فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

باغبانی موفقیت آمیز به عوامل مهمی بستگی دارد. همه بذرها برای زنده ماندن و تولید یک نمونه سالم و بالغ به شرایط خاصی نیاز دارند. بسیاری از انواع گیاهان باغی از بذرهای جدیدی که مستقیماً در خاک کاشته شده اند یا از بذرهایی که در داخل خانه قبل از پیوند در باغچه کشت شده اند، رشد می کنند.
نحوه و زمان کاشت بذرها در باغچه
نحوه و زمان کاشت بذرها در باغچه

باغبانی موفقیت آمیز به عوامل مهمی بستگی دارد. همه بذرها برای زنده ماندن و تولید یک نمونه سالم و بالغ به شرایط خاصی نیاز دارند. بسیاری از انواع گیاهان باغی از بذرهای جدیدی که مستقیماً در خاک کاشته شده اند یا از بذرهایی که در داخل خانه قبل از پیوند در باغچه کشت شده اند، رشد می کنند. دانستن زمان کاشت بذر، تولید گیاهان سالم را در باغ تضمین می کند. استفاده از تکنیک های صحیح کاشت، شانس بهینه بقا را برای هر بذر فراهم خواهد کرد.

ابتدا مشخص کنید که در کدام منطقه آب و هوایی زندگی می کنید. هر منطقه دارای آب و هوای منحصر به فردی است که دانستن آنها به زمان و نحوه کشت بذر کمک زیادی خواهد کرد.

سپس انواع بذرهای گیاهی مناسب برای رشد در منطقه خاص خود را انتخاب کنید. مثلا برای مناصقی که آب و هوای بسیار سرد دارند و در نتیجه فصل رشد در آنها کوتاه است می توانید از گیاهان یکساله کوتاه فصل و یا از گیاهان چند ساله مقاوم برای کشت استفاده نمایید و گیاهان چند ساله حساس را برای مناصق جنوبی و گرمتر و با فصل رشد طولانی تر انتخاب کنید.



توجه به این نکته ضروری است که بذرهایی را خریداری کنید که تازه بسته بندی شده و برای سال جاری می باشند.

اگر در مناطق سردتر زندگی می کنید می توانید با کاشت انواع خاصی از بذرها در اوایل بهار در داخل منزل، فصل رشد طولانی تری را برای گیاه مورد نظرتان که حساس به سرما نیز می باشد، فراهم کنید.





کاشت را چهار تا 12 هفته قبل از آخرین یخبندان پیش بینی شده در محل زندگی خود شروع کنید. بذرهایی را برای کاشت داخل خانه انتخاب کنید که دارای فصل رشد طولانی باشند و بذرهایی که برای کاشت مستقیم در باغ انتخاب کنید که دارای دوره رشد کوتاه تری می باشند یا اینکه بسیار ریز می باشند.

برای جوانه زنی بذر در فضای بسته یا داخل منزل، گلدان یا سینی کشت خریداری کنید. هر گلدان را با خاک استریل تا حد کمی زیر لبه پر کنید. مطابق اندازه هر بذر و عمق کاشت مخصوص هر بذر، چند بذر را در عمق مناسب درون هر گلدان کشت کنید. بذرهای خود را پس از کاشت آبیاری کنید. گلدان ها یا سینی های کشت را را در مکانی گرم و آفتابی قرار دهید. در حالی که گیاهچه یا نشا در حال رشد در گلدان است، خاک را همیشه کمی مرطوب نگه دارید.



پس از رفع خطر سرما و وقتی که نشاها به اندازه مورد نظر برای انتقال به باغچه رسیدند، آنها را قبل از قرار دادن در خاک باغچه برای چند ساعت بیرون از منزل نگهداری کنید تا به فضای خارج از منزل عادت کنند و به آنها شوک وارد نشود.

همانطور که در بالا اشاره شد، بذرهای بزرگ باغی و انواع گیاهان با دوره رشد فصلی کوتاه را مستقیماً در فضای باز بکارید. بهترین زمان برای کاشت سبزیجات در فصل خنک اوایل بهار است. سبزیجات با فصل سرد، مانند نخود فرنگی و هویج، یخبندان های سبک را تحمل می کنند. برای کشت بذرهای حساس صبر کنید تا احتمال سرمازدگی از بین برود.



برای کشت مستقیم بذر در باغچه ابتدا باید پوشش های گیاهی قبلی یا علف های هرز را از بین ببرید و بستر کشت را برای ایجاد سطح خاکی مناسب برای تهیه بستر صاف، آماده کنید. هر بذر را طبق دستوری که بر روی بسته ی آن ذکر شده است، بکارید. پس از کاشت به خوبی آبیاری کنید و تا زمانی که نشاها به خوبی مستقر و قوی نشده اند به مرطوب نگه داشتن خاک ادامه دهید.



وجود علف های هرز خطری جدی برای نشاهای جوان محسوب می شود. بنابراین بهتر است به مرور همه علف های هرز باغ را از بین ببرید.



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.