فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

درخت شینوس موله (Schinus molle) یا فلفل شیلی (Chilean pepper tree) یا فلفل پِرویی، درختی همیشه سبز، میان قامت با بافت ریز و شکل کلی مجنون و بسیار زیبا، بومی شیلی و پرو می باشد که با شرایط آب و هوایی استان های شمالی و احتمالاً بسیاری از نقاط مرکزی و جنوبی ایران سازگاری مناسبی دارد.
شینوس موله درختی نویدبخش برای فضای سبز شهری
شینوس موله درختی نویدبخش برای فضای سبز شهری

درخت شینوس موله ( Schinus molle ) یا فلفل شیلی ( Chilean pepper tree ) یا فلفل پِرویی، درختی همیشه سبز، میان قامت با بافت ریز و شکل کلی مجنون و بسیار زیبا، بومی شیلی و پرو می باشد که با شرایط آب و هوایی استان های شمالی و احتمالاً بسیاری از نقاط مرکزی و جنوبی ایران سازگاری مناسبی دارد. این درخت زیبا در بسیاری از نواحی معتدله، گرمسیر و نیمه گرمسیری آمریکا به عنوان زینتی در معابر خیابانی و یا حیاط منازل کشت می گردد.

این گیاه درجه حرارت های پایین تا منفی 10 درجه و خشکی و گرمای زیاد را به خوبی تحمل می کند. سیستم ریشه ای آن نسبتاً سطحی می باشد. با کاشت بذر و بدون اعمال تیمار خاصی، بذرها به راحتی جوانه می زنند. برگ های این گیاه مرکب و شباهت زیادی به برگ های چرمی شکل سیکاس دارد که نشان از مقاومت کلی برگ ها در مقابل عوامل طبیعی محدودکننده رشد دارد.



سایر کاربردهای این گیاه عبارتند از:

·        رنگ زیبا، عطر و طعم میوه این درخت آن را ادویه ای مناسب می سازد.

·        چوب محکم این درخت برای درست کردن زین مورد استفاده قرار می گیرد.

·        پوست درخت هنگام خراشیدن و برگ آن معطرند. از عصاره فلفل پروئی در شربت و نوشیدنی ها استفاده می شود.

·        استفاده داروئی از این گیاه سابقه ای بسیار طولانی دارد. عصاره برگ آن ویژگی ضدافسردگی (آزمایش شده روی موش ها)، مدر، مسکن درد دندان و رماتیسم دارد و نیز مفید برای بی نظمی های قاعدگی است. در طب سنتی از ویژگی ضدباکتریایی و گندزدائی آن در درمان زخم و عفونت استفاده می شود.

·        ویژگی حشره کش بودن آن، آن را جایگزین مناسبی برای حشره کش های مصنوعی می سازد.

·        از برگ این درخت در رنگرزی استفاده می شود. این استفاده از زمان اینکاها وجود داشته است. روغن حاصل از برگ‌ها نیز برای مومیائی کردن اجساد بکار می رفته است.






  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.