فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

بسیاری از افراد دقیقا نمیدانند منظور از نیمه سایه چیست و آیا مفهوم آن همان سایه دوست است یا خیر. در واقع چند نوع سایه یا شرایط نوری مختلف برای گیاهان وجود دارد که در اینجا با یکی از آنها (نیمه سایه) آشنا میشوید:
پرورش گل و گیاه: شرایط نیمه سایه چیست؟
پرورش گل و گیاه: شرایط نیمه سایه چیست؟

هنگامی که میخواهید بذر یا گیاهی را خریداری کنید، یکی از اولین مواردی که باید در نظر بگیرید محل نگهداری گیاه یا گلدان است. اگر میخواهید گیاه را در داخل آپارتمان نگهداری کنید از صاحب گلخانه باید بپرسید گیاه مورد نظر شما در چه شرایطی میتواند زندگی کند. در پاسخ ممکن است بشنوید این گیاه مناسب شرایط " نیمه سایه " ( partial shade ) است. بسیاری از افراد دقیقا نمیدانند منظور از نیمه سایه چیست و آیا مفهوم آن همان سایه دوست است یا خیر. در واقع چند نوع سایه یا شرایط نوری مختلف برای گیاهان وجود دارد که در اینجا با یکی از آنها (نیمه سایه) آشنا میشوید:

نیمه سایه چیست؟

گیاهان گوناگون به درجات مختلف سایه نیاز دارند یا تحمل برخی شرایط نوری را ندارند. این شرایط ممکن است از سایه کامل تا آفتاب کامل متفاوت باشد. برای این که در باغبانی و نگهداری از گیاهان موفق باشید، باید بدانید تفاوت انواع سایه در چیست.

به طور خلاصه نیمه سایه به موقعیتی گفته میشود که تقریبا 2 تا 4 ساعت در روز آفتاب میگیرد. مکان نیمه سایه در واقع هم آفتاب و هم سایه را در ساعات مختلف تجربه میکند. گیاهانی که در نیمه سایه قرار دارند ممکن است در طول روز به مدت چند ساعت آفتاب مستقیم دریافت کنند و باید حداقل نیمی از روز را در سایه بگذرانند. به همین علت بهتر است گیاهانی که مقاوم به سایه هستند، در نواحی نیمه سایه قرار داشته باشند.

سایه روشن یا سایه اندک ( dappled shade ) با نیم سایه تفاوت دارد. مکانی که سایه روشن باشد، در واقع آفتاب بیشتری نسبت به سایه واقعی دریافت میکند و سایه ایجاد شده در این ناحیه معمولا به واسطه شاخه ها و بوته های دیگر باغچه تشکیل میشود و در طول روز با حرکت خورشید جهت آن جا به جا میشود. این الگوی متغیر سایه تاثیر سایه روشن یا سایه لکه لکه ایجاد میکند.

Shade gardenShade garden

پرورش گیاهان در نیم سایه

گیاهان زیادی برای نواحی نیم سایه مناسب هستند. گیاهان جنگلی و گلهای وحشی به خوبی در این نواحی رشد میکنند. برخی از درختچه ها مانند آزالیا و آزالیای ساحلی در نواحی نیم سایه به خوبی رشد میکنند. موارد زیر از جمله گیاهان متعددی هستند که برای نواحی نیم سایه مناسبند:

-         بابتیزیا

-         پئونی یا گل صد تومانی

-         گل کاردینال یا لوبلیا

-         هوستا

-         ورونیکا یا سیزاب ایرانی

-          پای شیر

-         بومادران

-         پلاتیکدن گراندیفلوروس

-         شمعدانی

-         گل خونی

-         فلوکس

-         گل استکانی

-         سینه دارو

-         تاج الملوک

-         پامچال

-         سرخ بر

-         انگشتانه

-         شقایق نعمانی

-         سوسن یکروزه یا زنبق رشتی

-         استیلب 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.