فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۵         
  

آسم یکی از بیماری های دستگاه تنفسی است که با تنگ شدن راه های هوایی کوچک در ریه همراه است و با حمله های تنگی نفس همراه است که به هنگام شب یا عصبانیت افزایش می یابد. حساسیت به بعضی از عوامل مانند موی حیوانات، گرده گل ها و گیاهان و هوای آلوده و هوای سرد و گرد و غبار، دود سیگار و یا حساسیت به بعضی از غذاها از علت های بروز آسم می باشد.
آسم و رژیم مبتلایان به آن
آسم و رژیم مبتلایان به آن

آسم یکی از بیماری های دستگاه تنفسی است که با تنگ شدن راه های هوایی کوچک در ریه همراه است و با حمله های تنگی نفس همراه است که به هنگام شب یا عصبانیت افزایش می یابد. حساسیت به بعضی از عوامل مانند موی حیوانات، گرده گل ها و گیاهان و هوای آلوده و هوای سرد و گرد و غبار، دود سیگار و یا حساسیت به بعضی از غذاها از علت های بروز آسم می باشد. همچنین سرماخوردگی ها، عفونت های تنفسی، خنده، گریه، عصبانیت، استرس و ورزش می تواند شدت حمله آسمی را بیشتر کند.

آسم با یک حمله ناگهانی بروز می کند و در فاصله حمله علائم آن از بین می رود و یا تخفیف می یابد. در طی یک حمله آسم، عضلاتی که لوله های نایژه ای را فرا می گیرند راه های هوایی را تنگ و تنفس را مشکل می سازد و آسم توسط داروهایی که راه های هوایی و ریه را باز می کند و التهاب را کاهش می دهد و نیز با پرهیز از موادی که باعث حمله آسم شده است درمان می گردد.



همچنین کسانی که به آسم مبتلا هستند و اضافه وزن دارند، تنفس کردن برای آنها مشکل تر است و حتماً باید وزن خود را کاهش دهند. افرادی که به آسم ریوی مبتلا هستند نباید با گریه سر و کار داشته باشند زیرا غم و غصه و اندوه به ناراحتی آنها می افزاید و باید روحیه ای شاد داشته باشند.

هرگز بعد از غذا نخوابند و آب ننوشند. از خوردن غذاهایی که ایجاد تنگی نفس در آنها می نماید و نسبت به آنها حساسیت دارند بپرهیزند. افراد مبتلا به آسم باید مزاجی نرم و طبیعی داشته باشند و سعی کنند که دچار یبوست نشوند. هوای بسیار سرد و باد کولر پنکه برای آنها زیان آور است و باعث تشدید بیماری شان می شود. در ضمن ورزش های سبک انجام دهند.

اگر فرد مبتلا به آسم از رژیم غذایی سالمی استفاده کند وضعیت بهتری خواهد داشت و بهبودی آن رضایت بخش تر خواهد بود. از غذاهای بسیار سبک در شب استفاده کنند و روی نانشان روزانه سیاهدانه یا رازیانه بپاشند زیرا این دو دارو خاصیت باز کردن برونش ها را دارند و مواد مؤثره آنها یک ماده ضد هیستامین می باشد. شیر بنوشند و هرگز کودکان مبتلا به آسم را از این مواد غذایی که برای ساخت استخوان های سالم بسیار مهم است محروم نکنید.



ویتامین دی در بهبود عملکرد ریه ها نقش مؤثری دارد. دریافت به اندازه ویتامین دی در کاهش حملات آسم در کودکان 6 تا 15 سال مؤثر است. ویتامین دی را می توان با خوردن ماهی، شیر و آب میوه های غنی شده و تخم مرغ به دست آورد. البته اگر به شیر یا تخم مرغ حساسیت غذایی داشته باشید، بهتر است این دو مورد را از رژیم غذایی حذف کنید. نباید فراموش کرد که برخی از انواع آسم ها به دلیل همین حساسیت‌های غذایی به وجود می آیند و اولین قدم در درمان آسم این افراد هم حذف مواد غذایی حساسیت زا است.در یکی از مطالعات انجام شده مشخص شده که کودکان مبتلا به آسم معمولاً میزان ویتامین آ کمتری دارند. همین طور افزایش ویتامین آ باعث شد که ریه ها عملکرد بهتری داشته باشند. بنابراین تغذیه سالم که در آن هویج، طالبی (به شرط عدم حساسیت)، سیب زمینی و سبزیجات (مثل کاهو، برگ کلم، اسفناج) وجود داشته باشد برای بهبود تنگی نفس مفید است.

منیزیم یکی دیگر از ترکیبات مهم برای بهبود و درمان آسم است. در مطالعات انجام شده مشخص شده است که ریه های کودکان 11 تا 19 سال که منیزیم کمتری در بدن داشتند، حجم و جریان بازدم کمتری دارد. خوشبختانه با یک رژیم غذایی متعادل و متشکل از غذاهای غنی از منیزیم مثل اسفناج، تخم کدو و ماهی می توان این مشکل را حل کرد.

علاوه بر مواردی که گفته شد، برخی میوه ها در درمان سرفه های مزمن نقش مؤثری دارند. مثلاً طبق تحقیقات انجام شده، خوردن سیب می تواند احتمال حمله آسم را کاهش دهد و به بهبود بیماری تنفسی کمک کند.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.