فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

مگس ریشه در واقع لاروهای چند گونه مختلف مگس ریشه است. رایجترین روش درمان آفت مگس ریشه روش کنترل بیولوژیکی / ارگانیکی است.
کنترل آفت: چگونه با مگس ریشه خوار مقابله کنیم؟
کنترل آفت: چگونه با مگس ریشه خوار مقابله کنیم؟

مگس ریشه ( Root Maggots ) آفتی است که هر کسی که هر نوع گل و گیاه یا محصول کشاورزی پرورش میدهد، از آن واهمه دارد. مگس ریشه تنها محدود به برخی نواحی در دنیا نیست بلکه این آفت ریشه تقریبا هر باغ و مزرعه ای را میتواند گرفتار کند. شناسایی علائم آفت زدگی گیاهان توسط مگس ریشه به شما کمک میکند اجازه ندهید آفت گسترش پیدا کند و خیلی زود آن را از بین ببرید.

root-maggot-flyroot-maggot-fly

شناسایی آفت مگس ریشه در گیاهان

این آفت به ریشه های گیاهان و سبزیجات حمله میکند، به همین علت به آن مگس ریشه یا ریشه خوار گفته میشود. از جمله سبزیجاتی که مورد حمله این حشره قرار میگیرند عبارتند از شلغم، پیاز، هویج، تربچه و کلم سوئدی. محصولات کشاورزی که مورد حمله این آفت ریشه قرار میگیرند عبارتند از کلم پیچ، گل کلم، کلم، کلم قمری، خردل و بروکلی.

root-maggot-flyroot-maggot-fly

مگس ریشه در واقع لاروهای چند گونه مختلف مگس ریشه است. با این که این لاروها از گونه های مختلف هستند، اما ظاهر مشابهی دارند و روش مبارزه و کنترل آنها یکسان است. مگس ریشه سفید رنگ بوده و طول آنها تقریبا 6 میلی متر است. اغلب آفت زدگی گیاه پس از وارد آمدن آسیب به گیاهان شناسایی میشود. آسیب به شکل سوراخها یا تونلهایی در ریشه ها یا غده های گیاه دیده میشود. در شرایطی که هجوم آفت شدید باشد، خود گیاه ممکن است زرد رنگ شده یا پلاسیده و پژمرده شود.

root-maggot-flyroot-maggot-fly

اگر چه آسیبی که این آفت به ریشه محصولات کشاورزی میزند، بدشکل و ناخوشایند است اما بخشهایی از ریشه محصولات ریشه ای (مانند هویج) که هنوز مورد حمله این لاروها قرار نگرفته اند را میتوان مصرف کرد. به راحتی میتوانید ناحیه آسیب دیده ریشه را جدا کنید و دور بیندازید و بقیه آن را بخورید.

root-maggot-flyroot-maggot-fly

کنترل آفت ریشه خوار

رایجترین روش درمان آفت مگس ریشه روش کنترل بیولوژیکی / ارگانیکی است. درمانهای متداول ارگانیک برای مگس ریشه عبارتند از:

-         پخش کردن خاک دیاتومه در اطراف گیاه در زمانی که نهال هستند

-         استفاده از پوشش ردیف کاشت (معمولا از پلاستیک برای پوشاندن ردیفها استفاده میشود) در نهالها

-         استفاده از شکارچیان طبیعی مگس ریشه مانند نماتودها، هترور ابدیتیده ها یا استینر نماتیده ها یا سوسکهای سرگردان

-         کشتن مگس ریشه

root-maggot-flyroot-maggot-fly

شکل- پوشش ردیف کاشت برای کنترل آفت

استفاده از روشهای ارگانیک کنترل آفت ریشه خوار بسیار متداول است چون این آفتها از گیاهانی تغذیه میکنند که غذای انسانها هستند.

مواد شیمیایی نیز برای درمان این آفت استفاده میشود. حشره کش ها تنها در برخی نواحی در فصل رشد موثرند چرا که به محض نفوذ لاروها به ریشه گیاه دیگر مواد شیمیایی به آنها دسترسی ندارند و دیگر تاثیر بر آنها نمیگذارند. اگر از آفت کش برای کنترل مگس ریشه بهره میگیرید، در 8 تا 10 هفته اول بهار هر هفته آن را  استفاده کنید.

در مورد این آفت نیز همانند آفتهای دیگر، پیشگیری بسیار بهتر از درمان و کنترل آفت است. حتما تناوب کشت داشته باشید چون تناوب کشت مانع هجوم مگس ریشه میشود به خصوص در بسترهای کشتی که پیش از این نیز مشکلاتی با مگس ریشه داشته اید. سبزیجات مرده را هر پاییز از باغ خارج کنید و حتما هر گیاهی که به مگس ریشه آلوده شده است را از بین ببرید و هرگز به عنوان کمپوست از آن استفاده نکنید.

همچنین در صورتی که متوجه شدید با مشکل مگس ریشه مواجه شده اید، مقدار مواد آلی در خاک را کاهش دهید به خصوص کود گیاهی. مگس ریشه ترجیح میدهد در خاکی که غنی از مواد ارگانیک است تخم گذاری کند به خصوص کودهای گیاهی. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.