١٨/٢/١٤٤٣ --- 9/26/2021 --- ۱۴۰۰ يکشنبه ۴ مهر امروز
 
پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز
Signup  Login  صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | فروشگاه  | نقشه سایت  | لیست گیاهان  | تماس با ما  | RSS  | درباره ما
لینک های اصلی
جستجو  
آخرین مطالب
فوت و فن باغبانی امروز
مراقبت های پاییز و زمستانه ی بونسای
طراحی و اجرای فضای سبز
طراحی و اجرای فضای سبز
آمار بازدید سایت
بازدید کننده آنلاین :  13  نفر
بازدید امروز :  1124  بازدید
بازدید دیروز :  13537  بازدید
تبلیغات متفرقه
غذاهای گیاهی و گیاه خواری >> املاح معدنی (بخش اول)
 

املاح معدنی (بخش اول)

املاح معدنی ترکیبی از شبه فلزات مانند کربن، گوگرد، ازت، فسفر، فلوراید، سدیم، منیزیم، آهن، روی، مس، منگنز و ... می باشد. این املاح در بدن انسان قابل هضم جذب است و قسمت اعظم رشد و نمو بدن و فعل و انفعالات شیمیایی و فیزیولوژیکی بوجود آنها بستگی دارد. این مواد برای سلامتی بدن و بخصوص برای اطفال و بزرگسالان از هر نظر دارای اهمیت است زیرا بدن انسان به خودی خود قادر به ساخت این مواد نیست و برای این که احتیاجات بدن را برآورده سازد بایستی آنها را از طریق مواد غذایی و خوراک ها تأمین کند. بنابراین اگر در ر
 
 

آهن:

آهن یکی از عناصری می باشد که هم در صنعت و هم در بدن انسان نقش مهمی ایفا می کند و برای هر دو لازم و ضروری است. برای نشان دادن درجه اهمیت این فلز کافی است بگوییم رنگ قرمز خون و گوشت مدیون وجود این فلز است. زیبایی چهره یعنی سرخی و سفید بودن و قرمزی لبها مرهون این فلز می باشد. آهنی که در بدن مصرف می شود بیشتر برای تشکیل هموگلوبین (ماده رنگی خون) مصرف می شود و این ماده به گلبول های قرمز خون کمک می کند تا اکسیژن را از ریه ها به سایر اعضای بدن برساند.

آهن اعمال زیادی در بدن انجام می دهد و در سوخت و ساز پروتیئن ها شرکت دارد و رشد بدن را توسعه می دهد. آهن در مغز استخوان، طحال، کبد و دیگر اعضا ذخیره می شود. آهن به وسیله بسیاری از غذاها که مصرف می کنیم وارد بدن می شود و به دو شکل وارد دستگاه گوارش می گردد. یا از طریق خوردن گوشت که به خوبی وارد بدن می گردد و یا از طریق خوردن سبزیجات که به خوبی گوشت در بدن جذب نمی شود. به طور کلی جذب آهن در روده ها انجام می شود.

آهن می تواند وارد سرم خون شود و به مصرف بدن برسد و مدت زمان زیادی در جریان خون بماند. آهن اضافی از طریق ادرار و مدفوع و عرق کردن از بدن خارج می شود و تنها زمانی که آهن به مقدار زیادی از بدن خارج می شود هنگام خونریزی می باشد. به همین علت مقدار آهن موجود در خانم ها کمتر از آقایان است. زیرا در عادت ماهانه مقداری از آن دفع می شود. به همین علت زنان بیشتر به بیماری کم خونی مبتلا می شوند. آهن مقاومت بدن را در برابر عفونت ها افزایش می دهد. اگر مقدار آهن در بدن کم شود، این کاستی باعث ضعف و خستگی شدید می شود، پوست خشک شده و حالت کششی خود را از دست می دهد. ناخن ها ترک می خورند و پهن و گود می گردند. کمبود آهن به مخاط صدمه می زند و باعث می شود زبان دردناک شود و حالت سوزش پیدا کند. زنگ را پریده می کند و موها نازک و شکننده می شوند و باعث ریزش موها می شود. یکی از شایع ترین علل خستگی مفرط کم خونی و فقر آهن است.

در هر سن و سالی که هستید بایستی با مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنید. اگر کم خونی شما به علت کمبود آهن باشد با ورود آهن به بدن از بین می رود اما متخصصان توصیه می کنند تا زمانی که پزشک شما با انجام آزمایشات خون پی به کم خونی شما نبرده است، از مصرف قرص های آهن خودداری کنید. مصرف قرص های آهن در بین وعده های غذایی بهتر است زیرا آشوب معده را کاهش می دهد. پزشکان آهن مورد نیاز بیماران کم خون را ممکن است از طریق تزریق جبران کنند که تزریق عضلانی آن مقداری دردناک است. اما تزریق وریدی آن مناسب تر و قابل جذب تر است.

میزان آهن موجود در شیر مادر کم است و به همین علت مصرف قطره آهن در شیرخوارانی که از شیر مادر تغذیه می کنند توصیه شده است تا از کم خونی آنها پیشگیری شود. باید دانست که این قطره آهن ممکن است در صورت بی توجهی باعث ایجاد مشکلاتی در دندان کودک شود.

آهن با مینای دندان ترکیب شده و آن را سیاه می کند و مقاومت طبیعی آن را از بین می برد. بنابراین باید توجه داشت که پس از دندان درآوردن کودک باید قطره آهن را با احتیاط به وی داد. بدین صورت که آن را روی دندان ها نریزیم و بلافاصلخ پس از خوراندن قطره به کودک آب دهیم تا آهن با دندان های کودک تماس پیدا نکند. اما در هر دو صورت بهترین راه برای به دست آوردن آهن، استفاده از مواد غذایی می باشد.

آهن به مقدار فراوان در گوشت های قرمز، جگر، قلوه، سبوس غلات، اسفناج، جعفری، زرده تخم مرغ، کاکائو، بادام، فندق، انگور و انجیر خشک وجود دارد.



کلسیم و فسفر:

کلسیم و فسفر از عناصر ضروری برای بدن انسان می باشند که هر دو با کمک هم تشکیل مواد سخت بلوری می دهند که در ساختمان اسکلت و استخوان ها و دندان ها مؤثر است. بیشتر بدن آدمی از کلسیم پوشیده شده است و حدود 99 درصد در بافت استخوان ها وجود دارد. چون کلسیم در سلول های عصبی دخالت دارند بنابراین کمبود آن باعث تشنج و بداخلاقی می شود. فرد مبتلا به کمبود کلسیم مرتباً داد می زند و ناتوانی خویش را به صورت ناسازگاری عصبی نشان می دهد.

کلسیم در انعقاد خون و لخته شدن آن در هنگام جراحی بسیار مؤثر است. زیرا فیبرینوژن خون را به فیبرین یا خون لخته تبدیل می کند. کسانی که کلسیم به مقدار کافی جذب نمی کنند نا آرام می شوند و مرتب آروغ های ساختگی می زنند. کمبود کلسیم گاهی باعث بی خوابی می شود و اگر از رژیم غذایی منظمی استفاده شود دیگر برای رسیدن به آرامش احتیاج به قرص های خواب آور و آرام بخش نیست. لذا غذاهای کلسیم دار مهمترین دارو برای درمان بی خوابی یا کم خوابی است و خوردن یک لیوان شیر یا ماست قبل از خواب می تواند باعث پیدایش خواب شود. همچنین برای حفظ دندان ها کلسیم بسیار مفید است.



فسفر و کلسیم در ساختمان بدن اهمیت زیادی دارند و مکانیسم تنظیم کلسیم و فسفر در بدن به قدری ظریف است که مصرف بیش از حد فسفر باعث برداشته شدن کلسیم از استخوان ها می شود. اگر این کمبود ادامه پیدا کند باعث پوکی استخوان و افتادن دندان ها می شود. به طوری که می توان گفت که کلسیم و فسفر بایستی با هم مصرف شوند. زیرا مکمل هم می باشند و هر دوی آنها برای ایجاد سلامتی در بدن ضروری می باشند.

فسفر این شبه فلز در خاک به صورت فسفات وجود دارد و با غذا به بدن انسان می رسد. تنظیم فسفر بدن به عهده کبد می باشد که آن را به کمک ویتامین D انجام می دهد. فسفر با ادرار دفع می شود، فسفر از آن دسته موادی است که برای مغز و انرژی عضلات فوق العاده لازم است و ضد بیماری عصبی می باشد.



کلسیم برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ تجویز می شود. کلسیم به جذب منیزیم کمک می کند و منیزیم نیز برای مقابله با گرفتگی عضلات ساق پا مفید است. مصرف حداقل یک فنجان شیر خامه گرفته یا ماست بدون چربی در روز مقدار کلسیم مورد نیاز بدن را تأمین می کند. خوردن پنیر نیز به تنهایی باعث افزایش کلسیم می شود و در نتیجه فسفر خون کم می گردد و همچنین اگر گردو به تنهایی مصرف گردد فسفر خون افزایش می یابد و در نتیجه ناچاراً کلسیم خون پایین می آید. بنابراین مصرف آنها به این شکل برای بدن زیان آور است. بنابراین مصرف پنیر و گردو با هم باعث برقرار شدن تعادل کلسیم و فسفر می شود.

زیادی کلسیم از طریق ادرار و عرق دفع می شود و اگر آن را به همراه ویتامین D مصرف کنید جذب آن بهتر خواهد شد. شیر خامه گرفته، ماست بدون چربی، غلات، گوشت ماهی، جوجه و گوشت گاو بدون چربی، گل کلم و غذاهایی که با جو درست شده باشند سرشار از فسفر می باشند.

منابع کلسیم در موادی چون شیر، ماست، پنیر، بادام، گردو، مغز پسته، فندق، آب پرتقال، کلم پیچ، لوبیا، گل کلم، سویا، ریواس، کاهو، اسفناج و گندم وجود دارد.




مطالب این صفحه را پسندیدم
Like
 
برای ثبت نظر و یا پرسش میبایست در سایت عضو باشید و به سیستم وارد شوید . ورود
 
 
فروشگاه اینترنتی نارگیل  
Aparat
Instagram Nargil
Loading
Loading
Nargil Logo gray

© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است
آخرین مطالب :


مقالات پر بازدید :


صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | فروشگاه  | نقشه سایت  | تماس با ما  | RSS
فهرست گل و گیاه   |  نمایشگاههای گل و گیاه   |  اخبار گل و گیاه   |  مقالات گل و گیاه   |  مؤسسات گل و گیاه
ورود / عضویت