فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

پرورش و تکثیر گیاهان خانگی یک سرگرمی رضایت بخش و ارزان است. تکثیر گیاهان به تولید گیاهان بیشتر از طریق تقسیم، پیوند یا برداشتن قلمه از گیاهان موجود اشاره دارد. اگر گیاه زیبایی را در باغ همسایه یا جایی دیگر در منطقه دیده اید، آن را به باغ یا گلدان خود نیز منتقل کنید. به جز بذر، قلمه‌ها و تقسیم‌ کردن گیاهان منجر به یک گیاه مشابه می‌شود که همان گل‌های زیبا، شکوفه‌ها و غیره را تولید می‌کند که احتمالاً در وهله اول شما را جذب خود کرده است.
چگونه گیاهان خود را تکثیر کنیم
چگونه گیاهان خود را تکثیر کنیم

پرورش گیاهان یک سرگرمی رضایت بخش و ارزان است. تکثیر گیاهان خانگی  به تولید گیاهان بیشتر از طریق تقسیم، پیوند یا برداشتن قلمه از گیاهان موجود اشاره دارد. اگر گیاه زیبایی را در باغ همسایه یا جایی دیگر در منطقه دیده اید، در اینجا فرصتی است که آن را به  باغ یا گلدان خود نیز منتقل کنید. به جز بذر، قلمه‌ها و تقسیم‌ کردن گیاهان منجر به یک گیاه مشابه می‌شود که همان گل‌های زیبا، شکوفه‌ها و غیره را تولید می‌کند که احتمالاً در وهله اول شما را جذب خود کرده است. ابزار اساسی که برای این کار به آن نیاز خواهید داشت یک جفت گیره، یک چاقوی تیز و یک جفت دستکش است.

تکثیر گیاهان خانگیتکثیر گیاهان خانگی


روش 1: تقسیم

1-زمانی که گل ها بزرگ شدند، اطراف گیاه را حفر کنید

2-خاک را در ریشه تکان دهید.

3-گیاه را به چند قسمت تقسیم کنید. تقسیمات باید از نقاط طبیعی روی گیاه (در گره ها، یا بین برگ ها و غیره) پیروی کنند. نکته مهم این است که مطمئن شوید هر قطعه تقسیم شده دارای شاخه و ریشه است.

4-هر قطعه را دوباره در خاک مناسب در گلدان یا بستر باغچه سرپوشیده بکارید و به طور کامل آبیاری کنید.

روش 2: گرفتن قلمه

1- برای  تکثیر گیاهان خانگی یک گلدان مناسب برای قلمه خود انتخاب کنید. ممکن است بخواهید از یک گلدان با اندازه معمولی برای یک گیاه استفاده کنید یا حتی می توانید چندین قلمه را در یک گلدان، جدا از یکدیگر کاشت کنید. لوله های نهال نیز برای بسیاری از گیاهان ایده خوبی هستند.

2-گلدان را آماده کنید. یک کیسه پلاستیکی (پلی اتیلن) ​​تهیه کنید و در پایه کیسه سنگریزه قرار دهید. بعد از اینکه برش را انجام دادید گلدان در اینجا قرار می گیرد. گلدان را با خاک مناسب پر کنید - ماسه و زغال سنگ نارس برای زهکشی ترکیبی ایده آل برای بسیاری از گیاهان است. در نهایت، گلدان باید بتواند به خوبی زهکشی کند (آب به جای جمع شدن در کیسه پلاستیکی روی شن برود

3-قلمه را داخل ماسه و زغال سنگ نارس در گلدان قرار دهید. از یک سیخ، مداد یا شی بلند مشابه برای ایجاد سوراخی برای نشستن قلمه استفاده کنید. از خود قلمه  برای جا باز کردن در خاک استفاده نکنید وگرنه به آن آسیب می‌رسانید. ایده این است که برش را به آرامی داخل سوراخ بیندازید و با دقت آن را با خاک پر کنید.

4-گلدان و قلمه را داخل کیسه قرار دهید. مطمئن شوید که گلدان به خوبی روی شن قرار گرفته است

5-بالای کیسه را با یک طناب کراوات  ببندید. این باعث می شود که برای آبیاری به راحتی باز شود و دوباره روی آن قرار گیرد.

 


مراحل نهایی برای هر دو روش

1- برای تکثیر گیاهان خانگی خاک را مرطوب نگه دارید. گیاه قلمه یا تقسیم شده را خیس نکنید یا زیاد آبیاری نکنید زیرا ممکن است پوسیده شود و ریشه ندهد. اسپری آب برای بسیاری از گیاهان خوب عمل می کند اما از برگ های آبدار و خزدار مراقبت کنید. بهتر است آنها را مستقیماً در سطح خاک آبیاری کنید، در غیر این صورت ترکیبی از رطوبت و آب ممکن است باعث رشد قارچ شود.

2-گیاه قلمه یا تقسیم شده را به آرامی بعد از حدود 6 تا 8 هفته بکشید. اگر بتوانید مقاومت را احساس کنید، بدانید که ریشه‌هایی وجود دارد. اکثر گیاهان در عرض 6 تا 8 هفته ریشه خواهند داشت، اگرچه برخی از گونه های گیاهان ممکن است تا 12 ماه طول بکشد! اگر مطمئن نیستید در مورد گیاه تحقیق کنید. اکثر گیاهان باغی معمولی به سرعت ریشه می‌دهند.

3-هنگامی که نهال به خوبی تثبیت شد، آن را به گلدان بزرگتر یا باغچه پیوند بزنید.

تفاوت بین تکثیر غیرجنسی و جنسی را درک کنید

تکثیر جنسی

1-از تکثیر جنسی برای افزایش تعداد بوته با جوانه زدن بذر و رشد نهال ها تا بلوغ استفاده کنید. این احتمالاً پرکاربردترین روشی است که اکثر تولیدکنندگان از جمله بسیاری از محصولات غلات کشاورزی استفاده می کنند.

راه های زیادی برای پیش تصفیه بذر برای تلاش برای جوانه زنی در محیط مصنوعی گلخانه وجود دارد. اینها فرآیندهایی هستند که در تلاش برای غلبه بر خواب بذر و رسیدن به جوانه زنی موفقیت آمیز بر اساس برنامه ریزی انسانی مورد استفاده قرار می گیرند. مادر طبیعت کار فوق العاده ای برای غلبه بر خواب انجام می دهد، بنابراین بذر در امن ترین زمان جوانه می زند تا نهال ها در یک محیط سازگار با رشد ظاهر شوند. ما سعی می کنیم از این فرآیندها برای رشد موفق گیاهان در داخل خانه تقلید کنیم.

تکثیر غیر جنسی

2-از تکثیر غیرجنسی برای فرآیندهایی که شامل استفاده از قلمه های برگ، ساقه و ریشه است استفاده کنید. برخی از روش های رایج برای انجام این نوع تکثیر عبارتند از: قلمه برگ، قلمه ساقه، تکثیر ریزوم، تکثیر غده و تکثیر در آب.همه این روش‌های غیرجنسی گیاهانی را توسعه می‌دهند که اساساً شبیه‌سازی‌هایی از نمونه‌های اصلی هستند. قرار دادن ورقه ها در شیشه ای از آب در پنجره آشپزخانه تا زمانی که ریشه ها به صورت قلمه های ساقه شکل بگیرند. این روش به عنوان یک خطر بالای ایجاد کپک است.

تقسیم توده های گیاهان، مانند Hostas ، هنگامی که آنها بسیار بزرگ می شوند، شکل دیگری از تکثیر غیرجنسی است.

تکه‌های گیاهی ریشه ریزوم باعث رشد گیاه جدید می‌شود و شکل دیگری از قلمه زدن است. عمل پیوند که اغلب با گل رز و درختان میوه استفاده می شود، نوعی تکثیر غیرجنسی است.

از لایه‌بندی با عصاهای تمشک در جایی که روی زمین خم شده و با خاک پوشانده شده‌اند، جایی که ریشه‌های جدید رشد می‌کنند، استفاده کنید.

 

تفاوت بین تکثیر غیرجنسی و جنسیتفاوت بین تکثیر غیرجنسی و جنسی



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.