فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

برای جوانه زنی و کاشت بذر در خانه قبل از هر چیزی باید زمان کشت را برای هر گیاه به خوبی مطالعه کنید و همواره باید حواستان به تقویم باشد. کاشت خیلی زود هنگام بذرها می تواند سبب از بین رفتن آنها در اثر یخ زدگی شدید شود.
راهنمای کشت بذر در محیط خانه
راهنمای کشت بذر در محیط خانه

برای کار جوانه زنی و کاشت بذر در خانه قبل از هر چیزی باید زمان کشت را برای هر گیاه به خوبی مطالعه کنید و همواره باید حواستان به تقویم باشد. کاشت خیلی زود هنگام بذرها می تواند سبب از بین رفتن آنها در اثر یخ زدگی شدید شود. این همان موضوعی است که کشت بذرها را محدود می کند، اما این محدودیت در در محیط داخلی بسیار کمتر است. زیرا کشت در محیط داخل خانه روشی برای ایجاد یک باغ بهاری جذاب بدون وجود خطر یخ زدگی و از بین رفتن نهال ها یا نشاها است.


قبل از هر چیزی، باید یاد بگیرید که چگونه و چه موقع بذرها را در داخل خانه کشت کنید. در این مقاله تمام اطلاعات مربوط به کشت و جوانه دار کردن بذر در داخل منزل بویژه برای باغبانان مبتدی بیان می شود.



جوانه دار کردن بذر در داخل خانه:

در طبیعت، گیاهان گلدار پس از تولید گل و میوه، تولید بذر می کنند. بذرها بر روی زمین می ریزند و در بهار آینده مجدداً سبز شده و تبدیل به گیاه گلدار می شوند. در این قسمت این سؤال مطرح می شود که چرا باید بذرها را در داخل خانه جوانه دار کرد در حالی که در طبیعا خودشان ریزش کرده و مجدداً در بهار سبز می شوند؟



می دانیم که بذرها برای جوانه زدن به هوای گرم نیاز دارند و نشاها یا نهال ها یا بذرهای تازه جوانه زده در یخ زدگی شدید از بین می روند. به همین دلیل باغداران تا پس از تاریخ پیش بینی شده از آخرین یخبندان بهاری، بذرها را در خارج از خانه کشت نمی کنند.



اما بسته به محل زندگی شما، انتظار هر گونه یخ زدگی احتمالی ممکن است متفاوت بوده و تاریخ کاشت بذر در خانه شما را تا فروردین یا حتی اردیبهشت ماه به تأخیر بیاندازد. این امر باعث کوتاه شدن فصل رشد می شود و در مورد سبزیجات ممکن است از رشد آن دسته از سبزیجاتی که به دوره رشد بیشتری نیاز دارند جلوگیری کند و زودتر از موعد به گلدهی برسند.



رشد سریع باغ بهاره و افزایش فصل رشد

کشت و جوانه دار کردن بذرها در محیط داخلی منزل، راهی برای رشد سریع باغ بهاره و افزایش فصل رشد است. هنگامی که هوا خیلی سرد یا مرطوب است و نمی توانید بذرها را در بیرون از منزل بکارید، می توانید آنها را در داخل برخی ظروف کشت کرده و در داخل منزل نگهداری کنید. با رسیدن هوای گرم، شما نشاها یا نهال هایی دارید که کاملاً در خاک مستقر شدند و می توانید آنها را برای کشت به محیط خارج منزل و حیاط خانه منتقل کنید.



زمان کاشت بذر در خانه:

از آنجا که دلیل جوانه زنی بذر در خانه این است که تاریخ آخرین سرما را تخمین بزنید پس منطقی است که شما باید زمان کاشت را تا آن تاریخ بسنجید. به طور کلی، باید بذرهای گیاهان یک ساله را در داخل منزل حدود شش هفته قبل از تاریخ نهایی سرما کشت کنید. برای بعضی از گل ها مانند شمعدانی و بگونیا، ممکن است لازم باشد حداقل 12 هفته قبل از تاریخ سرما شروع به کشت بذرها کنید.



شما می توانید در مورد تاریخ کشت محصولات مختلف در کتاب ها یا سایت های تخصصی اطلاعات کاملی به دست آورید. همچنین می توانید به صورت آنلاین در مورد تاریخ های دقیق محصولات مختلف و گل های منطقه خود از سایت تخصصی گل و گیاه نارگیل نیز مشاوره رایگان دریافت کنید. سایت نارگیل مشاوران متخصصی دارد که به شما برای باغبانی و کشاورزی کمک خواهند کرد.



نحوه کشت بذر در خانه:

برای کشت بذر در داخل خانه، شما به ظروف و بستر کشت مناسبی احتیاج دارید. با انتخاب گلدان های کاشت قابل تجزیه در خاک، این کار را برای خود راحت کنید. وقتی زمان کاشت بیرون از خانه فرا رسید، می توانید کل گلدان را در خاک بکارید، این کار نه تنها به ریشه گیاه هنگام انتقال به خاک آسیب نمی زند بلکه به چرخه بازگشت مواد به طبیعت نیز کمک خواهد کرد. یک ایده جالب این است که برای کاهش هزینه های کاشت، می توانید از رول های خالی دستمال توالت استفاده کنید. بدین صورت که هر رول را به دو یا سه قسمت تبدیل کنید و آنها را روی یک سینی بصورت منظم در کنار هم قرار دهید، در هر تکه رول یک یا دو بذر کشت کنید. پس از جوانه زنی و تولید نشا هر رول را به طور کامل در خاک باغچه یا زمین اصلی قرار دهید.



نحوه کشت بذرها در گلدان بدین صورت است که ابتدا گلدان ها را با مخلوط خاک استریل پر کرده و بذرها را در آنها بکارید. دقت کنید که از خاک گلدان های قدیمی برای کشت بذر استفاده مجدد نکنید. بذرهای خود را در خاکی سبک و نرم بکارید که مقداری رطوبت را در خود نگه دارد، اما نه خیلی زیاد. اگر بستر اولیه کشت بذر که از فروشگاه خریداری کردید دارای کود نیز بود، دیگر نیازی به افزودن کود به خاک نیست. نکته بعدی اینکه حتما قبل از کشت کمی خاک را مرطوب کنید.



نحوه کاشت بذر ها در گلدان و نگهداری از آنها

بذرها را در خاک هر گلدان تا عمق مشخص شده مناسب هر بذر -که روی بسته بذر نوشته شده- کشت کنید. سپس گلدان های حاوی بذر را در محلی گرم یا روی سینی های مخصوص کاشت قرار دهید تا جوانه بزنند. روی گلدان ها را کمی با بسته بندی پلاستیکی شفاف بپوشانید تا رطوبت را در خود نگه دارد و محیطی شبه گلخانه برای آنها ایجاد کند. اتاقی که گلدان ها را در آن نگهداری می کنید نباید دمایی کمتر از 15 درجه سانتیگراد داشته باشند.



هنگام رشد جوانه چه کارهایی انجام دهیم

هنگامی که بذرها جوانه زده و جوانه ها حدود یک و نیم سانتیمتر بالای خاک رشد کردند باید، هرگونه تشک حرارتی یا پلاستیک را بردارید. گلدان ها را در یک سینی در زیر آفتاب یا زیر لامپ های بزرگ قرار دهید. برای مرطوب نگه داشتن خاک، بهتر است آب را به سینی اضافه کنید. گلدان ها را هر چند روز یک بار بچرخانید تا از رشد یک طرفه ی آنها به سمت نور جلوگیری کنید و تمام جهات گیاهچه جدید، نور را دریافت کند. پس از 4 تا 6 برگ شدن گیاهچه ها و رفع خطر سرمازدگی، می توانید آنها را به زمین اصلی یا محیط خارج از خانه منتقل کنید.



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.