فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۹         
  

یکی از شایع ترین بیماری های این قرن متأسفانه بیماری های قلبی و حوادث و عوارض قلب و عروق است و می توان گفت که زندگی ماشینی و هیجانات روحی بیشتر در قلب و اعصاب و شریان های ما اثر نامطلوب گذاشته اند. تحقیقات در مورد علل بیماری های عروقی چه قلب و چه در مغز و سایر اندام های بدن عوامل مختلفی را در ایجاد آن دخیل دانسته اند که بطور خلاصه در این مقاله ذکر می شود.
قلب و رژیم بیماران قلبی
قلب و رژیم بیماران قلبی

از جمله این عوامل می توان به تغذیه نادرست، زیاده روی در مصرف چربی و مواد گوشتی، تأثیرات روحی و تحریکات عصبی، عجله، پرکاری، نگرانی، سر و صدا، جنگ ها، شوک های عصبی و دیگر عوامل تحریک کننده، عفونت های مزمن و ازدیاد بیماری جنسی، مسمومیت غذایی و استعمال مواد مخدر، سیگار و الکل اشاره نمود.

طی چند سال اخیر پزشکان پی برده اند که مهمترین روش های پیشگیری از حمله قلبی ترک دخانیات و استفاده از رژیم غذایی کم کلسترول است و همچنین پایین نگه داشتن چربی در رژیم غذایی در حد امکان حداقل سه بار ورزش کردن در هفته و کاهش استرس در زندگی روزمره از سایر عوامل است. اما امروزه پزشکان معتقدند کخ مواد مغذی خاص مخصوصاً ویتامین C و ویتامین E ممکن است به اندازه عوامل ساده شده مهم باشند.

علائم آگاه کننده در نقاط مختلف بدن ظاهر می شود مثلاً در ناحیه قلب، آرنج و گردن احساس درد می شود. تنگی نفس، کندی ضربان قلب و تپش قلب و در ناحیه زانوها و سر احساس درد و سنگینی یا ورم به انسان دست می دهد. چشم ها دچار تاری می شوند و سرگیجه و حالت تهوع و استفراغ بوجود می آید.



در پاها احساس سردی و یخ کردن به انسان دست می دهد و عدم میل جنسی بوجود می آورد. اگر به علل کمبود ویتامین B1 سوخت و ساز اسید پیرویک و اسید لاکتیک مختل شود، تجمع این اسیدها در ماهیچه های قلب باعث سستی و مسمومیت آن شده، ضربان قلب تند و گاهی ورم و بزرگی قلب پیش می آید و با دادن ویتامین B1 و همچنین استفاده از تمام ویتامین های گروه B عوارض فوق از بین می رود.

تصلب شرائین یک فرایند خاموش و بی سر و صدا است و می تواند از دوران کودکی آغاز شود و این فرایند زمانی شروع می شود که فشارهای مداوم ناشی از فشار خون بالا، تماس مکرر با مواد شیمیایی و سمی نظیر آنچه در دود سیگار وجود دارد و تماس مکرر با ویروس هایی که به سلول های پوشاننده جدا درونی شریان آسیب بزنند. به محض وقوع آسیب، بدن سعی در ترمیم آن دارد. کلسترول و LDL و سلول های خونی به محل آسیب دیده می چسبند و سعی می کنند روی محل آسیب دیده را بپوشانند و زمانی که در این کار ناکام می مانند سلول های دیگر روی جدار شریان حرکت می کنند و یک توده محافظ روی محل آسیب دیده می شود که این توده با رسوبات کلسیم سفت می شود و به رشد خود ادامه می دهد تا سطح درونی شریان برآمدگی پیدا کند و سرانجام این توده که به آن پالک می گویند مجرای شریان را به قدری تنگ می کند که جریان خون قلب کاهش می یابد و رگ ها گرفتگی پیدا می کنند و شما را مستعد حمله قلبی می سازد.



کلسترول خون معمولاً به سه نوع تقسیم می شود. نوع اول نمایانگر مقدار کلسترول تامّ خونتان است. نوع دوم نشان دهنده بخشی از کلسترول تام است که حاوی کلسترول LDL می باشد یعنی کلسترولی که موجب انسداد شرائین و رگ ها می شود و به شروع فرایند بیماری قلبی یا سکته مغزی کمک می کند که این کلسترول را به نام کلسترول بد می شناسند. نوع سوم میزان کلسترول HDL است یعنی کلسترول خوبی که کلسترول LDL یا بد را تا کبد جهت مصرف همراهی می کند. پس سعی کنید که کلسترول خونتان را همیشه پایین نگه دارید و از رژیم غذایی و برنامه های ورزشی که پزشک توصیه کرده است پیروی کنید.

رژیم غذایی که برای پیشگیری و یا درمان افزایش فشار خون و بیماران قلبی می توان استفاده نمود عبارت است از:

1- مصرف کالری را کاهش دهید زیرا چاقی از عوامل خطرزای افزایش فشار خون است.

2- از مصرف الکل اجتناب کنید.

3- مصرف قند و شیرینی جات را کم کنید زیرا مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که قند غذاها و قندهای مصرفی فشار خون را بالا می برند.

4- از مصرف گوشت های پرچرب و فراورده های لبنی چرب خودداری کنید و مصرف چربی را کاهش دهید.

5- از میوه جات تازه و آب میوه و کمپوت استفاده کنید.

6- مصرف سبزیجات خام بسیار مفید و سودمند است.

7- سویا مصرف کنید زیرا حاوی ایزوفلاون ها می باشد که بطور طبیعی موادی می سازد که ممکن است مانع تشکیل پلاک بر روی جدار رگها شود.

8- ماهی و حیوانات دریایی کم چربی و به صورت کبابی مصرف کنید.

9- مصرف سیر را فراموش نکنید. خود یک حبه سیر در روز می تواند میزان کلسترول را کاهش دهد زیرا کلسترول بالا از عوامل خطرزای اصلی بیماری های قلبی است.

10- از سنگین ساختن بار معده خویش پرهیز نمایید.

11- از وسعت و سرعت عملیات روزانه و طبیعی خود بکاهید و زندگانی ساده و آرامتری را در پیش بگیری و کارهای سنگین و استرس زا را کنار بگذارید.

12- مصرف دخانیات را قطع کنید.

13- از دم نوش های گیاهی برای چربی سوزی و آرامش روح و جسم خود استفاده کنید.

14- ورزش کنید.



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.