فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

گیاهان چتر کوتوله (Schefflera arboricola) با نام‌های درختان چتر کوتوله، گیاهان چتر، درختان اختاپوس و شفلرا نیز شناخته می‌شوند. در بومی خود تایوان، آنها به قد بالغ 10 تا 25 فوت (3.0 تا 7.6 متر) می رسند، اما زمانی که به عنوان گیاهان آپارتمانی رشد می کنند، معمولاً به 3 تا 6 فوت (0.9 تا 1.8 متر) می رسند. مراقبت از شفلرا سخت نیست، اما الزاماتی دارد که برای حفظ سلامت آن باید رعایت شود.
چگونه از گیاه شفلرا مراقبت کنیم
چگونه از گیاه شفلرا مراقبت کنیم
گیاهان چتر کوتوله ( Schefflera arboricola ) با نام‌های درختان چتر کوتوله، گیاهان چتر، درختان اختاپوس و شفلرا نیز شناخته می‌شوند. در بومی خود تایوان، آنها به قد بالغ 10 تا 25 فوت (3.0 تا 7.6 متر) می رسند، اما زمانی که به عنوان گیاهان آپارتمانی رشد می کنند، معمولاً به 3 تا 6 فوت (0.9 تا 1.8 متر) می رسند. نگهداری از این گیاه سخت نیست، اما الزاماتی دارد که برای حفظ سلامت آن باید رعایت شود.

مراقبت از شفلرامراقبت از شفلرا

فراهم کردن شرایط مناسب

نور خورشید

1-  برای مراقبت از شفلرا گیاه شفلرا را در مکانی روشن و محافظت شده از نور مستقیم خورشید قرار دهید. محیط ایده آل برای یک گیاه چتر کوتوله درست در مقابل پنجره ای است که رو به شرق، غرب یا جنوب است. یک پرده صاف بین گیاه و پنجره آویزان کنید تا نور مستقیم خورشید را پخش کنید.

مکان خوب دیگر درست در کنار پنجره است که در آن گیاه نور بسیار روشن اما غیر مستقیم خورشید را دریافت می کند. نور مستقیم خورشید از طریق پنجره بدون پرده ای که آن را پخش کند، برگ های گیاه چتری را می سوزاند.

هنگامی که گیاه شفلرا نور کافی دریافت نمی کند، برگ ها زرد شده و میریزند  

2-گیاه را در دمای بین ۶۵ تا ۸۵ درجه فارنهایت نگهداری کنید. میانگین دمای اتاق 65 تا 75 درجه فارنهایت (18 تا 24 درجه سانتیگراد) ایده آل است، اگرچه گیاه شفلرا با دمای 85 درجه فارنهایت (29 درجه سانتیگراد) خوب عمل می کند.

اجازه ندهید دمای اتاق به زیر 60 درجه فارنهایت (16 درجه سانتیگراد) برسد. هنگامی که گیاه در معرض دمای بیش از حد سرد قرار می گیرد، لبه های برگ ها قهوه ای می شوند.

بعلاوه، گیاهان چتر کوتوله را در نزدیکی دریچه های گرمایش و سرمایش یا درب ها قرار ندهید.

رطوبت متوسط

3-سطح رطوبت اتاق را در نظر بگیرید. رطوبت متوسط ​​اتاق معمولاً برای این گیاه خوب است، اما اگر خانه به دلیل گرما یا سرمایش خشک می شود، هر روز صبح آن را با آب با دمای اتاق غبارآلود کنید.

رطوبت کافی را با یک مرطوب کننده یا سینی رطوبت، که یک ظرف یا تشت کم عمق پر از سنگریزه و آب است، حفظ کنید.

سینی رطوبت را زیر گیاه چتر قرار دهید. با تبخیر آب از سینی، رطوبت اطراف گیاه افزایش می یابد

4-  برای مراقبت از شفلرا زمانی که خاک خشک شد، گیاه را با آب کهنه آبیاری کنید. زمانی که خاک گلدان تقریباً خشک است یا زمانی که برگها شروع به پژمرده شدن می کنند، گیاه شفلرا را با آب "کهنه" آبیاری کنید.

برای کهنه شدن آب، ظرف آبیاری را چند روز قبل از آبیاری گیاه پر کنید و آن را بدون پوشش بگذارید. این باعث می شود که کلر از بین برود و آب در دمای اتاق در هنگام آبیاری گیاه باشد. این یک گیاه استوایی است که می‌تواند توسط آب سرد و شیرین تحت آبیاری قرار گیرد.

اگر برگ ها چروک شوند، گیاه آب کافی دریافت نمی کند. اگر بیش از حد آبیاری شود، برگها سیاه شده و می ریزند.

کود دادن

5-گیاه شفلرا خود را هر دو هفته یکبار (به جز در فصل زمستان) کود دهید . به گیاه چتری کوتوله کود متعادلی برای گیاهان آپارتمانی بدهید که برای گیاهان شاخ و برگ در طول بهار، تابستان و پاییز طراحی شده است. نسبت کود 8-8-8 یا 10-10-10 خوب است.

از کود مایع و محلول در آب با نصف میزان توصیه شده توسط سازنده استفاده کنید. نرخ معمول رقت نیمه قوی حدود ½ قاشق چایخوری کود در هر گالن آب است، اما این مقدار متفاوت است.

بلافاصله پس از آبیاری منظم، محلول کود را هر دو هفته یکبار روی خاک گلدان بریزید. قبل از آبیاری به گیاه چتر کود ندهید زیرا ممکن است ریشه ها را بسوزاند.

در فصل زمستان نباید به گیاه کود داده شود. این گیاه در فصل زمستان بسیار کند رشد می کند و از کود استفاده نمی کند.



تعویض گلدان مجدد، هرس و کنترل آفات

1-گیاه شفلرا را زمانی که به نظر می رسد به کندی رشد می کند و ظرف پر از ریشه است، دوباره بکارید . آن را در ظرفی با سوراخ های زهکشی که تنها یک اندازه از گلدان فعلی آن بزرگتر است، قرار دهید. 1 تا 2 اینچ (2.5 تا 5.1 سانتی متر) از مخلوط گلدانی با پایه پیت را در ظرف جدید بریزید، گیاه چتر را به پهلو برگردانید و به آرامی آن را از ظرف قدیمی بیرون بیاورید.

اگر ریشه ها به کناره ظرف چسبیده اند، با یک چاقوی کره دور داخل ظرف بکشید تا شل شوند. گیاه چتر را داخل ظرف قرار دهید و با مخلوط گلدانی آن را پر کنید.

آن را سخاوتمندانه با آب کهنه شده آبیاری کنید تا به ته نشین شدن خاک اطراف ریشه کمک کنید .

هرس کردن

2-گیاه شفلرا را فقط در صورت لزوم برای کنترل اندازه آن هرس کنید. از قیچی تیز یا هرس دستی دور زدن ساقه ها درست بالای برگ استفاده کنید.  برگها و ساقه های جدید درست از زیر شاخه هرس رشد خواهند کرد .

3-  برای مراقبت از شفلرا برگها را تمیز نگه دارید تا از کنه عنکبوت جلوگیری کنید. برگ ها را با اسفنج مرطوب و آب شفاف و با دمای اتاق پاک کنید. خاک و گرد و غبار روی برگ ها نور را مسدود کرده و محیط مناسبی را برای کنه های عنکبوتی فراهم می کند.

 

تعویض گلدان مجدد، هرس و کنترل آفاتتعویض گلدان مجدد، هرس و کنترل آفات



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.