فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۱۴         
  

کاشت پیاز گلایول به منظور تزیین و استفاده در گل آرایی پرورش داده می شود. گل ها از نظر اندازه و قد باشکوه، بین 2 تا 5 فوت (0.6 تا 1.5 متر) قد دارند و گلهایی به شکل ترومپت در همه ی سایه های و همه رنگ ها به جز آبی وجود دارند. گلایول یک پیار چند ساله حساس است که به آن غده بولبو نیز می گویند که در برابر یخ زدن مقاومت نمی کند.
پرورش گل گلایول از پیاز
پرورش گل گلایول از پیاز


کاشت پیاز گلایول به منظور تزیین و استفاده در گل آرایی پرورش داده می شود. گل ها از نظر اندازه و قد باشکوه، بین 2 تا 5 فوت (0.6 تا 1.5 متر) قد دارند و گلهایی به شکل ترومپت در همه ی سایه های و همه رنگ ها به جز آبی وجود دارند. گلایول یک پیار چند ساله حساس است که به آن غده بولبو نیز می گویند که در برابر یخ زدن مقاومت نمی کند.

پرورش گل گلایول از پیازپرورش گل گلایول از پیاز

کاشت پیاز گلایول

1-برای کاشت پیاز گلایول آنرا از یک مرکز باغ یا گلخانه محلی خریداری کنید. می‌توانید آن‌ها را از شرکت‌های سفارش پستی خریداری کنید، اما برای اطمینان از کیفیت بالای آن‌ها، بهتر است پیاز های دستچین شده خریداری کنید.

به دنبال پیازهای چاق با مراکز ضخیم باشید تا بهترین کیفیت شکوفه را داشته باشید. از پیاز مسطح اجتناب کنید.

اندازه پیازهایی را که می‌خرید، بر اساس اندازه‌هایی که می‌خواهید رشد کنید، تعیین کنید. پیاز هایی با قطر 1/2 تا 3/4 اینچ (1.25 تا 2 سانتی متر) برای رشد گل ها از 2 تا 3 فوت (0.6 تا 0.9 متر) انتخاب کنید. پیازهایی با قطر 1 اینچ (2.5 سانتی متر) یا بیشتر گل های بزرگتری رشد میکنند.

2-پیاز گلایول را در یک محیط خشک و خنک که دمای آن به زیر صفر نمی‌رسد، نگهداری کنید تا زمانی که برای کاشت پیاز گلایول آماده باشید.

3-مکانی را انتخاب کنید که آفتاب زیادی دریافت کند.  گلایول آفتاب کامل را ترجیح می دهند اما سایه جزئی را تحمل می کنند.

کاشتن خاک  تا عمق 12 اینچ (30 سانتی متر)

4-در صورت لزوم خاک را اصلاح کنید تا زهکشی خوبی داشته باشید. گلایول هایی که در خاک بدون زهکشی کافی رشد می کنند بیشتر مستعد ابتلا به بیماری هستند.

اگر زهکشی مشکل دارد، کمپوست آلی، کود دامی تجزیه شده، پوست آسیاب شده یا پیت ماس ​​را به خاک اضافه کنید.

سطح باغ گلایول را 2 تا 4 اینچ (5 تا 10 سانتی متر) بالا ببرید تا اگر 4 تا 5 ساعت پس از باران شدید گودال ها همچنان روی سطح خاک باقی بمانند، گیاهان از آب راکد خارج شوند.

زمان کاشت

5-بعد از آخرین یخبندان در باغچه پیازها را بکارید.  گلهای  را در فواصل 2 هفته ای بکارید تا فصل گلدهی آنها طولانی شود. کاشت را در اواسط ژوئن متوقف کنید تا مطمئن شوید که گیاهان زمان گلدهی کافی دارند.

6-سوراخ هایی به عمق 6 تا 7 اینچ (15 تا 18 سانتی متر) حفر کنید و بین 6 تا 8 اینچ (15 تا 20 سانتی متر) از هم فاصله بگیرید.

7-یک پیاز را در هر سوراخ طوری قرار دهید که سمت نوک تیز یا نقطه رشد آن رو به بالا و سمت زخم رو به پایین باشد.

8-سوراخ ها را دوباره با خاک پر کنید. کل منطقه را کاملا آبیاری کنید.


مراقبت از گلایول

1-برای کنترل علف های هرز و حفظ رطوبت، خاک اطراف و بین گیاهان را مالچ پاشی کنید. شادی ها اغلب زمین را به علف های هرز از دست می دهند.

2-گیاهان گلایول را با 1 اینچ (2.5 سانتی متر) آب هر هفته در دوره هایی که بارندگی ناکافی است آبیاری کنید.

3-گیاهان را با سم پاشی یا گردگیری کنید. زمانی که گلایول ها حدود 6 اینچ (15 سانتی متر) قد دارند، از گلایول های حاوی کارباریل یا مالاتیون استفاده کنید تا تریپس ها محافظت کنید.

تریپس ها حشرات کوچکی هستند که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند. آنها باعث ایجاد برگهای سفید رنگ و گلهای بی رنگ، بدشکل و ناسالم می شوند. کنترل تریپ باید پیشگیرانه باشد زیرا هنگامی که علائم آسیب قابل مشاهده است، دیگر برای نجات گل ها دیر شده است.

خطر افزایش قد

4-با افزایش قد، تک تک گیاهان را در معرض خطر قرار دهید. همچنین می‌توانید از پایه‌ها و ریسمان برای ایجاد دسته‌بندی خوشه‌ای استفاده کنید، اگر چندین گلدان را نزدیک به هم رشد می‌دهید. چیدن و گره زدن این گل های بلند کمک می کند تا آسیب طوفان و باد به حداقل برسد.

5-وقتی 1 تا 3 گلچه باز شد، خوشه های گل را ببرید. گل های باقی مانده همچنان در آب باز می شوند.

گلها را در ساعات اولیه صبح یا عصر زمانی که تازه ترین گلها هستند برداشت کنید.

گل ها را با یک چاقوی تیز با زاویه مورب برش دهید. مراقب باشید که حداقل 4 تا 6 برگ روی گیاه بگذارید تا به بلوغ برسد و بنه ای را که هنوز در زیر خاک رشد می کند تغذیه کنید.

6-برگ ها را از 4 تا 6 اینچ (10 تا 15 سانتی متر) پایین ساقه ها جدا کرده و در آب گرم قرار دهید.

7-قبل از قرار دادن گل ها در معرض نور و چیدمان و نمایش گل ها، چند ساعت در یک منطقه تاریک و خنک بگذارید.

حفر بنه های گلایول

1-بنه های گلایول را حفر کنید. مطمئن شوید که کورم های کامل را با تمام کورمل های کوچکتر اطراف آن جدا کرده اید. خاک شل را تکان دهید و ساقه ها را از پیاز ها جدا کنید.

2-پیازها را در یک منطقه گرم و دارای تهویه مناسب به مدت 2 تا 3 هفته خشک کنید.

3-پیازها را با گردگیری خاک خشک باقی مانده با دستان خود تمیز کنید. پیازها خشک شده قدیمی را از پیازهای جدید جدا کنید و پوسته های شل را جدا کنید. در طول نگهداری، پوسته های لفاف را به هم متصل کنید. بنه های جدید کورمل نامیده می شوند.

4-کورمل های کوچک را برای کاشت در سال آینده مرتب کنید، تمیز کنید و برچسب بزنید. کورمل ها در سال اولی که کاشته می شوند گل تولید نمی کنند، اما برای گل های سال آینده به پیازهای بزرگتری تبدیل می شوند.

5-پیازها  را برای زمستان ذخیره کنید. آنها را با همان حشره کشی که برای محافظت از گیاهان استفاده کردید گردگیری کنید و آنها را در مکانی تاریک، خنک و دارای تهویه مناسب نگهداری کنید تا یخ نزنند.بدین ترتیب کاشت پیاز گلایول انجام میشود.

مراقبت از گلایولمراقبت از گلایول

 



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.