فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۸         
  

زمانی که تصمیم می گیرید بذرها را داخل خانه پرورش دهید، یکی از مهم ترین عوامل نور است. نورپردازی مناسب برای داشتن نهال های سالم و قوی بسیار حیاتی است. زمانی که از لامپ مناسبی استفاده شود، تمام نوری که برای رشد لازم است می تواند به نهال برسد.
نحوه رشد و پرورش بذرها زیر نور
نحوه رشد و پرورش بذرها زیر نور

زمانی که تصمیم می گیرید بذرها را داخل خانه پرورش دهید، یکی از مهم ترین عوامل نور است. نورپردازی مناسب برای داشتن نهال های سالم و قوی بسیار حیاتی است. زمانی که از لامپ مناسبی استفاده شود، تمام نوری که برای رشد لازم است می تواند به نهال برسد.

برای پرورش سالم ترین نهال ها از لامپ های فلورسنت استفاده کنید که طیف کامل نور خورشید را شامل می شوند. در روش دیگر، از ترکیبی از لامپ های فلورسنت قرمز و آبی استفاده کنید. به طور کامل از لامپ های فقط آبی یا فقط قرمز استفاده نکنید زیرا این کار سبب توقف رشد نهال های شما خواهد شد. بنابراین از لامپ ها به صورت ترکیبی استفاده کنید.



اگر بودجه کافی دارید و می خواهید گیاهان مختلفی را بدون صرف هزینه زیاد در باغ خود بکارید ، بذرها را زیر نور چراغ و در داخل منزل بکارید و پس از گرم شدن هوا به باغچه منتقل کنید. جوانه زنی بذر به صورت مجزا، خود مزایای دیگری علاوه بر صرفه جویی در هزینه دارد: در این صورت شما می توانید گیاهان سالم تر و قوی تر را برای کشت در باغچه انتخاب کنید. یک چراغ روشنایی فلورسنت چهار فوت با دو لامپ، نور کافی را برای شروع دو یا دوازده گلدان کوچک بذر در داخل خانه فراهم می کند.



در ابتدا باید یک پایه برای لامپ ها تعبیه کنید تا زمانی که گیاهان رشد می کنند بتوانید چراغ ها را بسته به اندازه گیاه، بالا و پایین ببرید. دقت کنید که لامپ ها هرگز بالاتر از 7 تا 10 سانتیمتر از قسمت بالای نهال ها قرار نگیرند.

برای رشد بذر در زیر نور از گلدان های منفرد کوچک 5 سانتیمتری یا تخت های کم عمق بزرگ استفاده کنید.

بذرها را روی سطح محیط رشد بپاشید و روی آن را با لایه نازکی از خاک نرم بپوشانید.



بذرهای تازه کاشته شده را از پایین آبیاری کنید. گلدان های منفرد را در یک ظرف بزرگ و کم عمق قرار دهید. با احتیاط آب را به ظرف اضافه کنید تا تقریباً به وسط گلدان ها برسد. اجازه دهید گلدان های جداگانه بذر در آب بمانند تا سطح محیط رشد مرطوب به نظر برسد. درصورت آبیاری بیش از اندازه، گلدان ها را برداشته و اجازه دهید تا آب آن ها خارج شود. آبیاری گلدان های بذر و نهال را به این روش ادامه دهید تا گیاهان به ارتفاع 7 تا 10 سانتیمتر برسند.



گلدان ها را به محض جوانه زدن بذرها زیر چراغ قرار دهید. چراغ ها را طوری قرار دهید که فقط 7 تا 10 سانتیمتری قسمت بالای نهال قرار داشته باشند. با رشد نهال سطح چراغ ها را بالا ببرید. چراغ ها را هر روز 14 تا 16 ساعت روشن بگذارید.

نشاها را زمانی که به ارتفاع حدود 5 تا 7 سانتیمتر رسیدند، تنک کنید. آرام و با استفاده از قیچی کوچک یا دست، نهال های ضعیفتر و کوچک تر را در سطح خاک از بین ببرید. قوی ترین و سالم ترین گیاه را در هر گلدان حفظ کنید. برای تنک کردن نشاهایی که به طور دسته جمعی در ظروف بزرگ کاشته می شوند، بهتر است فاصله نشاها از هم از هر طرف حدود 5 تا 7 سانتیمتر باشد.



نشاها را پس از تنک شدن، کود دهید. کوددهی به صورت هفتگی انجام گیرد، به این صورت که مخلوط کود کامل را در مقدار توصیه شده آب حل کرده و به گلدان ها یا بستر کشت اضافه کنید. قبل از کوددهی، نشاها را آبیاری کنید که خاک آنها مرطوب شود. هنگام خشک شدن خاک هرگز محلول کود را استفاده نکنید.



نشاها را 4 تا 6 هفته پس از جوانه زدن بذر و بعد از گرم شدن هوا در بهار، به باغچه منتقل کنید. پس از انتقال نهال ها به باغچه، در ابتدا آنها را برای مدت بیشتری از طول روز در سایه نگهداری کنید. و به مرور طول دوره روشنایی و آفتاب دهی به گیاهان را بیشتر کنید تا زمانی که به طور کامل در تمام طول روز در آفتاب قرار گیرند. در صورت کشت در گلدان، اگر در بهار خطر سرمازدگی در شب وجود دارد بهتر است که نشاها را شب ها به داخل خانه منتقل کنید. ولی نهال هایی که مقاوم شدند را بهتر است در باغچه بکارید.



هشدار:

از اسپری و آبیاری مداوم و مرتب نهال ها خودداری کنید. آبیاری فقط باید زمانی انجام شود که سطح خاک در اثر لمس شروع به خشک شدن می کند. نهال هایی که تحت رطوبت زیاد یا آبیاری مکرر قرار دارند ، به احتمال زیاد با سندرم معروف به "مرگ گیاهچه ( damping off )" از بین می روند. این ویژگی با پوسیدگی نهال ها در سطح خاک ، خم شدن و ریزش برگ ها و در نهایت جدا شدن نهال از ریشه، مشخص می شود.



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.