فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

گیاه زینتی آهار با نام علمی Zinnia spp. گیاهی یکساله است. در مکانی با آفتاب کامل و خاکی با زهکشی خوب، از اوایل تابستان تا زمانی که در اثر سرمازدگی از بین بروند، شکوفه های زیادی تولید می کنند. برای لذت بردن از زیبایی های این گیاه در سال آینده بدون خرید بذر جدید، می توانید بذرها را برداشت کرده و در بهار ذخیره کنید.
برداشت بذور آهار برای بهار سال آینده
برداشت بذور آهار برای بهار سال آینده

گیاه زینتی آهار با نام علمی Zinnia spp. گیاهی یکساله است. در مکانی با آفتاب کامل و خاکی با زهکشی خوب، از اوایل تابستان تا زمانی که در اثر سرمازدگی از بین بروند، شکوفه های زیادی تولید می کنند. برای لذت بردن از زیبایی های این گیاه در سال آینده بدون خرید بذر جدید، می توانید بذرها را برداشت کرده و در بهار ذخیره کنید.

چرخه زندگی آهار

آهار گیاهی یکساله و تقریباً حساس است، به این معنی که آنها نمی توانند آب و هوای سرد را تحمل کنند. کشت این گیاهان را در بهار بعد از گذراندن خطر یخبندان و گرم شدن زمین شروع کنید. شما می توانید بذرها را مستقیماً در باغ بکارید یا چهار تا شش هفته قبل از آخرین سرمازدگی در منطقه خود در داخل خانه بذرها را کشت کنید.

برای تشویق به گلدهی مجدد یا افزایش شاخه های جانبی گلدار، باغبانان اغلب گل های انتهایی را کات یا به اصطلاح سرزنی می کنند. اگر می خواهید بذرها را جمع آوری کنید، بهتر است مقداری از شکوفه ها را روی گیاه باقی بگذارید تا بتوانند غلاف بذر تولید کنند.

گیاهانی که در آب و هوای گرم که دما در آنها به ندرت زیر دمای یخبندان می رود، رشد می کنند، مجدداً بلافاصله پس از برداشت بذرها در باغ کاشته می شود. بذرهایی که در معرض یخ زدگی هستند به ندرت در بهار جوانه می زنند.



انتخاب گیاه برای برداشت بذرها:

فقط بذرهای سالم ترین گیاهان را با شکوفه های جذاب جمع آوری کنید. این امر به زنده ماندن بذر و تولید گیاهان جذاب کمک می کند.

بذرهای آهار که به عنوان گیاهانی "گرده افشانی باز" توصیف می شوند، گیاهانی با شکل و رنگ مشابه گیاه مادری تولید می کنند. بذرهای چندین گیاه مختلف را ذخیره کنید تا رنگ های متنوعی به دست آورید.

خشک کردن بذرها:

شما می توانید بذرها را هر زمان بعد از شکوفه دهی کامل گیاه و وقتی که گل ها از بین رفتند، جمع آوری کنید. اگر تا اواخر سال منتظر برداشت بذر هستید، چند هفته قبل از اولین سرمازدگی در پاییز گیاهان را برای ذخیره بذر، برداشت کنید.

اجازه دهید کل شکوفه ها روی گیاهان خشک شوند تا غلاف های بذر آماده برداشت شوند. بذرهای آهار در یک غلاف بسته قرار دارند که در قاعده هر گل رشد می کند. پس از خشک شدن گلبرگ ها و تبدیل غلاف ها از رنگ سبز به قهوه ای و قبل از شروع به ترک خوردن غلاف ها، آنها را از ساقه گیاه جدا کنید.

غلاف ها را روی یک صفحه ای در یک منطقه با تهویه خوب قرار دهید تا کاملاً خشک شوند. پس از خشک شدن، پوسته های بیرونی غلاف ها را به آرامی بین دستان خود بچرخانید تا دانه ها آزاد شوند. قبل از ذخیره سازی بذرها، قطعات غلاف شکسته را از آنها جدا کنید.



ذخیره سازی بذرها:

نکته اصلی در نگهداری و زنده ماندن بذرها این است که آنها را در مکانی تاریک و خنک نگه دارید. ترکیبی از گرما، آب و نور باعث جوانه زدن بذور می شود ، در حالی که گرما و رطوبت باعث پوسیدگی دانه ها می گردد.

دانه ها را در پاکت هایی که دارای برچسب و تاریخ هستند ، ذخیره کنید تا متوجه شوید چه چیزی داخل آن است. این پاکت ها را در ظرفی محکم و دربسته قرار دهید. پس از بسته بندی، دانه ها را می توان در یخچال یا محل خنک دیگری ذخیره کرد. دمای 4 درجه سانتی گراد یا کمتر از آن (بالاتر از صفر درجه سانتیگراد) برای نگهداری بذرها دمای ایده آلی است. اکثر بذرها دو تا سه سال زنده می مانند.



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.