فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

به قول قدیمی‌ ها پول روی درخت نمی‌روید، اما درخت پول می‌تواند در خانه شما هم رشد کند. درخت پول گیاه گرمسیری، بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است، نام این درخت، جذاب است و برخی از مردم معتقدند که می‌تواند برایشان شانس و اقبال به ارمغان بیاورد.این گیاه به حداقل مراقبت نیاز دارد و می‌تواند یک انتخاب عالی برای بسیاری از خانه‌ها و ادارات باشد.
درخت پول
درخت پول

درخت  پول

به قول قدیمی‌ها پول روی درخت نمی‌روید، اما درخت پول می‌تواند در خانه شما هم رشد کند. درخت پول گیاه گرمسیری، بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است، نام این درخت، جذاب است و برخی از مردم معتقدند که می‌تواند برایشان شانس و اقبال به ارمغان بیاورد. علاوه بر این، این گیاه به حداقل مراقبت نیاز دارد و می‌تواند یک  انتخاب عالی برای بسیاری از خانه‌ها و ادارات باشد. اگر به خوش شانسی این گیاه اعتقاد دارید یا یک گیاه دوست داشتنی و برگ دار می‌خواهید، خود را آماده کنید، درخت پول را بکارید و آن را سالم نگه دارید.

درخت پولدرخت پول


قسمت 1  : انتخاب شرایط گیاهی

1- یک مکان روشن و گرم را برای کاشت درخت پول خود انتخاب کنید. این گیاهان تا زمانی که به رطوبت و نور غیر مستقیم دسترسی داشته باشند می‌توانند در داخل یا خارج از خانه رشد کنند. با این حال، نور زیاد خورشید می‌تواند برای درخت پول کشنده باشد. از قرار دادن آنها درست در مقابل پنجره یا در حیاط که بدون سایه باشد، خودداری کنید.

. با اینکه برخی از درختان پول می‌توانند در فضای باز بیرون زنده بمانند، اما نمی‌تواند، دمای زیر 45 درجه فارنهایت (7 درجه سانتیگراد) را تحمل کنند. به همین دلیل است که بیشتر مردم آنها را به عنوان گیاهان آپارتمانی نگهداری می‌کنند.

. درختان پول در زیر نورهای فلورسنت به خوبی عمل می‌کنند و اغلب در مناطق سایه که مقدار کمی نور در آن مکان وجود دارد خوب رشد می‌کنند.

2- برای گیاه خود گلدانی به عرض 6 تا 8 اینچ (15 تا 20 سانتیمتر) تهیه کنید. حتی اگر درخت پول را درگلدان خریداری کرده اید، بهتر است گلدان آن را دوباره عوض کنید. این گیاه اغلب در گلدان‌های خیلی کوچک فروخته می‌شود که می‌تواند رشد آن‌ها را خفه و محدود کند.

. اگر می‌خواهید گلدان گیاه را عوض کنید، یک گلدان جدید می‌خواهید که حدود 2 اینچ (5.1 سانتی متر) بزرگ‌تر از گلدان اول باشد. البته اگر گلدان خیلی بزرگ‌تر باشد، خاک ممکن است همیشه خیس بماند و خاک خیس برای درخت پول کشنده است.

سوراخ زهکشی گلدان

. چه در حال کاشت گیاه و یا عوض کردن  گلدان گیاه باشید، گلدان شما باید حداقل یک سوراخ زهکشی داشته باشد.

3- مخلوط خاک غنی از مواد مغذی را به گلدان اضافه کنید. درختان پول نیاز به خاکی دارند که زهکشی و تغذیه خوبی را فراهم کند. می‌توانید مخلوط خاک را در خانه تهیه کنید یا خاک گلدان از قبل مخلوط شده را به صورت آنلاین یا از گلخانه‌ها خریداری کنید.

ساخت خاک

. برای ساختن خاک غنی از مواد مغذی، 5 قسمت خاک را با 2 قسمت ماسه درشت و 1 قسمت پرلیت مخلوط کنید که یک افزودنی غیر ارگانیک است که در هر گلخانه ای یافت می‌شود.

. اگر می‌خواهید خاک گلدان از قبل مخلوط شده خریداری کنید، یک انتخاب خوب خاک مبتنی بر پیت ماس ​​است که بهترین مکان برای تهیه این خاک خرید آنلاین یا گلخانه هاست. خاک گل و خاک کاکتوس نیز برای درخت پول مفید است.

4- گلدان خود را در سینی پر از سنگ‌های کوچک و آب قرار دهید. درخت پول نیاز به رطوبت کمی دارد، مگر اینکه در یک محیط گرمسیری زندگی کند. این ترفند آسان باعث می‌شود، رطوبت کمی به گیاه برسد.

.  جای گلدان را طوری تنظیم کنید که ته گلدان  روی سنگ‌ها قرار گیرد نه روی آب.

. اگر مرطوب‌کننده دارید، می‌توانید آن را در نزدیکی گلدان تنظیم کنید.


درخت پول - انتخاب شرایط گیاهیدرخت پول - انتخاب شرایط گیاهی
 


قسمت 2: کاشت بذر

1- دانه را در حالی که انتهای رنگ پریده آن به طرفین باشد به داخل خاک فشار دهید. انتهای رنگ پریده دانه که اغلب "چشم" دانه نامیده می‌شود. باید بذر را حدود 1 / 4 اینچ (0.64 سانتی متر) درون خاک بکارید.

. هرگز بیش از یک دانه درخت پول را در یک گلدان نکارید. ریشه درخت پول باید بتواند گلدان را پر کند.

2- بذر و خاک را کمی آبیاری کنید. سازگاری درخت در اینجا کلیدی است. درخت پول زمانی بهترین رشد را دارد که خاک اطراف آن به طور یکنواخت مرطوب باشد، از ریختن آب مستقیم  روی بذر خودداری کنید.

. در حین آبیاری، ممکن است متوجه شوید که مقداری از خاک روی بذر حرکت می‌کند، این مسئله مشکلی ایجاد نمی‌کند. با این حال، اگر دانه ای که سوراخ در آن قرار دارد شروع به پر شدن با آب کرد، باید آبیاری را متوقف کنید.

.  آبیاری با آبپاش یا اسپری کردن، گزینه‌های عالی برای آبیاری درخت پول است.

بذر را  با خاک بپوشانید

3- . خاک باید صاف باشد، اما از فشار دادن آن خودداری کنید. شما باید خاک را سبک و مطبوع نگه دارید.  بهترین راهی که درخت پول می‌تواند مواد مغذی و رطوبت کافی را دریافت کند، از محیط اطراف است.

4- اطمینان حاصل کنید که گیاه به نور غیر مستقیم دسترسی دارد. در حالی که درختان پول به نور نیاز دارند، مقدار زیاد نورهم برای این درختان خوب نیست. نور مستقیم خورشید برای درخت پول مضر است، اما زیر نور فلورسنت به خوبی رشد می‌کنند.

. بذر برای جوانه زدن به خاک گرم و مرطوب نیاز دارد. اگر نگران این هستید که گرمای کافی دریافت نمی‌کند، سعی کنید از تشک گرم کننده نهال استفاده کنید که می‌تواند خاک را تا هشتاد درجه گرم کند. پس از جوانه زدن دانه، به سادگی آن را از تشک بردارید.

آبیاری درخت پول

5- هر زمان که لایه رویی خاک خشک شد، آن را آبیاری کنید. در چند روز اول، بذر پول را هر روز بررسی کنید. می‌توانید خشکی خاک را با انگشت خود آزمایش کنید، اما مراقب باشید که مزاحم دانه نشود.

. برای بررسی خشکی، انگشت خود را درون خاک نزدیک لبه گلدان فشار دهید.

. وقتی لایه بالایی خاک،  تقریباً 1 اینچ (2.5 سانتی متر)  خشک باشد، درخت پول آماده دریافت آب است.

کاشت بذرکاشت بذر


قسمت 3: عوض کردن گلدان درخت پول

1- مراقب نحوه رشد ریشه‌ها در گلدان باشید. اگر به نظر می‌رسد رشد درخت پول بیشتر از اندازه گلدانش است، نگران نباشید. این نشان دهنده سالم بودن  درخت پول است. بسیاری از آنها باید هر 2-3 سال یکبار به گلدان بزرگ تری منتقل شوند.

. یک نشانه خوب از اینکه درخت پول شما به یک گلدان جدید نیاز دارد، زمانی است که ریشه‌ها به طرفین و پایین گلدانشان فشار می‌آورند.

2- مخلوطی از خاک گلدان را کف گلدان جدید بریزید. می‌توانید یک کیسه خاک از پیش مخلوط شده را به صورت آنلاین یا از گلخانه‌ها بخرید. فقط یک چهارم گلدان جدید را پر از خاک کنید. مقدار خاک  را بر اساس اندازه درخت پول خود تنظیم کنید.

. گلدان جدید فقط کمی بزرگ‌تر از گلدان قبلی باشد. درختان پول اغلب وقتی در گلدان‌های خیلی بزرگ قرار می‌گیرند می‌میرند.

. هنگام خرید کیسه‌های از پیش مخلوط شده خاک، به دنبال خاک پیت ماس، خاک گل یا خاک کاکتوس باشید.

عوض کردن گلدان

3- گلدان قدیمی را وارونه کنید و لبه آن را به سطح سختی ضربه بزنید. هنگام انتقال گیاه، تا حد امکان ملایم عمل کنید. درختان پول می‌توانند به حرکت شدید و تغییرات محیطی حساس باشند.

4- ریشه درخت پول را از گلدان قدیمی بیرون بیاورید. ساقه یا برگ درخت پول را نگیرید. بهتر است گلدان خود را بشکنید تا ساقه یا برگ‌های گیاه آسیبی نبینند.

. اگر در شل کردن توپ ریشه مشکل دارید، می‌توانید با استفاده از چاقو، خاک اطراف گلدان را شل کنید.

. از قیچی برای جدا کردن ریشه‌های مرده که به توپ ریشه چسبیده اند استفاده کنید.

5- درخت پول را در گلدان جدید قرار دهید.   گیاه باید حدود 1 اینچ (2.5 سانتی متر) زیر لبه گلدان بنشیند. برای رسیدن به این هدف  ممکن است لازم باشد، مقدار خاک  گلدان را تغییر دهید.

6- بقیه گلدان را با خاک مخلوط  گلدانی پر کنید. مراقب باشید که ریشه را در خاک خیلی سفت قرار ندهید. درختان پول گاهی اوقات ممکن است در هنگام  تعویض گلدان، دچار شوک شوند، بنابراین شما باید در طول این فرآیند تا حد امکان ملایم عمل کنید.


قسمت 4:آبیاری درخت پول

1- هر وقت خاک خشک شد درخت پول را آبیاری کنید. مقدار آبیاری کاملاً به گیاه و محیط آن بستگی دارد. برخی از درختان پول نیاز به آبیاری یک بار در هفته و برخی دیگر یک بار در ماه دارند.

. برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه، مطمئن شوید که همیشه آب زهکشی را که در سینی زیر گلدان جمع می‌شود، بیرون می‌ریزد.

2- به رنگ برگ‌های درخت پول دقت کنید. این یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تشخیص مشکلات گیاه شماست. اگر رنگ برگ‌ها را حداقل یک هفته بررسی کنید، می‌توانید به هر مشکلی به موقع پاسخ دهید تا گیاه را از هر گونه مشکل جدی  نجات دهید.

. برگ‌های قهوه ای و ترد اغلب به این معنی است که درخت پول آب کافی دریافت نمی‌کند. که در اینصورت در آبیاری کردن کمی سخاوتمندانه‌تر رفتار کنید و مشاهده کنید که، رنگ برگ‌ها بهبود پیدا می‌کند یا خیر.

. از طرف دیگر، اگر برگ‌های گیاه سبز است، اما افتاده است، ممکن است بیش از حد آبیاری می‌کنید. به سادگی تعداد دفعات آبیاری خود را کاهش دهید.

. برای برگ‌های زرد، باید سعی کنید یا گیاه را به محیط مرطوب‌تر منتقل کنید یا کود اضافه کنید.

اضافه کردن کود

3- کود را هر دو هفته یکبار به گلدان اضافه کنید، اما در ماه‌های زمستان کمتر کوددهی کنید . رشد درخت پول زمانی که سطح نور کم است کند می‌شود که در اینصورت کود بیش از حد می‌تواند برای سلامتی آن مضر باشد.

آبیاریآبیاری

. کودهای مختلفی وجود دارد که برای درختان پول مناسب هستند. کود مایع یک گزینه عالی است، اما می‌توانید از  کود بونسای نیز استفاده کنید که به صورت آنلاین یا در اکثر گلخانه‌ها در دسترس هستند.

4- از قیچی باغبانی تیز برای هرس کردن درخت پول استفاده کنید . درخت پول نیازی به پیرایش ندارد، اما اگر کنترل نشود، گیاه می‌تواند به راحتی رشد کند و به اندازه ای بزرگ شود که شما را مجبور کند تا مکان آن را تغییر دهید و به منطقه بزرگتری انتقال دهید. اگر نمی‌خواهید مکان گلدان تان را تغییر دهید، حداقل یک بار در بهار و تابستان آن را هرس کنید.

. برای جلوگیری از رشد جدید، نوک‌های سبز روشن در انتهای شاخه‌ها را هرس کنید.

. هر گونه برگ قهوه ای، آسیب دیده یا پژمرده را بردارید. این امر ظاهر کلی  درخت پول را بهبود می‌بخشد.

. اگر درخت پول را بیش از حد هرس کردن نشوید زیرا برگ‌ها به سرعت رشد می‌کنند.

انتخاب مکان با توجه به دما

5- بسته به دما، مکان درخت پول را تنظیم کنید . اگر گیاه شما در فضای باز رشد کرده است، می‌توانید با تغییر فصل و در ماه‌های سرد، گیاه را به داخل خانه ببرید.

. گیاه را از دریچه‌های AC ، بخاری‌ها، و ورودی‌ها یا پنجره‌ها دور کنید. درخت پول شما زمانی بهترین رشد می‌کند که محیط آن تا حد امکان دست‌نخورده باشد.

انتخاب مکان با توجه به دماانتخاب مکان با توجه به دما




  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.