فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

استفاده از قاب سرد روشی است برای محافظت از گیاهان در برابر سرما بدون ایجاد مزاحمت برای رسیدن نور به گیاه
چطور قاب سرد درست کنیم؟
چطور قاب سرد درست کنیم؟

در ساده ترین حالت قاب سرد را می توان جعبه هایی ساده و بدون کف تعریف کرد که بر روی گیاهان قرار داده می شود تا از ان ها در برابر شرایط محیطی و سرمای محیط محافظت شود. قابل سرد معمولاً بر روی زمین و با ارتفاع کم ساخته می شوند تا در عین محافظت از گیاهان در برابر سرما به نور اجازه عبور داده و مانع دسترسی ساده به گیاهان نشوند.

مهم ترین کارکرد قاب سرد محافظت از گیاهان در برابر باد شدید و حفظ رطوبت و گرمایست. به این ترتیب باغبان ها و کشاورزان می توانند در عمل فصل کشت و پرورش خود را طولانی تر کرده و امکان کاشت زود هنگام بذر ها را داشته باشند. از آن جا که قاب سرد ساختاری ساده دارد، می توان در فصل های گرم تر سال پوشش آن را برداشته و خود قاب را بدون تغییر همان جا رها کرد.

قاب سرد یک چارچوب ساده است که می توان آن را خریداری کرده یا با چند عدد چوب تخت ، میخ و چک کش ساخت. البته این قاب می تواند از جنس پلاستیک، بلوک های سیمیانی، آجر یا هر چیز دیگر هم باشد ولی مدل مرسوم آن چوبی است.

برای ساخت قاب سرد چوبی باید دقت داشت که از چوب های قدیمی یا چوب های پرداخت شده با مواد شیمیایی استفاده نشود. رعایت این مسئله به خصوص زمانی که قرار است قاب چوبی به طور مستقیم در زمین قرار داده شود مهم تر است. برای حفاظت از بافت چوب می توان از رنگ های غیر سمی استفاده کرد.

برای پوشش قاب می توان از شیشه یا پلاستیک شفاف استفاده کرد. هر چه پوشش ضخامت بیشتری داشته باشد، عایق حرارتی بهتری خواهد بود. البته نباید فراموش کرد که باید قسمتی از پوشش را برای ایجاد تهویه در نظر گرفت. مثلاً می توان یک بخش متحرک یا کشویی قرار داد تا روزهای گرم تر کمی گرما و رطوبت قاب کاهش داده شود.

اگر زمین شیب زیادی دارد می توان به جای ایجاد یک فریم، با ایجاد یک پایه و قرار دادن پوشش (مثلاً شیشه) به عنوان دیوار و سقف، یک قاب سرد ساده درست کرد. برای ایجاد گرمای بیشتر می توان همچنین از روش های مختلف برای گرم کردن بستر خاک استفاده کرد. مثلاً برای این کار می توان از شبکه گرمایشی زیر زمینی استفاده کرد یا در عمیق 40 تا 50 سانتی متری زمین کمپوست یا کود طبیعی قرار داد تا حرارت ایجاد شده از طرف آن، خاک را گرم کند.


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.