١٨/٢/١٤٤٣ --- 9/26/2021 --- ۱۴۰۰ يکشنبه ۴ مهر امروز
 
پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز
Signup  Login  صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | فروشگاه  | نقشه سایت  | لیست گیاهان  | تماس با ما  | RSS  | درباره ما
لینک های اصلی
جستجو  
آخرین مطالب
فوت و فن باغبانی امروز
مراقبت های پاییز و زمستانه ی بونسای
طراحی و اجرای فضای سبز
طراحی و اجرای فضای سبز
آمار بازدید سایت
بازدید کننده آنلاین :  11  نفر
بازدید امروز :  1154  بازدید
بازدید دیروز :  13537  بازدید
تبلیغات متفرقه
غذاهای گیاهی و گیاه خواری >> ویتامین ها (بخش دوم)
 

ویتامین ها (بخش دوم)

ویتامین ها می توانند به پیشگیری از سردرد های مزمن و مکرر کمک کنند و علائم سرماخوردگی ها را کاهش دهند. همچنین آنها می توانند از بروز بیماری های قلبی و مشکلات ناشی از فشار خون پیشگیری کنند. ویتامین ها قادرند پوست را در برابر انواع اشعه ها محافظت کنند و باعث تقویت حافظه شوند. این مواد می توانند سوختگی ها را ترمیم کنند و زنان را در دوران یائسگی یاری نمایند تا بتوانند به راحتی با آن مواجه شوند و همچنین درد و التهاب را کم کنند.
 
 

استفاده درست از ویتامین ها و مواد معدنی می توانند شما را در برابر بیماری ها بیمه کنند به شرطی که شما نیز به طریقه درست از آنها استفاده کنید. برخی از ویتامین ها در بخش اول شرح داده شد. در این بخش، به بررسی سایر ویتامین ها می پردازیم.

ویتامین C :

ویتامین C یا اسید اسکوربیک از جمله ویتامین هایی می باشد که در برابر نور و محیط های قلیایی شکل ناپایداری دارد و در برابر اکسیژن و حرارت زیاد، مقاومت نمی کند و خیلی زود خراب می شود. این ویتامین در سوخت و ساز بدن و تشکیل استخوان نقش مهمی دارد و در بدن ذخیره می شود و اضافات آن از طریق ادرار و مدفوع دفع می شود. مصرف اسید اسکوربیک برای مادران شیرده و بیمارانی که مبتلا به تب یا بیماری های عفونی شده اند، بسیار مفید است، زیرا مقاومت بدن را در برابر میکروب ها افزایش می دهد. پزشکان و کارشناسان تغذیه عقیده دارند که این ویتامین در پیشگیری از سرطان نقش بسیار مهمی دارد.

پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که افرادی که دارای میزان ویتامین C بالایی در خون باشند، خطر ابتلای آنها به بیماری های قلبی کمتر است. نقش ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان ممکن است حتی از تشکیل آب مروارید جلوگیری کند و یا آن را به تأخیر بیندازد. اما مصرف بیش از حد آن می تواند تولید سنگ کلیه کند.

 ویتامین C در استرس های جراحی و شیمی درمانی بسیار مفید می باشد و این یکی از بهترین خواص آن است. آزمایشات به عمل آمده نشان داده که مصرف ویتامین C محلول در آب، سلول های دفاعی بدن و دستگاه های ایمنی را در مقابل میکروب ها فعال می کند و این سلول ها سریع تر می توانند به دنبال عوامل بیماری بگردند. اگر در رژیم غذایی ما از ویتامین C استفاده نشود علاوه بر سلامت جسمی، سلامت روانی ما نیز به خطر می افتد و افسردگی نیز یکی از علائم آن است.

ویتامین C یا اسید اسکوربیک دستگاه ایمنی بدن را تقویت می کند. مصرف آن از بیماری سرماخوردگی پیشگیری نمی کند اما می تواند طول مدت درمان را سریع تر کند. بیماری ناشی از کمبود ویتامین C ، اسکوربوت نام دارد که امروزه به کلی از بین رفته است. ویتامین C بایستی هر روزه مصرف شود اما از خوردن قرص های جوشان آن بپرهیزید زیرا مینای دندان را خراب می کند مگر اینکه با تجویز پزشک باشد. کمبود ویتامین C باعث خونریزی لثه ها می شود و شیرخوارانی که فقط با شیر جوشیده تغذیه می شوند در شش ماه دوم عمرشان ممکن است دچار بیماری کمبود ویتامین C شوند.

دشمن ویتامین C دخانیات می باشد که استعمال آن، این ویتامین را در بدن از بین می برد و افراد سیگاری بیشتر در معرض کمبود این ویتامین هستند زیرا با هر نخ سیگار، 25 میلی گرم اسید اسکوربیک را از دست می دهند. لذا کاهش این ویتامین در خون افراد سیگاری باعث می شود که مقاومت بدنشان در برابر عفونت ها و میکروب ها کاهش یابد و آنها خیلی سریع تر از دیگران به این بیماری واکنش نشان می دهند و اگر می خواهید همیشه جوان بمانیدف از کشیدن سیگار و دیگر دخانیات خودداری کنید.

ویتامین C گلبول های سفید خون را در برابر عفونت ها و ویروس ها تقویت می کند. همچنین در درمان تبخال مؤثر است. از دیگر علائم کمبود ویتامین C ، می توان التیام نیافتن سریع زخم ها را نام برد. همچنین موجب بروز مشکلاتی از جمله درد مفاصل و تخریب غضروف ها می شود. لکه های بنفش روی پوست که در اثر ضربه نباشد، ابتلای زیاد به سرماخوردگی، حالت افسردگی و از دست دادن طراوت و شادابی زندگی و کدر بودن دور چشم ها از عوارض کمبود این ویتامین می تواند باشد.

این ویتامین، جذب ویتامین A را نیز تقویت می کند. پس بهتر است بعد از ویتامین A مصرف شود.

ویتامین C به ترمیم غضروف کمک می کند. یکی از شایع ترین کمبودهای ویتامینی در افراد مسن کمبود ویتامین C است. کمبود شدید این ویتامین موجب نازک شدن پوست، شکنندگی مویرگی و زخم های بستری می شود و مصرف این ویتامین به بهبود آن کمک می کند.

منبع اصلی ویتامین C مرکبات می باشد. همچنین گوجه فرنگی نیز سرشار از ویتامین C است، اما به شرطی که در تابش آفتاب رسیده باشد و آن را به صورت خام مصرف نمایید. ویتامین C در منابع دیگری همچون توت فرنگی، پرتقال، موز، لیمو ترش، کاهو، اسفناج، گل کلم، کلم، انجیر، شاهی، بادام، گردو، جعفری، دل، قلوه و گوشت مرغ به فراوانی یافت می شود.



ویتامین D :

کالسیفرول یا ویتامین D در انسان و حیوانات بر اثر تابش نور خورشید و نفوذ اشعه خورشید در بدن ساخته می شود. مهمترین و بهترین منبع آن تابش نور خورشید و تماس مستقیم آن با بدن است و این عمل در صورتی امکان پذیر است که بدن کاملاً چرب باشد زیرا اشعه بهترین جذب خود را روی بدن چرب انجام می دهد و هرچه بدن چرب تر باشد، جذب بهتر است و به همین دلیل است که زمانی که به کنار دریا می رویم، بدن خود را با کرم های ضد آفتاب چرب می کنیم. ویتامین D جذب کلسیم و فسفر را در بدن آسان می کند. ویتامین D چه طبیعی و چه مصنوعی اگر به مقدار زیاد مصرف شود، ایجاد مسمومیت می کند. پس توصیه می شود مقدار مصرف آن حتما زیر نظر پزشک باشد.

آفتاب گرفتن در تابستان ها البته بدون لباس، ویتامین D را به مقدار کافی در بدن ذخیره می کند که موجب جذب کلسیم و ساخت استخوان ها می شود. کمبود ویتامین D باعث بروز سرطان می شود. همچنین موجب نرمی استخوان در افراد بالغ می گردد که همین امر یکی از زمینه سازهای شکستگی ها است. مصرف ویتامین D  در درمان پوکی استخوان مؤثر است. مصرف زیاد ویتامین D باعث فرار کلسیم از استخوان می شود و آنها را به سوی شرائین و کلیه ها و نسوج حمله ور می کند. ویتامین B قدرت تحمل بدن را در برای ویتامین D بالا می برد.

برای جلوگیری از هر نوع پوسیدگی و فساد باید ویتامین D را به بدن رسانید و از آنجا که جذب کلسیم بیشتر توسط این ویتامین می باشد، لذا رساندن آن به بدن از مهمترین ارکان تغذیه است.

این ویتامین در طبیعت کمیاب و منشأ گیاهی آن بسیار کم است و در منابع حیوانی مانند لبنیات و زرده تخم مرغ بیشضتر وجود دارد. همچنین مقداری ویتامین D در شاه ماهی، ساردین و شیر تقویت شده یعنی شیری که به طور مصنوعی ویتامین D  به آن اضافه شده باشد و غلات تقویت شده موجود است.



ویتامین E :

ویتامین E به همراه ویتامین های A ، D ، C و K از ویتامین های محلول در چربی است و آنتی اکسیدان می باشد. این ویتامین به راحتی اکسیژن را در دسترس سایر مواد قرار می دهد اما بر اثر کمبود اکسیژن ممکن است مانند سلول های سرطانی تغییر شکل دهد. اگر به مقدار کافی در غذای روزانه ما نباشد باعث عقیم شدن می گردد و عضلات را لاغر می کند و مصرف اکسیژن سلول ها را افزایش می دهد.

این ویتامین با بیماری های قلبی مقابله می کند و موجب انبساط رگ ها می شود و از تجمع رسوبات و سموم در بدن جلوگیری می کند. همچنین از بروز سرطان جلوگیری می نماید. مقاومت بدن را در برابر بیماری های عفونی افزایش می دهد و مشکلات تنفسی را کاهش می دهد.

ویتامین E عامل محافظت کننده ویتامین های A و C بوده و پیری را به تأخیر می اندازد. خاصیت ضد اکسیداسیونی دارد و سلول های بدن و غشای سلول را از اکسیده شدن که موجب پیری می شود، محافظت می نماید.

این ویتامین در رفع مشکلات نازایی، ناتوانی، موارد قاعدگی و یائسگی زنانه و سوختگی ها و زخم ها مؤثر است. در ضمن مصرف آن همراه را ویتامین های A ، ریه ها را در مقابل آلودگی هوا محافظت می کند و به انسان احساس خستگی کمتری دست می دهد. این ویتامین از لخته شدن خون در رگ ها نیز جلوگیری می کند.

مصرف ویتامین E از آسیب پوستی ناشی از تابش نور خورشید پیشگری می کند. در ساخت سلول های قرمز خون شرکت دارد. کمبود ویتامین E موجب عوارضی مانند از دست رفتگی عضلات و تجمع چربی ها در عضلات و ترکیدن گلبول های قرمز خون می شود و هیچ چیزی مفیدتر از ویتامین E برای قلب نمی باشد.

همچنین این ویتامین در ساختن کرم های زیبایی پوست استفاده می شودو باعث ترمیم سوختگی در بدن می گردد. ویتامین E به مقدار فراوان در روغن مایع و دانه های روغنی مانند سویا، زیتون، ذرت، تخم آفتاب گردان و جوانه گندم وجود دارد اما درصد ویتامین E روغن زیتون از روغن ذرت کمتر است. همچنین در غلات، اسفناج و هویج نیز مقداری ویتامین E یافت می شود.

توجه:  از نگهداری غذاهای پخته در یخچال خودداری کنید زیرا 60% ویتامین E خود را از دست می دهند.



ویتامین K :

بدن انسان به مقدار کمی از این ویتامین نیازمند است تا در زمان حادثه به انعقاد خون کمک کند و این یکی از بهترین خواص این ویتامین است. ویتامین K موجود در بدن به طور طبیعی توسط باکتری های روده تولید می شود، به جز نوزادان که فاقد این باکتری هستند زیرا در رژیم غذایی آنها از سبزی ها استفاده نمی شود و معمولاً در بدو تولد در بیمارستان یک آمپول به آنها تزریق می شود.

بدن انسان زمانی قادر به جذب این ویتامین می شود که همراه به رژیم غذایی چرب مصرف شود و ریختن مقداری سس سالاد حاوی روغن به روی سبزی های پر برگ و حتی مصرف کاهو همراه با غذای چرب به شما این اطمینان را می دهد که ویتامین K مورد نیازتان را دریافت کرده اید.

ویتامین K در ساخت استخوان بسیار مفید است و به حفظ ذخایر کلسیم بدن کمک می کند. همچنین بعد از اعمال جراحی اگر به اندازه کافی در بدن نباشد باعث خونریزی شدید می شود. بیشتر این خونریزی از راه بینی و لثه ها و مجاری و گوش نمایان می شود. به مقدار فراوان در میوه ها و سبزی های پربرگ و ریشه دار مثل کاهو، گل کلم، شبدر، یونجه، اسفناج، شاهی، گوجه فرنگی، دانه ها و همچنین در جگر، قلوه و ماست یافت می شود که همگی منابع سرشاری از این ویتامین می باشند. آفتا





مطالب این صفحه را پسندیدم
Like
 
برای ثبت نظر و یا پرسش میبایست در سایت عضو باشید و به سیستم وارد شوید . ورود
 
 
فروشگاه اینترنتی نارگیل  
Instagram Nargil
Aparat
Loading
Loading
Nargil Logo gray

© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است
آخرین مطالب :


مقالات پر بازدید :


صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | فروشگاه  | نقشه سایت  | تماس با ما  | RSS
فهرست گل و گیاه   |  نمایشگاههای گل و گیاه   |  اخبار گل و گیاه   |  مقالات گل و گیاه   |  مؤسسات گل و گیاه
ورود / عضویت