فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۹         
  

یبوست یک حالت غیرطبیعی است که مدفوع به مدت طولانی در روده بزرگ می ماند و تجزیه آن توسط میکروب های داخل روده باعث پیدایش سمومی به نام آندول و اسکاتول می شود.
یبوست و رژیم مبتلایان به آن
یبوست و رژیم مبتلایان به آن

یبوست یک حالت غیرطبیعی است که مدفوع به مدت طولانی در روده بزرگ می ماند و تجزیه آن توسط میکروب های داخل روده باعث پیدایش سمومی به نام آندول و اسکاتول می شود. زیرا یکی از اعمال روده بزرگ، جذب آب است و مواد غذایی در آخرین مرحله جذب هر قدر که بیشتر در روده باقی بمانند آب بیشتری از دست می دهند و خشک می شوند و به این ترتیب تخلیه آن مشکل تر و با درد و فشار بیشتری خواهد بود و حتی ممکن است باعث زخم مقعد شود که این حالت را معمولاً یبوست می نامند.

یبوست موجب مسمومیت مزمن در بدن می گردد که این مسمومیت به تدریج کبد را دچار نارسایی کرده و دستگاه هاضمه، معده و روده را از کار می اندازد و مواد سمی خون بالا می رود و در نتیجه ناراحتی های عصبی ایجاد می نماید. زیرا در ناراحتی ها و فشارهای عصبی، اعصاب دستگاه گوارش مختل شده و ممکن است حالت های یبوست و یا اسهال شدید پیش آید. همچنین باعث سر درد، پریدگی رنگ چهره، بی حالی، کم حوصله شدن، لک های صورت، ضعف اعمال طبیعی بدن، ضعف قوای فکری و روحی، سوء هاضمه، بوی بد دهان، کم کاری کبد، درد مفاصل مزمن، تپش قلب، تلخی دهان، عصبانیت، پیوره، آپاندیسیت مزمن، انحراف ستون فقرات و ده ها درد مزمن می گردد.



امروزه بسیاری از افراد دچار یبوست مزاج هستند و علت آن این است که در روز دو یا سه دفعه روده های خود را تخلیه نمی کنند و اعمال معدی آنها نامنظم است و عمل دفع در وقت معینی انجام نمی گیرد. همچنین ماندن مواد در روده بزرگ به مدت زیاد، میلیون ها میکروب را که در سموم بدن پنهان هستند تولید می کند و آن وقت است که این میکروب ها داخل خون شده و به آرامی تولید سم می کنند و آثار ناشی از این مسمومیت به صورت اختلال در هضم و خون و تنفس و اختلال در کار روده ها نمایان می شود. گروه زیادی از مردم دچار این مشکل می باشند. زن ها بیشتر از مردها گرایش به این بیماری دارند.

یبوست علل مختلفی دارد. ممکن است در اثر کمبود مواد صفراوی و عمل نامنظم غده تیروئید باشد که باعث اختلال در هضم می شود و یا ورم کولون، تغییر شکل و یا وسیع شدن بی اندازه کولون یا روده بزرگ و زیاده روی در مصرف مسهل ها و تنقیه ها تولید یبوست می کند. استفاده از مسهل ها جزء عادات خطرناک و ناپسندی است که متأسفانه در میان ما ایرانیان این مسئله نیز رواج پیدا کرده است. بنابراین توصیه می شود قبل از استفاده از هر گونه مسهلی و پرداختن به درمان یبوست باید علت آن را بدانید و از روده ها عکسبرداری کنید.

برای اینکه افراد به یبوست کمتر مبتلا شوند بایستی در وهله اول به خود عادت دهند که بعد از هر نوبت غذایی به توالت بروند و باید آنقدر این کار را انجام دهید تا بصورت عادت در بیاید. حتی ممکن است ماه ها طول بکشد تا شما بتوانید خودتان را با این روش عادت دهید. فقدان فعالیت های بدنی موجب ضعف عضلات شکم می شود و سهم بزرگی در پیدایش و یا شدت یبوست دارد و این نشان می دهد که تا چه اندازه ورزش هایی مانند شنا، جست و خیز، مسابقه دو، ژیمناستیک و همچنین پیاده روی در جلوگیری و از بین بردن یبوست نقش دارند.

همچنین گرفتن حمام آفتاب در تابستان و آب های گرم و معدنی برای رفع یبوست و فعالیت های روده سودمند است. تغذیه و مواد غذاییی باید از روی اصول بهداشتی باشد پس سعی کنید غذاهایی مصرف کنید که مواد ازته آنها کمتر باشد. بهتر است همیشه با نظر پزشک از مسهل ها استفاده کنید و تلاش نمایید بدون خوردن مسهل، اجابت مزاج شما طبیعی گردد و این امر فقط به وسیله تغذیه منظم و ورزش های مناسب امکان پذیر است.

استفاده از مسهل در صورتی مناسب است که هم مسکن مرض باشد و هم به اعضای داخلی آسیب نرساند زیرا مسهل به منزله اولین دفاع از مسموم شدن بدن می باشد و نباید در خوردن آن زیاده روی کرد. هرگز یبوست را سرسری نگیرید زیرا تا حدودی در ایجاد سرطان دخالت دارد و سرطان معده، روده، رحم و سینه تا حدی به همین علت بوجود می آید.

با رعایت رژیم غذایی مناسب می توانید از بروز یبوست و سایر بیماری ها در بدن جلوگیری کنید. خوردن نان های سبوس دار و نان جو و نان بیات کاملاً پخته بسیار سودمند است. خوردن انواع میوه ها مانند گلابی، انجیر، انگور، هلو، آلو خیس کرده، پرتقال، لیمو شیرین، زردآلو و خرما مفید است.



روغن زیتون ، کره، خامه، زرده تخم مرغ و تمام مواد غذایی که باعث ترشح صفرا شوند برای یبوست نافع است. آشامیدن آب قبل از خوردن صبحانه بسیار سودمند است و توصیه می شود که شما هم به خوردن آب عادت کنید و در ضمن مالش شکم و پیاده روی نیز مؤثر می باشد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.