فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۹         
  

کیسه صفرا کیسه باریکی است که به قسمت پایینی کبد متصل است و کار اصلی آن ذخیره صفرایی است که توسط کبد ساخته می شود. پس از هر غذا بخصوص غذاهای چرب، کیسه صفرا بطور منظم و متناوب منقبض می شود و صفرای ترشح شده را به داخل اولین قسمت روده کوچک می ریزد و اگر تمام این مراحل طبیعی پیش رود، مواد غذایی با فعالیت صفرا و سایر آنزیم های روده تجزیه شده و هضم کامل می گردد. پیدایش سنگ در کیسه صفر بیماری است که بر اساس آمارهای بدست آمده حدود 10 درصد افراد جامعه را مبتلا می کند.
کیسه صفرا و رژیم مبتلایان به آن
کیسه صفرا و رژیم مبتلایان به آن

کیسه صفرا کیسه باریکی است که به قسمت پایینی کبد متصل است و کار اصلی آن ذخیره صفرایی است که توسط کبد ساخته می شود. پس از هر غذا بخصوص غذاهای چرب، کیسه صفرا بطور منظم و متناوب منقبض می شود و صفرای ترشح شده را به داخل اولین قسمت روده کوچک می ریزد و اگر تمام این مراحل طبیعی پیش رود، مواد غذایی با فعالیت صفرا و سایر آنزیم های روده تجزیه شده و هضم کامل می گردد. پیدایش سنگ در کیسه صفر بیماری است که بر اساس آمارهای بدست آمده حدود 10 درصد افراد جامعه را مبتلا می کند.

سنگ کیسه صفرا می تواند بدون هیچ علامتی در بدن وجود داشته باشد و گاهی در صورت ورود سنگ به مجرای کیسه صفرا، دل درد و تهوع و استفراغ پیش می آید. تشکیل سنگ در کیسه صفرا و عفونت مزمن خود کیسه صفرا جزء شایع ترین بیماری های کیسه صفرا می باشد. عامل بیماری کیسه صفرا ناشناخته است اما سه عامل مهم در اختلالات کیسه صفرا دخالت دارند:

1- جنس مؤنث

2- چاقی

3- سن بالای چهل سالگی

در حقیقت زنان بیشتر از مردان در معرض این بیماری قرار می گیرند. چون خانم ها طبیعتاً ناراحت و عصبانی می شوند و این است که بیشتر مبتلا به سنگ صفرا می شوند و روان شناسان در بررسی های گوناگون مشاهده کرده اند که اشخاصی که ظاهراً آرام ولی باطناً ناراحت هستند بیشتر مبتلا به دردهای کیسه صفرا می شوند. ژنتیک هم به عنوان یکی از عوامل بیماری مطرح می باشد.

این سنگ ها زمانی تشکیل می شوند که یک یا دو دانه کلسیم وارد کیسه صفرا شود و آنقدر آنجا معلق بماند که با کلسترول یا بیلی روبین پوشیده گردد. بیلی روبین بخشی از هموگلوبین خون است. علت دردهای کیسه صفرا هرچه باشد، سنگ های کیسه صفرا در اثر عدم تعادل شیمیایی صفرا بوجود می آید. این عدم تعادل می تواند کلسترول را جمع کند یا کلسیم و دیگر موادی که صفرا (زرداب) را بوجود می آورد به صورت سنگ در آورد.

عاملی باعث بهم خوردن فرایند گفته شده بالا می شود و کیسه صفرا حاوی بلورهایی می گردد که این فرایند موقعیتی را به وجود می آورد که لایه های ضخیم و ضخیم تری از جنس کلسترول یا بیلی روبین دور یک بلور کلسیمی را بگیرند و بدین ترتیب سنگ های صفراوی را بسازند. مشخص شده است که هورمون زنانه این فرایند را از طریق به تأخیر انداختن تخلیه کیسه صفرا تشدید می کند.



در اشخاص سالم مجاری عضلانی کیسه صفرا به اندازه کافی منقبض می شود و هر چه در کیسه صفرا باشد خالی می کند اما وقتی محتوای کیسه صفرا خالی نشود، عناصر سخت که یکی از مواد سنگین کیسه صفرا ایت راکد می ماند و سنگ تولید می کند و این سنگ ها زمانی که به حجم معینی رسیدند نمی توانند از مجاری کیسه صفرا خارج شوند مگر اینکه رژیم غذایی بهتر شود و کیسه صفرا بتواند دوباره عمل خالی کردن را انجام دهد.

تنها زمانی علایم سنگ کیسه صفرا رخ می دهد که مجرای خروجی آن مسدود شود و کیسه صفرا عفونت کند. یکی از عوارض عادی کیسه صفرا که در تمام اختلالات مربوط به آن دیده می شود، درد شدیدی است که شخص هنگام جذب چربی در خود احساس می کند. ویتامین B مخصوصاً ویتامین B6 نقش مهمی در حذف چربی ها به عهده دارند و مصرف مقادیر متناسب از ویتامین های B در غذا خطرات تولید سنگ را که در اثر جمع شدن کلسترول می باشد، کاهش می دهد. تنها درمان ممکن برای کیسه صفرای عفونی، جراحی است.

سیروز کبدی هم مانند اختلال کیسه صفرا در اثر کمبود ویتامین های گروه B به وجود می آید. برای جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا در باقی عمر طولانی خویش لطفاً به این موضوع توجه کنید و از رژیم غذایی کم چربی و کم کلسترول استفاده کنید و تکمیل رژیم تأثیر خوبی بر روی متابولیسم اسید صفراوی دارد.

همچنین در صورت غذایی روزانه تان از ویتامین های گروه B نیز استفاده کنید. در برخی از مراکز پزشکی از امواج صوتی برای شکستن سنگ کیسه صفرا استفاده می شود. ذرات باقی مانده آنقدر کوچک هستند که بتوانند از مجرا عبور کرده و از طریق روده به همراه مدفوع دفع شود.

بسیاری از افراد پس از جراحی و برداشتن کیسه صفرا به دلیل جریان مداوم صفرا از کبد به کولون و تحریک آن دچار اسهال مزمن می شوند و این تحریک مداوم ممکن است احتمال بروز سرطان کولون را افزایش دهد. شناخت و کشف عامل بیماری کیسه صفرا کمک مؤثری در پیشگیری و یا درمان آن خواهد داشت و تا جایی که امکان دارد از جراحی پرهیز کنید و افرادی که از درد بیماری های کیسه صفرا رنج می برند و بدون هیچ تفکری خود را به تیغ جراحی می سپارند اگر تصمیم جدید بگیرند و از غذاهای پرچرب و کلسترول دار که شکل گیری سنگ صفرا را تحریک می کند، نخورند بدانند که به راحتی درمان می شوند و درد کیسه صفرای آنها نیز برطرف خواهد شد.

اگر شما یکی از مبتلایان به سنگ کیسه صفر می باشید از همین امروز رژیم غذایی خود را تغییر دهید و مصرف کلسترول را کاهش دهید. میزان کالری مصرفی را کم کنید و سعی نمایید که در حفظ وزن متعادل کوشا باشید، زیرا کسانی که دارای وزن بالایی باشند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سنگ های صفراوی قرار می گیرند.

در رژیم غذایی تان از ماهی و حیوانات دریایی استفاده کنید. مراقب مصرف شیرینی باشید زیرا غذای پرقند می تواند خطر سنگ های صفراوی را دو برابر و اگر دچار درد شدید هستید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.