فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

همانطور که می دانید بدن انسان به تمام مواد موجود در طبیعت نیازمند است و برای زنده ماندن و ادامه حیات به این مواد احتیاج دارد. انسان علاوه بر ویتامین ها و پروتئین ها به چربی ها و قندها نیز نیازمند است.
چربی ها و قندها
چربی ها و قندها

چربی ها:

همانطور که می دانید بدن انسان به تمام مواد موجود در طبیعت نیازمند است و برای زنده ماندن و ادامه حیات به این مواد احتیاج دارد. انسان علاوه بر ویتامین ها و پروتئین ها به چربی ها و قندها نیز نیازمند است.

چربی ها یا لیپیدها از جمله مواد انرژی زایی می باشند که در طبیعت بسیار یافت می شوند مانند روغن های حیوانی و گیاهی. ساختمان چربی ها از سه عنصر اکسیژن، هیدروژن و کربن تشکیل شده است و در تمام چربی ها گلیسرول وجود دارد و تنها اختلاف آنها اسیدهای چرب است مانند اسیدهای آمینه که در پروتئین ها وجود دارد. همچنین علاوه بر اسیدهای چرب لسی تین که در ساختمان زرده تخم مرغ موجود است، دو ویتامین از ویتامین های گروه B در ساختمان لسی تین وجود دارد که این دو ویتامین می توانند از تجمع چربی ها در بدن جلوگیری نمایند و این ویتامین ها باعث می شوند که چربی ها به ذرات ریزی تبدیل شوند و حرکت آنها را آسان تر می نمایند.



ما برای انجام فعالبت های روزانه به انرژی احتیاج داریم و برای اینکه این انرژی را به دست آوریم باید از چربی ها استفاده کنیم، البته استفاده درست و بهینه. این مواد انرژی زا برای سلول های بدن لازم و ضروری می باشند و یک فرد بالغ در حالت معمولی به 200 کالری نیازمند است. مردان نسبت به خانم ها بیشتر به کالری نیاز دارند و بنابراین باید از چربی بیشتری استفاده کنند زیرا فعالیت کاری آنها بیشتر از خانم ها است و اگر خانم ها نیز بخواهند به همان مقدار چربی استفاده کنند باید این را بدانند که اضافات آن در بدن آنها ذخیره می شود و به طبع باعث چاقی خواهد شد.

چربی ها دو برابر قندها تولید انرژی می کنند و مصرف آنها در نقایسه با قندها زیاد کمتری دارد، توصیه می شود که تا حد امکان از روغن های مایع استفاده کنید زیرا علاوه بر تولید انرژی مورد نیاز بدن، سه نوع اسید چرب ضروری و مهم به نام های اسید لینولئیک، اسید لینولنیک و اسید آراشیدونیک دارد که به آنها ویتامین های F می گویند. در ضمن بدن قادر نیست آنها را بسازد و کمبود آنها باعث اختلال در بدن می شود. روغن های مایع را باید به دور از نور و هوا نگهداری کنیم و نباید آنها را زیاد حرارت داد زیرا خواص خود را از دست می دهند. کلسترول به خودی خود چربی خطرناکی نیست بلکه ماده اولیه ویتامین D می باشد و از کبد یک انسان سالم با رژیم غذایی درست به طور روزانه ترشح می شود. اما کلسترولی که در اثر تجمع چربی ها و تغذیه نادرست و غلط در رگ ها ایجاد می شود بسیار خطرناک بوده و باعث تصلب شرائین و در نهایت حملات قلبی و سکته ها می گردد.




کمبود هر ماده ای در بدن برای ما زیان آور است و باید سعی کنیم که این کمبود را چه از نظر ویتامین ها و چه سایر مواد جبران کنیم زیرا باعث بیماری هایی می شود که در آینده جبران آن برای ما مشکل تر خواهد بود. در مورد چربی ها نیز این قانون وجود دارد زیرا کمبود آن در بدن باعث ناراحتی های پوستی مانند خشکی پوست و زبری آن و حتی اگزما می شود. یکی دیگر از مشکلات کم مصرف نمودن روغن ها این است که باعث می شود ناخواسته تمایل به مصرف شیرینی پیدا کنید که این امر خود باعث چاقی خواهد شد. همانطور که کمبود آن باعث بیماری و رنجوری و بی حوصلگی و عصبانیت می شود، زیاد مصرف کردن آن نیز باعث بیماری های دیگری می شود. در این بخش شما را به نکاتی که باید در مورد چربی ها به آنها دقت داشته باشید متذکر می شویم:

1- سلامتی را در جه اول کار آشپزیتان قرار دهید و از مصرف زیاد چربی ها و روغن ها جداً خودداری کنید و فکر نکنید که قورمه سبزی روغن نینداخته خوشمزه نیست بلکه آماده کردن غذایی سالم و مقوی مهمتر است و همچنین شما در حین پختن غذا روغن زیادی مصرف نکرده اید که بعداً بخواهید نگران آن باشید.

2- در موقع سرخ کردن مواد غذایی دقت کنید که روغن ها به اطراف پراکنده نشوند زیرا تنفس شما کمی مشکل می شود و محیط خانه نیز پر از دود می گردد.

3- مصرف زیاد چربی ها باعث چاقی ماندگار می شود که برای رفع آن با مشکل موجه خواهید شد.

4- هنگامی که غذایتان آماده شد سعی کنید بلافاصله آن را سرو کنید تا خواص غذایی خود را حفظ نماید.

5- از نگهداشتن مواد غذایی سرخ شده در یخچال خودداری کنید.

6- از روغن دود کرده استفاده نکنید.

7- از مصرف زیاد چربی ها برحذر باشید زیرا عاملی برای پیری و نازیبا بودن شما می شود.



قندها:

یکی دیگر از موادی که انسان ها و سایر جانداران به آن نیاز دارند، قندها یا هیدروکربن ها می باشند و از نظر اهمیت کمتر از بقیه مواد مصرفی نمی باشند. قندها انرژی زا هستند و مصرف کم یا زیاد آن باعث بیماری می گردد. قندها بر چند نوع هستند. گلوکز که بیشتر در گیاهان یافت می شود، مالتوز از نشاسته گیاهان موقع جوانه زدن تولید می شود و جوانه های به همین دلیل مفید می باشند، لاکتوز که قند شیر است و تنها در صورت ترکیب در شیر یافت می شود و فروکتوز که در ساختمان میوه ها است و بیشتر از سایر قندها شیرینی دارد.

کربوهیدرات ها از سه عنصر اکسیژن، هیدروژن و کربن درست شده اند و قند معمولی را قند ساکارز می نامند. این قند پس از مصرف توسط آنزیم ها تبدیل به گلوکز می گردد که قند قابل جذب توسط خون می باشد و اگر قندها به هر دلیلی نتوانند در بدن تبدیل به انرژی شوند باعث تنش و ناراحتی های عصبی می گردند زیرا قند برای قلب و مغز و اعصاب به عنوان یک غذای مقوی شناخته شده است و برای کسانی که دچار سردردهای میگرنی می شوند مصرف چند حبه قند مفید می باشد و حتی کسانی که شبها خواب راحتی ندارند می توانند قبل از خواب کمی مواد قندی مصرف کنند زیرا قلب و مغز در خواب و هم فعالیت دارند و بنابراین به غذای خود که همان قند است نیازمند می باشند.



مواد نشاسته ای را که دارای قند بیشتری هستند، بهتر است که همیشه به صورت پخته مصرف کنید زیرا هضم آن بهتر است. مصرف بیش از حد مواد قندی می تواند در بدن تبدیل به چربی شود که این چربی بیشتر در ناحیه شکم دیده می شود. همچنین مصرف زیاد آن باعث تولید انسولین می گردد که این خود می تواند عامل بیماری قند یا دیابت باشد.

همه میوه ها دارای قند هستند و قند آنها ابتدا به گلیکوژن و سپس به گلوکز تبدیل می شود. مصرف زیاد قند باعث از بین رفتن پتاسیم بدن می شود و کمبود پتاسیم نیز عاملی برای بروز بیماری های دیگری خواهد شد.



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.