فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

کاشت گیاه سرخدار بسیار آسان است سرخدار گیاهی مقاوم است که اغلب به عنوان پرچین از آن استفاده می‌شود و به کمی نگهداری و هرس نیاز دارد. یک منطقه با زهکشی خوب در حیاط خود پیدا کنید. در خاک سوراخی حفر کنید و سرخدار را در وسط حفره قرار دهید. سرخدارها را دور از هم بکارید و آبیاری هفتگی را فراموش نکنید.
نحوه کاشت گیاه سرخدار
نحوه کاشت گیاه سرخدار

قسمت 1: پیدا کردن یک نقطه کاشت

1-سرخدار را در اوایل بهار یا پاییز بکارید. سرخدار همیشه سبز است، بنابراین هنگام دوری از گرمای تابستان و یخبندان زمستان بهترین عملکرد را خواهد داشت. در بهار، در اوایل ماه آوریل زمانی که دیگر یخبندان را روی زمین نمی‌بینید، شروع به کاشت سرخدار کنید و در پاییز، در سپتامبر کشت خود را شروع کنید تا سرخدار قبل از زمستان ریشه‌دار شود.

    
2-بهتر است به جای دانه از نهال استفاده کنید. نهالی به ارتفاع یک یا دو فوت (45-60 سانتی‌متر) انتخاب کنید. چراکه جابجایی و تطبیق این گیاهان جوان با زمین جدید آسان‌تر از گیاهان بلندتر است. بذرها و قلمه‌ها چند سال طول می‌کشد تا جوانه بزنند.

یک مکان نیمه سایه پیدا کنید

3-سرخدار در محیط‌های باز به خوبی رشد می‌کند، اما احتمال خشک شدن آن در زیر نور کامل خورشید بیشتر است. بهترین منطقه جایی است که برای نیمی از روز سایه داشته باشد. سرخدارهای جوان بیشتر در برابر نور شدید خورشید آسیب‌پذیر هستند، بنابراین آنها را نزدیک پرچین‌ها یا سایه سرخدارهای بلندتر نگه دارید.

 .         پرچین‌های سرخدارهای دیگر از نهال‌ها در برابر بادهای شدید محافظت می‌کنند .

    
4-خاکی را انتخاب کنید که زهکشی خوبی دارد. از انتخاب مکان‌هایی که چند ساعت پس از باران شدید تجمع آب اتفاق می‌افتد، خودداری کنید. خاکی را انتخاب کنید که حالت لومی داشته باشد. خاک خوب نرم، غنی و به‌راحتی حفر می‌شود. خاکی که زهکشی مناسبی نداشته باشد می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه سرخدار شود.

·        برای زهکشی بهتر، می‌توان خاک را با ماسه یا شن اصلاح کرد .

·        سرخدار در در گلدان نیز به خوبی رشد می‌کند. یک خاک خوب و کمی اسیدی از یک فروشگاه گل و گیاه و یک گلدان با سوراخ‌های زهکشی تهیه کنید .

کاشت گیاه سرخدار-یک مکان نیمه سایه پیدا کنیدکاشت گیاه سرخدار-یک مکان نیمه سایه پیدا کنید

 

قسمت 2: کاشت گیاه سرخدار


1-برای کاشت گیاه سرخدار سوراخ حفر کنید. عمق سوراخ را در حدود 12 اینچ (30 سانتی‌متر) و عرض 20 اینچ (50 سانتی‌متر) قرار دهید. تمام کثیفی‌ها را به همراه سنگ‌ها، علف‌های هرز و سایر زباله‌های اطراف حفره را پاک‌سازی کنید. نگران ارائه فضای زیاد نباشید. سرخدار بلند و گسترده می‌شود.

·        در خاک سنگین، قبل از کاشت، خاک را به‌صورت پشته‌ای به ارتفاع 15 سانتی‌متر و عرض سه فوت (1 متر) جمع کنید. این به زهکشی خاک کمک می‌کند.

    
2-گیاه را در حفره قرار دهید. گیاه را از گلدان خارج کرده و در وسط حفره قرار دهید. اگر سرخدار شما ریشه‌های برهنه دارد، ریشه‌ها را از هم جدا کنید تا به یکدیگر گره نخورند.

·        به یاد داشته باشید سرخدار را یا باید در زمین بکارید و یا در گلدان پرورش دهید. هرگز ظرف را در زمین نکارید.

اگر زمین خشک است آبیاری کنید

3-کمی آب می‌تواند به ریشه‌دار شدن سرخدار کمک کند، اما این کار را فقط زمانی انجام دهید که خاک خشک شده باشد. اگر خاک حدود یک اینچ (2 سانتی‌متر) از سطح خشک است، منطقه را آبیاری کنید. خاک را به قدری آبیاری کنید که مرطوب شود ولی غرق در آب نباشد.
    
4-خاک را به حفره برگردانید. سوراخ را با خاک سست پر کنید. سرخدار بهتر است به‌صورت کم‌عمق کاشته شود تا عمیق، بنابراین قسمت زیادی از پوست درخت را نپوشانید. مرکز تخت را کمی بالاتر از لبه‌های بیرونی نگه دارید تا سرخدار را از بیماری محافظت کنید. پس از آن، خاک را فشار دهید یا روی آن راه بروید تا از پرشدن حفره مطمئن شوید.
    
5-سرخدارهای دیگر را را با فاصله از هم بکارید. می‌توانید از یک رشته نخ برای ایجاد خط مستقیم و کشت سرخدارها استفاده کنید.. برای این کار می‌توانید نخ را به دو میله ببندید تا صاف بماند. از حدود شش و نیم تا ده فوت (2-3 متر) یک سرخدار بکارید. از نخ به عنوان راهنما برای کاشت سرخدارها به‌صورت مستقیم استفاده کنید. سرخدارها در حین رشد فضای بین شان را پر می‌کنند و یک خط پرچین تشکیل می‌دهند.

کاشت گیاه سرخدار-اگر زمین خشک است آبیاری کنیدکاشت گیاه سرخدار-اگر زمین خشک است آبیاری کنید


قسمت 3: نگهداری سرخدار


1-سرخدار را هفته ای یکبار آبیاری کنید. در اولین تابستان پس از کاشت گیاه سرخدار را به خوبی آبیاری کنید. هفته ای یکبار خاک را خوب خیس کنید. خاک را غرق آب نکنید اگر در طول هفته باران آمد، ابتدا خاک را آزمایش کنید. هنگامی که خاک تا حدود یک اینچ (2 سانتی‌متر) از سطح مرطوب باشد، نیازی به آبیاری گیاه ندارید. آبیاری را نزدیک آغاز زمستان متوقف کنید. پس از این مدت، سرخدار معمولاً می‌تواند از خود مراقبت کند.

    
2-سرخدار را سالی یک بار کود دهید. کمپوست یا پتاس را از فروشگاه گل و گیاه محلی خود تهیه کنید. علف‌های هرز اطراف سرخدار را بیرون بیاورید، سپس کود را پخش کنید. کود مایع یک بار در ماه نیز رشد را تشویق می‌کند. هنگامی که سرخدار بلند و قوی شد، لقاح اهمیت کمتری دارد، اما همچنان می‌توان برای اطمینان از سلامت گیاه این کار را انجام داد.

سرخدار را یک بار در سال کوتاه کنید

3-سرخدار ضخیم می‌شود و برای کنترل آن و حفظ پرچین سرخدار یکنواخت نیاز به پیرایش دارد. عینک ایمنی و دستکش محکم بپوشید. می‌توانید از قیچی باغبانی استفاده کنید. به آرامی کار کنید و شاخه‌هایی را که بیرون زده اند جدا کنید. با برش دادن انتهای بالا کمی کوتاه‌تر از انتهای پایین، گیاه را مخروطی نگه دارید. این کار نور را قادر می‌سازد تا به شاخه‌های پایین‌تر نیز برسد.

بهتر است اجازه دهید پرچین حدود چهار اینچ (10 سانتی‌متر) بالاتر از آنچه می‌خواهید رشد کند و سپس آن را کوتاه کنید. تا زمانی که گیاه رشد نکرده است، سعی هرس نداشته باشید .

·        پیرایش را می توان در هر فصلی غیر از زمستان انجام داد .

سرخدار های خیلی بلند و پیرایش نشده را می توان با کوتاه کردن آن در اواسط بهار بازسازی کرد. رشد سرخدار چند سال زمان نیاز دارد تا دوباره به اندازه قبلی خود برسد.  
سرخدار را یکبار در سال کوتاه کنید سرخدار را یکبار در سال کوتاه کنید

خاک در معرض نمک زمستانه را بشویید

4- علاوه بر خاک غرقابی یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید، قهوه‌ای برگ‌های سرخدار به دلیل ورود نمک جاده به خاک است. در بهار، نزدیک‌ترین سمت سرخدار به جاده قهوه‌ای می‌شود. این مناطق را هرس نکنید و خاک را با خیساندن آن با آب شستشو دهید.

·        در صورت امکان دیوارهایی اضافه کنید تا سرخدار را از قرارگرفتن در معرض نمک محافظت شود. اطمینان حاصل کنید که سرخدار به‌دور از مناطق رواناب کاشته شده است .

·        در صورت بارش باران شدید، نیازی به شستشوی خاک برای از بین بردن نمک نخواهید داشت .

·        اگر سرخدار شما در گلدان است، آبیاری را تا زمانی ادامه دهید که تا از سوراخ‌های زهکشی ته گلدان خارج شود .

آفات را از گیاه حذف کنید

5- سرخدار گونه‌های آفتی زیادی ندارد که به آن آسیب برساند. اگر می‌بینید که گیاه قهوه‌ای شده است، آن را بررسی کنید. به دنبال توپ‌های رنگی روی سوزن‌ها و ساقه‌ها باشید. اینها حشراتی هستند که می‌توان آنها را با چاقو از گیاه جدا کرد. همچنین، سرخدار را با دیوار یا سیم محافظت کنید تا از آهوهای گرسنه و حیوانات خانگی در امان باشند.

در آب و هوای گرم‌تر مانند جنوب و جنوب غربی آمریکا، گره ریشه ممکن است مشکل‌ساز باشند. در صورت امکان سرخدار را بردارید. خاک را با یک ماده بخور کنید یا با پوشاندن آن با پلاستیک به مدت شش هفته آن را گرم کنید .

·        اگر قارچ های زرد را در نزدیکی سرخدار ببینید، گیاه ممکن است خیلی سریع در اثر پوسیدگی ریشه آرمیلاریا بمیرد. خاک را حفر کنید تا پایه سرخدار نمایان شود. درست قبل از زمستان خاک را تعویض کنید .

·        برای به حداقل رساندن خطر حمله قارچ عسلی، قبل از کاشت گیاه سرخدار، قطعات آسیب‌دیده ریشه را جدا کرده و کمپوست را به طور منظم به خاک اضافه کنید.

آفت را از گیاه سرخدار حذف کنیدآفت را از گیاه سرخدار حذف کنید


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.