فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۴         
  

شما معمولاً گل های پیازی را برای یک فصل نمی کارید. گیاهان پیاز معمولاً ظاهر زیبایی دارند و نه تنها در سال اول بلکه برای چند سال بعد نیز به گلدهی خواهند رسید. بعضی از پیاز ها حتی عمر بیشتری خواهند داشت و در برخی مناطق سازگارتر می شوند یا به اصلاح بومی می گردند.
گیاهان پیازی که عمر بیشتری دارند
گیاهان پیازی که عمر بیشتری دارند

شما معمولاً گل های پیازی را برای یک فصل نمی کارید. گیاهان پیازی معمولاً ظاهر زیبایی دارند و نه تنها در سال اول بلکه برای چند سال بعد نیز به گلدهی خواهند رسید. بعضی از پیازها حتی عمر بیشتری خواهند داشت و در برخی مناطق سازگارتر می شوند یا به اصلاح بومی می گردند.

بومی سازی به این معنی است که پیازها طی برخی پروسه ها خودشان را با شرایط محل زندگی سازگار می کنند و به مرور آن منطقه محل کشت و پرورش دائم آن گیاه می شود. گل های پیازهای بومی شده در ردیف های مستقیم و با نظم خاصی قرار ندارند. به این دلیل که توسط مادر طبیعت کشت شدند و رشد کردند، ممکن است دارای گل های پراکنده و بدون نظمی باشند. یا اینکه گل های کم پر با گلبرگ های کمتری داشته باشند.



اگر گل هایی با ظاهر غیر منظم و پراکنده را دوست دارید، پیازهای بومی شده و خودرو، گزینه مناسبی می باشند. کاشت اینگونه پیاز ساده بوده و پس از کشت نیز تقریباً به هیچگونه نگهداری احتیاج ندارند. در این مقاله نحوه کشت و کار اینگونه پیازها را بررسی می کنیم.

گلدهی گیاهان پیاز بهترین جادوی طبیعت به حساب می آیند، زیرا پیاز چیزی بیش از یک دانه نیست. این بخش از گیاه دارای تمام موار مورد نیاز برای جوانه زنی، رشد و گلدهی گیاه می باشد. شاخ و برگ گیاهان پیازی پس از گلدهی از بین رفته و بخش زیرزمینی که همان پیاز می باشد به خواب می رود و در فصل رشد بعدی دوباره شاخ و برگ جدید تولید کرده و به گلدهی می رسد. این پروسه ممکن است طی چند سال تکرار شود. در مورد پیازهای بومی شده و خودرو، این تکرار حتی بیشتر و طولانی تر نیز خواهد بود. این پیازها ممکن است چندین دهه پروسه گلدهی و خواب را تکرار کنند و عمر طولانی تری داشته باشند. همچنین در هر فصل رشد ممکن است پیازچه های جدیدی در کنار پیاز مادری تشکیل شوند که نه تنها مواد غذایی بیشتری در اختیار گیاه قرار می گیرد بلکه دامنه گستردگی شاخ و برگ افزایش می یابد. همچنین از این پیازچه های تازه در فصل رشد بعدی می توان به عنوان اندام تکثیری و پیاز مادری جدید استفاده کرد.



یکی دیگر از مزایای تولید پیازچه های جدید این است که تولید شاخه گلدهنده نیز در هر یال افزایش می یابد بدون اینکه شما اقدام خاصی برای این کار انجام دهید. تعداد گلها سال به سال و بدون هیچ اقدامی از طرف شما افزایش می یابد. نیازی به بذر یا تقسیم بوته نیست. پیازهای طبیعی خود پیازهای جدید ایجاد می کنند، به آرامی در منطقه پخش می شوند و کاشتی زیبا و به سبک علفزار ایجاد می کنند.

ایجاد جلوه طبیعی شکوهمند گل های پراکنده با پیازهای طبیعی آسان است. در واقع، این کار بسیار آسان تر از کاشت گل در ردیف های مشخص شده در یک باغ رسمی است. تنها کاری که شما باید انجام دهید، کشت پیازهای سالم و مناسب در مکان مناسب است.

ابتدا پیازهای سالم و با اندازه مناسب را انتخاب کنید. سپس مکانی آفتابی را انتخاب کنید که رفت و آمد در آن به کمترین حد ممکن باشد و همچنین دارای خاک مناسب با زهکش و آبیاری خوبی نیز باشد.

اگر دارای باغ یا حیاط بزرگی هستید می توانید منطقه ای را برای کشت پیازچه های جدید نیز انتخاب کنید. در صورت امکان پیازچه ها را به صورت نامتقارن و با تم طبیعی کشت کنید تا در صورت ازدیاد، ظاهری علفزار مانند به باغ شما دهد. می توانید ابتدا روی سطح خاک، کمپوست بریزید و سپس پیازها را در بالای سطح خاک پراکنده کنید. قبل از کاشت حفره هایی را در محل های کشت ایجاد کنید و کود و پیاز را در آن قرار دهید. سپس پیازهای کشت شده را به خوبی آبیاری کنید.

پیازهای کاشته شده بطور کامل به مراقبت و توجه شما نیازی ندارند. پس از اتمام دوره گلدهی و فصل رشد، آنها را به حال خود رها کنید تا شاخ و برگ هایشان بطور کامل از بین برود، سپس اجازه بدهید تا پیازها در جای خود باقی بمانند و دوره خواب خود را سپری کنند تا بتوانند در فصل رشد بعدی دوباره جوانه بزنند.

نکته کلیدی در کمک به گلدهی مجدد و تولید پیازچه جدید در فصل رشد بعدی این است که شاخ و برگ ها را در جای خود بگذارید تا زمانی که خودشان به طور کامل از بین بروند. وقتی گل دهی تمام شد، ممکن است منظره زیبایی نداشته باشند، اما اجاز دهید در جای خود باقی بمانند تا عمل فتوسنتز را به طور کامل انجام دهند.

در ادامه چند مورد از بهترین پیازها برای کاشت آورده شده است:

شقایق گل آفتابگردان ( Anemone blanda )



مروارید آبی ( Crocus spp )



سنبل انگوری ( Muscari armeniacum )



گل نرگس یا مینو ( Narcissus spp )



گل برفی ( Galanthus nivalis )



پیاز دشتی یا عنصل  (Scilla campanulata)



( Chionodoxa spp )



اگر ترجیح می دهید پیازهایتان کمی دیرتر شکوفا شوند یا به گلدهی برسند، آنها را در محلی بکارید که نیازی به بریدن علف ها نباشد و ترافیک رفت و آمد کم است. در ادامه چند پیاز که در اوایل تابستان شکوفا می شوند، معرفی خواهند شد.

گونه های جنس آلیوم ( Allium spp ) که بهترینشان گونه Allium sphaerocephalon است.



کروکوس هلندی (  grandifloras Crocus purpureus  )



گل ستاره ( Brodiaea spp )



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.