبیاری کنید .

·   ترجیحاً قبل از کوددهی درخت خود، یک سال صبر کنید

درخت گواوا خود را هرس کنید و شکل درختی به آن بدهید. بهتر است هرس را حدود 3 تا 4 ماه پس از جوانه زدن درخت شروع کنید. اگر درخت شما چند تنه دارد، میانی‌ترین تنه را پیدا و بقیه شاخ و برگ‌های پایین آن را هرس کنید. شاخه‌های کناری را کوتاه کنید تا طول آنها در حدود 2 فوت (0.61 متر) تا 3 فوت (0.91 متر) باشد. هر شاخه‌ای که از شاخه‌های دیگر شروع به رشد کرده و همچنین شاخه‌های مرده آسیب‌دیده را هرس کنید.
 

درخت را در زمستان های سرد با برزنت بپوشانید تا از یخبندان محافظت شود. قرار گرفتن در معرض سرمای شدید می‌تواند به شدت به درخت گواوا آسیب برساند یا آن را از بین ببرد. برای محافظت از بالای درخت می‌توانید از برزنت یا پتو استفاده کنید. لازم نیست کل درخت را بپوشانید، فقط بالای آن را بپوشانید. گوشه های هر چیزی را که برای پوشاندن درخت استفاده کردید به زمین متصل کنید .

علاوه بر این، می‌توانید منبع گرمایی دیگری را در زیر درخت قرار دهید تا محافظت کاملی از درخت در برابر یخ‌زدگی انجام دهید.

درخت خود را از نظر بیماری بررسی کنید

. بیماری‌های رایجی که باید مراقب آنها بود عبارت‌اند از: بیماری پژمردگی گواوا، پوسیدگی، آنتراکنوز، Stylar End Rot

علائم بیماری پژمردگی گواوا شامل پژمردگی و زرد شدن یا برنزه شدن برگ‌ها، افتادگی محسوس و ریزش زودرس میوه‌ها است. هیچ درمانی برای این امر وجود ندارد، اما مقادیر زیاد نیتروژن پس از باردهی و محافظت از ریشه‌ها در برابر آسیب می‌تواند آن را از بین ببرد .

  پوسیدگی فقط بر میوه درخت تأثیر می‌گذارد و آن را به قهوه‌ای یا سیاه تغییر رنگ می‌دهد. میوه‌های آلوده را نمی‌توان نجات داد، اما یک اسپری قارچ‌کش می‌تواند بقیه محصول شما را نجات دهد .

آنتراکنوز باعث می شود که شاخه‌های جوان به‌سرعت بمیرند. همچنین باعث ایجاد ضایعات تیره در میوه و برگ‌ها می‌شود. مانند Stylar End Rot ، این یک عفونت قارچی است و میوه‌هایی که تحت تأثیر قرار نگرفته‌اند را می‌توان با اسپری قارچ‌کش نجات داد .

میوه گواوا خود را برداشت کنید. همین است، شما درخت گواوا خود را رشد داده‌اید. با تغییر رنگ و بافت آن متوجه خواهید شد که میوه شما چه زمانی رسیده و به‌اندازه کافی بالغ است که بتوانید آن‌ها را بچینید. در فرایند بالغ شدن، رنگ میوه‌ها از سبز به زرد تغییر می‌کند و سپس میوه نرم می‌شود.

مراقبت از درخت گواوامراقبت از درخت گواوا

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.