فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۳         
  

اگر در آب وهوای منطقه ای که زندگی میکنید، زمستان های سرد دارد ؛ باید به محافظت از سرمازدگی در گیاهان توجه داشته باشید. همه چیز بستگی به میزان آسیب پذیری گیاهان، میزان سرد بودن هوا، طول فصل سرما و میزان انرژی و زحمتی که می خواهید صرف کنید دارد. برخی از گیاهان با آب و هوای خود سازگار هستند و برای مقاومت در برابر سرما، نیاز به مراقبت ندارند،
چگونه گیاهان را در برابر سرمازدگی محافظت کنیم
چگونه گیاهان را در برابر سرمازدگی محافظت کنیم

محافظت از سرمازدگی در گیاهان

اگر آب وهوای منطقه ای که زندگی میکنید، دارای زمستان های سرد است؛  باید به محافظت از سرمازدگی در گیاهان توجه داشته باشید.همه چیز بستگی به میزان آسیب پذیری گیاهان، میزان سرد بودن هوا، طول فصل سرما و میزان انرژی و زحمتی که می خواهید صرف کنید دارد. برخی از گیاهان با آب و هوای خود سازگار هستند و برای مقاومت در برابر سرما، نیاز به مراقبت ندارند، اما در بسیاری از موارد،با کمی دقت و مواظبت می توانید گیاهان را در برابر سرما محافظت کنید. همچنین می‌توانید از این تکنیک‌ها برای طولانی‌تر کردن فصل رشد استفاده کنید این روش به شما اجازه خواهد داد سبزی‌ها را زودتر از  بهار و یا تا اواخر پاییز بکارید.

محافظت از سرمازدگی در گیاهانمحافظت از سرمازدگی در گیاهان

قسمت 1:استفاده از راه حل های کم تلاش و ساده

انتخاب گیاهانی که مناسب آب و هوای منطقه شما است

1-این ساده ترین و کم تلاش ترین راه است، زمانی که بتوانید از قبل برنامه ریزی کنید و بدانید که در کدام منطقه رشد هستید (اگر کشور شما دارای چنین سیستم طبقه بندی است، سیستم ایالات متحده توسط USDA هماهنگ شده است) یا حداقل می توانید با علم به اینکه دمای پایین و بالای احتمالی منطقه چقدر است، گیاهان مناسب برای آن منطقه را انتخاب کنید که بتوانند دما را تحمل کنند. برخی از گیاهان ممکن است مناسب منطقه نباشند و از بین بروند یا برگ های خود را از دست بدهند، برخی دیگر از گیاهان نیز در زمستان می خوابند، بنابراین زمانی را اختصاص دهید تا بدانید کدام گیاهان می توانند به خوبی با آب و هوای شما سازگارباشند.  البته این روش می تواند انتخاب گیاهان را محدود می کند.

یکساله ها

. یکساله ها گیاهانی هستند که هر سال از بین می روند و در صورت عدم کاشت مجدد دوباره رشد نمی کنند و باید هر سال کاشته شوند. درمنطقه ی آب و هوای خیلی سرد، برخی از گیاهان چند ساله ممکن است به صورت یکساله رشد کنند، زیرا نمی توانند  در زمستان زنده بمانند. فصل رشد برخی از گیاهان یکساله ممکن است با قرار گرفتن در گلخانه ها یا داخل خانه و مکان های گرم افزایش یابد.

. گیاهان چند ساله گیاهانی هستند که می توانند چند سال، در فصل رشد به زندگی خود ادامه  دهند. البته، باید یاد بگیرید که چه مراقبت هایی برای زنده ماندن در زمستان نیاز دارند.

. در نهالستان در مورد گیاه  مورد علاقه خود با افراد متخصص در مورد آنچه که از یک گیاه در طول زمستان در منطقه خود انتظار دارید صحبت کنید. همچنین، قبل از خرید گیاه از محل کاشت و نحوه مراقبت از آن را بپرسید.

. انواع گیاهان سازگار و مناسب با آب و هوای خود را انتخاب کنید. برخی از گونه ها وجود دارند که نسبت به سایر گیاهان سخت‌تر هستند، این گونه ها گزینه‌های بهتری برای محیط‌های سرد هستند.

گیاهان گلدانی را به داخل خانه بیاورید

2- اولین و ساده ترین راه حل برای سرما این است که گیاهان خود را از دمای پایین خارج کرده و به محیط گرم منتقل کنید. اگر گیاهان گلدانی یا سبدهای آویزان در فضای باز دارید، آنها را داخل خانه بیاورید. حتی منتقل کردن آن ها به گاراژ یا یک اتاق آفتابگیر بسیار مفید خواهد بود، زیرا این کار حداقل تا +10 درجه فارنهایت (+5.5 درجه سانتیگراد) دمای محیط گیاه را  افزایش می دهد. اگر می توانید، بهتر است که گیاهان را در اطراف داخلی خانه خود به عنوان دکوراسی

ون قرار دهید تا گرمای مورد نیاز خود را بدون اتلاف انرژی، دریافت کنند.

. گیاهان گلدانی را طبق نیاز آن ها به  خورشید نزدیک پنجره ها قرار دهید. پنجره های شرقی و غربی بیشترین نور را دریافت می کنند، در حالی که پنجره های شمالی و جنوبی نور کمتری دارند.

. از قرار دادن گیاهان گلدانی در نزدیکی دریچه ها خودداری کنید، زیرا می تواند آنها را خشک کرده و باعث از بین رفتن آنها شود.

. قرار دادن گیاهان خیلی نزدیک به پنجره در صورتی که هوای بیرون به شدت سرد باشد، می تواند مضر باشد و در صورتی که به پنجره ها بچسبند، دمای انجماد می تواند از پنجره به گیاه شما منتقل شود.باید به محافظت از سرمازدگی در گیاهان توجه داشته باشید.

گیاهان خود را آبیاری کنید

3-قبل از یک شب سرد، خاک اطراف گیاهان خود را به شدت آبیاری کنید . خاک مرطوب گرما را بهتر از زمانی که خشک است به دام می اندازد و به آرامی تبخیر می شود و هوای اطراف گیاهان را گرم می کند. اگر انتظار یخ زدگی شدید را دارید، این کار را انجام ندهید، زیرا ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد، اما برای محافظت در برابر کمی یخبندان، آبیاری سخاوتمندانه می تواند به حفظ مقداری از گرمای روز در شب کمک کند.

. خاک یخ زده را آبیاری نکنید، زیرا این کمکی نمی کند و در واقع می تواند شرایط را برای گیاهان دشوارتر کند.

. خاک اطراف ساکولنت یا گیاهان آبدار را زیاد آبیاری نکنید، زیرا آنها نمی توانند رطوبت زیاد را تحمل کنند.

محافظت از سرمازدگی در گیاهان گیاهانی را انتخاب کنید که مناسب آب و هوای منطقه شما باشدمحافظت از سرمازدگی در گیاهان گیاهانی را انتخاب کنید که مناسب آب و هوای منطقه شما باشد

قسمت 2: حفاظت بیشتر

استفاده یک لایه مالچ

1-مالچ به عنوان یک عایق عمل می کند و گرما و رطوبت را در خاک نگه می دارد. برای محافظت از سیستم ریشه گیاهان در برابر دمای سرد استفاده می شود. گاهی اوقات دمای سرد چیزی نیست که به گیاه آسیب می زند، بلکه چرخه یخ زدگی/ذوب شدن است که بر روی خاک تاثیر می گذارد و باعث می شود گیاه "گرم" کند. به طور مشابه، خاک سرد می تواند از بیرون آمدن آسان آب از گیاه جلوگیری کند. صرف نظر از دلیل، استفاده از یک لایه مالچ با ضخامت 2 تا 3 اینچ (5.1 تا 7.6 سانتی متر) به جلوگیری از این مشکلات کمک می کند.

. مالچ ساخته شده از کاه گندم یا کاج به خوبی عمل می کند، زیرا پس از آماده شدن دوباره خاک، برداشتن آن آسان است.

. برخی از گیاهان، مانند گل رز و توت فرنگی، ممکن است با پوشاندن کامل آنها با مالچ تمیز، زمستان را در محیط بیرون بگذرانند.

. عایق به دو صورت کار می کند. می تواند از سرد شدن خیلی سریع خاک جلوگیری کند، همچنین می تواند از گرم شدن سریع آن در زمان مناسب جلوگیری کند. با شروع گرم شدن هوا، بهتر است آن را از اطراف گیاهان  دور کنید.باید به محافظت از سرمازدگی در گیاهان توجه داشته باشید.

پوشاندن گیاهان

2- یک پتوی کهنه، پارچه یا برزنت را روی گیاهان حساس بیندازید. اگر نیاز دارید از گیاهان خود در یک مقطع زمانی طولانی برابر سرما محافظت کنید، یک پناهگاه ساده برای گیاهان درست کنید از  یک پتوی قدیمی یا پارچه کهنه و… استفاده کنید؛ آن را با دقت روی گیاه پهن کنید به طوری که به هیچ یک از برگ ها یا شاخه های گیاه صدمه نزند. ممکن است لازم باشد از چند پایه برای محکم کردن آن استفاده کنید. در غیر این صورت می تواند به گیاه آسیب برساند. این روش برای محافظت گیاه در برابر یخ زدگی خیلی خوب عمل می کند

. در طول روز آن را بردارید تا گیاهان بتوانند نور و هوا دریافت کنند.

. ممکن است لازم باشد پارچه را محکم کنید یا آن را ببندید.

گیاهان خود را بپوشانیدگیاهان خود را بپوشانید

یک چارچوب سرد یا گلخانه بسازید

3-  با خم کردن میله های فلزی باریک به شکل حلقه ها و نصب کردند انتهای آنها در زمین، یک چارچوب  ساده و موقت بسازید. سپس، یک پوشش پارچه ای  را روی حلقه ها قرار دهید تا گیاه را محصور کند. این کار باعث می شود گرما به دام بیفتد و گیاه را از یخ زدگی محافظت می کند بهترین راه برای گرم نگه داشتن گیاهان  در زمستان همین کار است. ولی از طرفی دیگر، نیاز به کمی ساخت و ساز دارد برای همین می تواند جذاب ترین راه حل نباشد.

. با نصب یک پنجره یا باد شکن در یک گوشه از ته باز جعبه با  تکه های الوار ، یک چارچوب سرد پایدار بسازید.

. با دستورالعمل های داده شده در اینجا یک هوپ هاوس PVC بسازید .

. مطمئن شوید که گیاهان در گلخانه یا قاب سرد شما از تهویه کافی برخوردار هستند. به این فکر کنید که داخل ماشین شما در یک روز آفتابی چقدر گرم می شود. اگر دمای روز گرم است، درب را باز کنید تا هوا به گردش درآید. اگر این کار را نکنید، می توانید گیاهان خود را بیش از حد گرم کنید یا رطوبت زیادی در داخل ایجاد کنید.باید به محافظت از سرمازدگی در گیاهان توجه داشته باشید.

یک چارچوب سرد یا گلخانه بسازیدیک چارچوب سرد یا گلخانه بسازید

تامین کردن منبع گرما

4-برای گذراندن یک دوره سامانه هوای بسیار سرد هستید که گیاهان شما نمی توانند آن را تحمل کنند، می توانید به وسیله یک منبع گرما به آنها کمک کنید. اگر منطقه نسبتاً بزرگی را باید از سرما حفظ کنید، می توانید یک گلخانه موقت (همانطور که در بالا توضیح داده شد) که به اندازه کافی بزرگ باشد را بسازید و یک بخاری کوچک مخصوص گلخانه ها که برای استفاده در فضای باز طراحی شده‌اند را نیز در آنجا قرار دهید. مواظب باشید که منبع گرما را هرگز در تماس مستقیم با گیاهان یا مواد قابل اشتعال (مانند روکش پارچه‌ای) قرار ندهید.

برای جلوگیری از یک موقعیت خطرناک از کابل ها و مواد ایمن در فضای باز استفاده کنید.

. گیاهان خود را بپوشانید و منبع گرما را در طول روز بچرخانید تا تهویه انجام شود و از وجود گرمای بیش از حد جلوگیری شود. . در صورت وجود دستورالعمل های ایمنی در دفترچه راهنمای بخاری، آن را دنبال کنید. در ابتدا اطراف بخاری را مرتب بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ جسمی که نزدیک بخاری وجود دارد، داغ نمی شود.باید به محافظت از سرمازدگی در گیاهان توجه داشته باشید.

 
منبع گرما را تامین کنیدمنبع گرما را تامین کنید

 





  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.