فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۱۴         
  

اکالیپتوس نوعی درخت بومی استرالیا است، اما کاشت اکالیپتوس می تواند در هر جایی که دمای آن کمتر از 10 درجه فارنهایت نباشد.گونه های مختلفی از اکالیپتوس وجود دارد، اما همه آنها دارای برگ های نقره ای رنگی هستند که معطر هستند و آنها را در آرایش گل محبوب می کند. درختان اکالیپتوس به خوبی گیاهان گلدانی عمل نمی کنند، زیرا درختان به سرعت رشد می کنند.
کاشت و مراقبت از گیاه اکالیپتوس
کاشت و مراقبت از گیاه اکالیپتوس


اکالیپتوس نوعی درخت است که بومی استرالیا است، اما کاشت اکالیپتوس می تواند در هر جایی باشد که دمای آن کمتر از 10 درجه فارنهایت (12- درجه سانتیگراد) نباشد. در واقع گونه های مختلفی از اکالیپتوس وجود دارد، اما همه آنها دارای برگ های نقره ای رنگی هستند که بسیار معطر هستند و آنها را در آرایش گل محبوب می کند. درختان اکالیپتوس به خوبی گیاهان گلدانی عمل نمی کنند، زیرا درختان به سرعت رشد می کنند، ریشه دار بودن در گلدان باعث توقف رشد می شود و آنها پیوند زدن را دوست ندارند

کاشت اکالیپتوسکاشت اکالیپتوس

جوانه زدن اکالیپتوس از بذر

1-برای کاشت اکالیپتوس دانه ها را سرد کنید. بسته بذر را به یخچال منتقل کنید و بذرها را به مدت دو ماه در آنجا بگذارید. به این حالت چینه‌بندی می‌گویند و به خروج بذرها از خواب و تشویق جوانه‌زنی کمک می‌کند.

طبقه بندی دوره خواب را که در زمستان اتفاق می افتد تکرار می کند، بنابراین دانه ها دوباره زنده می شوند و وقتی از یخچال خارج می شوند جوانه می زنند.

کاشت دراواخر زمستان

2-بذرها را در اواخر زمستان بکارید. بذر اکالیپتوس را باید چند هفته قبل از آخرین یخبندان مورد انتظار در گلدان در داخل خانه کاشت. در نیمکره شمالی، کاشت را در اواسط فوریه انجام دهید. در نیمکره جنوبی، کاشت را در اواسط جولای انجام دهید.

برای یافتن آخرین تاریخ یخبندان مورد انتظار خود، وب سایت های دولت محلی یا هواشناسی را بررسی کنید.

3-گلدان های پیت را با خاک گلدان پر کنید. برای زهکشی خوب از خاک گلدان متخلخل که دارای پرلیت زیاد است استفاده کنید. همچنین استفاده از گلدان های قابل تجزیه که می توان با نهال ها پیوند زد، بسیار مهم است، زیرا اکالیپتوس به خوبی به جابجایی پاسخ نمی دهد.

پرورش اکالیپتوس از بذر بهترین راه برای تکثیر گیاهان جدید است، زیرا تکثیر از طریق قلمه کاری دشوار و میزان موفقیت بسیار کمتر است.

4-بذرها را بکارید. در هر گلدان چند دانه را روی خاک گلدان بپاشید. هر گلدان را با گرد و غبار ملایم شن و ماسه باغبانی بپوشانید.این کار دانه ها را در موقعیت خود نگه می دارد، آنها را گرم نگه می دارد و در حین جوانه زدن آنها را مرطوب نگه می دارد.

از شن و ماسه ساحل یا حیاط خلوت استفاده نکنید، زیرا ممکن است به عوامل بیماری زا آلوده باشد که دانه ها را از بین می برد

مه پاش کردن

5-دانه ها را به طور مرتب مه پاش کنید. به محض اینکه دانه ها را با ماسه پوشانید، آنها را با آب غلیظ کنید تا به آنها کمک کند در خاک بنشینند. با جوانه زدن بذرها، هر یک تا دو روز یک بار خاک را مه پاش کنید تا محیط رشد به طور یکنواخت مرطوب بماند.

6-برای کاشت اکالیپتوس دانه ها را گرم نگه دارید. گلدان ها را به مکانی گرم مانند گلخانه گرم شده یا بالای یخچال منتقل کنید. همچنین می‌توانید گلدان‌ها را روی یک پد حرارتی قرار دهید تا در حین جوانه‌زنی، آنها را گرم نگه دارید.

7-ضعیف ترین نهال ها را کوتاه کنید. از آنجایی که در هر گلدان چندین بذر کاشته اید، ممکن است بیش از یک نهال جوانه بزنید. هر گلدان را بررسی کنید و به دنبال بزرگترین، ضخیم ترین و سالم ترین نهال باشید. از قیچی استریل شده برای کوتاه کردن همه نهال های ضعیف تر تا سطح خاک استفاده کنید.

برای استریل کردن قیچی، آنها را با ایزوپروپیل الکل پاک کنید.

کاشت اکالیپتوس - جوانه زدن اکالیپتوس از بذرکاشت اکالیپتوس - جوانه زدن اکالیپتوس از بذر


کاشت نهال

1-هدف از پیوند نهال ها در اواسط تابستان است. تا آن زمان، نهال ها زمان زیادی برای تثبیت خود خواهند داشت. دمای گرمتر در این زمان از سال نیز برای انتقال اکالیپتوس به بیرون ایده آل خواهد بود.

2-یک مکان آفتابی را انتخاب کنید. اکالیپتوس به آفتاب کامل نیاز دارد و این به معنای حداقل 6 تا 8 ساعت نور مستقیم خورشید در هر روز است. همچنین باید مکانی را انتخاب کنید که چندین فوت (چند متر) از هر ساختمان یا حصار فاصله داشته باشد، در غیر این صورت درختی که به سرعت رشد می کند می تواند به سازه مجاور آسیب برساند.

3-گیاه را از بادهای شدید محافظت کنید. اطمینان حاصل کنید که مکانی که انتخاب می کنید گیاه را در برابر بادهای شدید محافظت می کند. اکالیپتوس ریشه کوتاهی دارد، بنابراین ممکن است در برابر باد مقاومت نکند.

اصلاح خاک

4-خاک را اصلاح کنید. خاک را تا عمق 12 اینچ (30 سانتی متر) با استفاده از یک چرخاننده دستی یا چرخانده بشویید. چند اینچ (چند سانتی متر) کمپوست کهنه شده را روی منطقه پخش کنید و از پنجه برای کار کردن آن در خاک استفاده کنید. این تضمین می کند که خاک غنی از مواد مغذی و زهکشی خوبی باشد.

5-سوراخ هایی به اندازه کافی بزرگ حفر کنید تا گلدان های ذغال سنگ نارس را در خود جای دهید. از یک بیل یا بیل کوچک برای حفر سوراخ هایی که کمی عریض تر و عمیق تر از گلدان هستند استفاده کنید. سوراخ ها باید حداقل 8 فوت (2.4 متر) از هم فاصله داشته باشند تا اندازه بالغ درختان را در خود جای دهند.

6-نهال ها را در زمین بکارید. یک گلدان ذغال سنگ نارس را در هر سوراخ قرار دهید و روی نشاها را با خاک اضافی بپوشانید. از دستان خود استفاده کنید تا به آرامی خاک را در اطراف ریشه ها ببندید. برای کمک به نشستن اکالیپتوس در زمین، منطقه را به طور کامل آبیاری کنید.


اصلاح خاکاصلاح خاک


مراقبت از اکالیپتوس

1-برای کاشت اکالیپتوس یک لایه مالچ روی خاک بمالید. مالچ به کنترل دمای خاک، محافظت از درخت در برابر سرما، از بین بردن علف های هرز و مرطوب نگه داشتن خاک کمک می کند. مالچ ایده آل برای اکالیپتوس یک ماده آلی غلیظ و حجیم مانند پوست یا کمپوست است

2-خاک را مرطوب نگه دارید. اکالیپتوس مقداری خشکسالی را تحمل می کند، اما در خاکی که به طور مداوم مرطوب است بهتر رشد می کند. در طول دوره های خشک، هفته ای یک بار به درختان آبیاری کنید.

چروکیده شدن برگها نشانه این است که گیاه آب کافی دریافت نمی کند. به گیاه خیسانده کامل بدهید. برگهای آسیب دیده ممکن است به عقب برنگردند.

هنگامی که درخت پس از حدود 5 سال استقرار یافت، دیگر نیازی به آبیاری یا تغذیه اکالیپتوس نخواهید داشت، حتی در دوره های خشک.

کود دادن

3-در طول فصول رشد گیاه را به طور منظم کود دهید. فصل رشد این گیاهان بین اواسط بهار تا اواسط تابستان است. هر هفته قبل از آبیاری گیاه، یک کود مایع به آب اضافه کنید. بهترین کود برای اکالیپتوس، فسفر زیاد و نیتروژن کم است.

برای دو تغذیه آخر نزدیک به پایان تابستان، به کود با پتاسیم بالا بروید تا درخت را برای زمستان آماده کند.

 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.