فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

مسئله استفاده یا عدم استفاده از کود های شیمیای سوالی است که ذهن بیشتر علاقه مندان به حفظ اکوسیستم طبیعی باغچه و باغ را درگیر خود کرده است.
آیا کود شیمیایی به کرم های خاکی آسیب می زند؟
آیا کود شیمیایی به کرم های خاکی آسیب می زند؟

بیشتر   کود های شیمایی  طبق دستور العمل داده با آب مخلوط شده و به خاک تزریق می شوند. برای برخی که تلاش می کنند اکوسیستم طبیعی و سالم در داخل باغچه یا گلدان های خود داشته باشند، ممکن است این سؤال ایجاد شود که آیا این مواد شیمایی اخلالی در فعالیت حشرات و کرم های داخل خاک ایجاد می کند یا خیر؟

به طور خلاصه می توان گفت که خیر. بیشتر محصولات آفت کش و کنترل علف های هرز حاوی موادی هستند که باعث آسیب رسیدن به  کرم های خاکی  می شوند ولی اغلب کود های شیمیایی فاقد ویژگی هایی هستند که بتواند زندگی و فعالیت کرم ها را دچار اخلال کند.

البته برخی تحقیقات نشان می دهد که استفاده از کود های شیمیایی آثار مخربی بر کرم ها دارد. در این میان آن چه مسلم است این است که استفاده از آفت کش ها و ترکیبات کنترل گیاهان مزاحم قطعاً بر این حشرات مفید تاثیر منفی دارد. کرم های خاکی که با ایجاد مسیر در خاک، تجزیه ترکیبات ارگانیک و ایجاد کود طبیعی در خاک به تقویت کیفیت و بافت خاک کمک می کنند مانند باقی حشرات در مقابل آفت کش ها آسیب پذیر اند.

علاوه بر محدود کردن استفاده از کود های شیمایی و  آفت کش ها  و تمایل بیشتر به استفاده از روش های طبیعی غنی سازی خاک، برخی کشاورزان و علاقه مندان به گیاهان از روش هایی مثل ایجاد یک لایه مالچ بر روی خاک جهت حفظ بیشتر رطوبت و ایجاد فضای بهتر برای فعالیت کرم ها، استفاده می کنند.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.