فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

هیچ چیز مانند گل های تازه شکوفا شده، بهار را زیبا نمی کند، اما برای بسیاری از باغبانان، زمستان خیلی آرام و خاکستری است. وادار کردن پیازهایی مانند گلایول در داخل خانه و در فصل زمستان می تواند کمی بهار را به ماه های طولانی زمستان اضافه کند.
آیا می توانیم پیاز گلایل را مجبور به رشد خارج از فصل کنم؟
آیا می توانیم پیاز گلایل را مجبور به رشد خارج از فصل کنم؟

هیچ چیز مانند گل های تازه شکوفا شده، بهار را زیبا نمی کند، اما برای بسیاری از باغبانان، زمستان خیلی آرام و خاکستری است. وادار کردن پیازهایی مانند گلایول در داخل خانه و در فصل زمستان می تواند کمی بهار را به ماه های طولانی زمستان اضافه کند.

" فورسینگ ( Forcing )" اصطلاحی است که برای فرآیند تشویق یک پیاز برای شکوفایی خارج از فصل استفاده می شود. هنگامی که یک پیاز شکوفا شد، برگ های گیاه از طریق فتوسنتز به تولید غذا ادامه می دهند. این گیاه مواد غذایی را برای فصل بعد در پیاز ذخیره می کند. فورسینگ پیاز، گیاه را فریب می دهد تا تصور کند از زمستان جان سالم به در برده و بهار رسیده است. فورسینگ پیازهای بهاری مانند گلایول، راهی برای لذت بردن از رنگ های بهاری در هر زمان از سال است.



گلایول ها که در گل آرایی های رسمی به وفور استفاده می شوند، گیاهانی هستند که به راحتی می توانند در تابستان رشد کنند. به طور معمول در بهار کاشته می شوند، بسیاری از انواع گلایول ها برای فورسینگ مناسب نیستند. گونه هاردی گلایول ( Hardy Gladiolus ) نسبت به سایر گونه های گلایول دارای مقاومت بیشتری به سرما است و گزینه ای ایده آل برای فورسینگ است.



روش کار:

برای فورسینگ گلایول، با پیازهای سالم و خوش فرم از مرکز خرید شروع کنید یا از پیازچه های موجود در حیاط خانه خارج کنید. پیازها را در گلدان های کم عمق قرار دهید و آنها را طوری تنظیم کنید که نوک پیاز در سطح خاک یا کمی بالاتر از آن باشد. پس از کشت، پیازها را کاملاً آبیاری کنید. آنها را در مکانی خنک مانند انبار خنک نگهداری پیاز یا یخچال قرار دهید. گلدان ها را به مدت سه تا چهار ماه در سرما بگذارید و محیط را مرطوب نگه دارید. برای اینکه گیاهان را به شکوفایی وادار کنید، آنها را از سرما برداشته و در مکانی گرم و آفتابی یا زیر نور چراغ قرار دهید. این روش که در واقع ایجاد شوک حرارتی برای گیاه است، پیاز را وادار به جوانه زنی و گلدهی خارج از فصل خواهد کرد.



گل های گلایول چند ساله هستند با دمگلی بلند و زیبا هستند. پیازهای خود را به عمق 15 سانتیمتری در باغچه خود بکارید و تا نیمه آن را با خاک نرم بپوشانید. بسته به اندازه پیاز، آنها را با فاصله بین 5 تا 18 سانتیمتر از یکدیگر بکارید. هرچه پیاز بزرگتر باشد، فاصله آنها برای کشت باید بیشتر باشد. گلایول در خاک ماسه ای بهترین رشد را دارد و اگر در منطقه ای زندگی نمی کنید که شن و ماسه بخشی از خاک باشد، باید آنها را با خاک مخلوط کنید.



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.