فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

در سبک باغبانی بستر مرتفع ابتدا باید نوع گیاه را انتخاب کرده و سپس نگهدارنده، خاک و محل آن را مشخص کرد.
در بستر مرتفع چه گیاهانی می توان پرورش داد؟
در بستر مرتفع چه گیاهانی می توان پرورش داد؟

قدم اول در ایجاد یک باغچه به سبک بستر مرتفع ، انتخاب نگهدارنده است. جنس نگهدارنده، اندازه آن و محل قرار گرفتنش مسائلی هستند که باید با توجه به گیاهی که قرار است در آن کاشته شود انتخاب گردد. پس از انتخاب نگهدارنده مناسب، باید برای خاک و محل نهایی قرار گیری آن برنامه ریزی کرد چرا که هر خاکی ممکن است برای شرایطی که بستر مرتفع ایجاد می کند مناسب نباشد.

پیش از هر چیز به یاد داشته باشید که پر کردن زود هنگام نگهدارنده فکر خوبی نیست. نگهدارنده بستر مرتفع معمولاً به راحتی قابل حمل است. همین مسئله باعث می شود احتمال جا به جا شدن آن در محیط برای یافتن بهتر جای ممکن بیشتر شود. در این صورت جا به جا کردن یک نگهدارنده پر از خاک کار و زحمت بیشتری می طلبد.

بیشتر سبزیجات و میوه ها در طول روز حداقل به 6 تا 8 ساعت آفتاب کامل نیاز دارند. بنابراین در صورتی که چنین گیاهانی می کارید باید بستر مرتفع را در محلی با چنین ویژگی هایی قرار دهید. این در حالیست که برای گیاهان سایه دوست، یک محل تاریک تر و به دور از آفتاب مناسب تر است. به علاوه بهتر است نگهدارنده را نزدیک به شیر آب قرار دهید تا آبیاری آن ساده تر شود. جا به جا کردن یک ظرف بزرگ پر از آب به این طرف و آن طرف سخت خواهد بود.

مانند پرورش گیاه در یک باغچه یا باغ، مهم ترین عامل در پرورش و سلامت گیاهان خاک آن است. اگرچه بیشتر نگهدارنده ها آن قدر محکم و سفت هستند که بتوانند به راحتی وزن خاک درون خود را تحمل کنند، ولی استفاده از خاک متراکم و سنگین ممکن است باعث خم شدن وسط آن یا باز شدن درز ها شود. به علاوه اینکه معمولاً گیاهان نیز به چنین خاکهایی علاقه ندارند. بنابراین مثل همیشه استفاده از ترکیبی از خاک گلدان با کیفیت و کمپوست بهترین راهکار است. برای این کار این دو را به صورت 2 (خاک گلدان) به 1 (کمپوست) ترکیب کنید و در صورت امکان از کود های طبیعی ریز و گرانولی هم استفاده کنید. البته این توصیه در مورد پرورش کاکتوس ها صدق نمی کند چرا که کاکتوس ها بیشتر خاکی از جنس شن در ترکیب با کمپوست را دوست دارند.

در بستر مرتفع گیاهان مختلفی می توان کاشت. به طور مثال کاشت سبزیجات به صورت انبوه و متراکم در این فضا بسیار رایج است. فلفل، هویج، گوجه فرنگی، بادمجان و ... به راحتی در این نگهدارنده ها رشد می کنند. همچنین می توان سبزیجات خوردنی مانند ریحان، جعفری، رزماری و ... کاشت که علاوه بر زیبایی ظاهری، عطر و بوی خوبی هم دارند.

برخی هم ترجیح می دهند در چنین فضایی بوته های میوه دار مانند تمشک، توت فرنگی و ... بکارند. کاشت گیاهان رنگارنگ در بستر مرتفع هم بسیار رایج است و معمولاً چند پیج زیبا هم در اطراف کاشته می شود تا با پراکنده شاخ و برگ های خود به اطراف، منظره را زیبا کنند. حتی برخی اقدام به کاشت بوته های کوتاه گل دار و گیاهان همیشه سبز می کنند که جلوه ای منحصر به فرد با محیط می دهد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.