فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۴         
  

کاکتوس پیتایای قرمز (Hylocereus undatus) در مناطق گرمسیری آمریکا، از جنوب مکزیک تا برزیل به صورت وحشی رشد می کند و با بسیاری از نام های مستعار از جمله میوه اژده، گلابی توت فرنگی و سرئوس شکوفه شب شناخته می شود.
میوه قرمز موجود در کاکتوس چیست؟
میوه قرمز موجود در کاکتوس چیست؟

کاکتوس پیتایای قرمز (Hylocereusundatus) در مناطق گرمسیری آمریکا، از جنوب مکزیک تا برزیل به صورت وحشی رشد می کند و با بسیاری از نام های مستعار از جمله میوه اژده، گلابی توت فرنگی و سرئوس شکوفه شب شناخته می شود. این کاکتوس میوه ای شبیه توت قرمز بر روی ساقه سه گوش خود تولید می کند. قرن ها، مردم آمریکای لاتین میوه پیتایا را به مصرف خوراکی می رساندند. طی چند سال اخیر، محبوبیت این میوه به بازارهای بین المللی نیز رسیده است. اسرائیل و ویتنام نیز کشت این گیاه را بصورت تجاری انجام می دهند و میوه های آن را نیز صادر می کنند.



می توانید تصور کنید که یک درخت تاک با کاکتوس کریسمس تلاقی شده و پیتایا به وجود آمده است. کاکتوس پیتایا که دارای رشد سریع است، دارای ساقه های متصل و شاخه ای به طول حداکثر 20 فوت (60 متر) می باشد. در حالی که اکثر ساقه های پیتایا سه ضلع دارند، بعضی از آنها چهار یا پنج ضلعی نیز دیده می شوند. این گیاه چند ساله همیشه سبز معمولاً دارای خار است، اگرچه برخی از انواع بدون خار آن نیز وجود دارد. این نوع کاکتوس از ریشه های هوایی خود برای اتصال به تکیه گاه و صعود استفاده می کند. در طبیعت، کاکتوس های وحشی و خودرو سرانجام به توده متراکمی از ساقه تبدیل می شود، اما تولیدکنندگان کاکتوس پیتایای کشت شده را هرس می کنند .



گل های پیتایا فقط در شب شکوفا می شوند. اگر در مزارع کشت این گیاه باشید، منظره زیبای باز شدن گل ها در شب را از دست نخواهید داد. این گیاه دارای شکوفه های سفید ناقوس شکل بسیار بزرگ - به طول حدود 35 سانتیمتر - با رایحه ای خوش، دوست داشتنی و پرچم هایی به رنگ کرم می باشد. بیشتر گل های پیتایا خود گرده افشان هستند، اگرچه چندین گونه از این گیاه نیاز به گرده افشانی با گونه های دیگری از کاکتوس پیتایا برای لقاح دارد (دگرگرده افشان). گل های این کاکتوس نیز خوراکی می باشند - مانند سبزیجات پخته و خورده می شوند - و میوه های یاقوتی تولید می کنند .



میوه پیتایا شبیه توت فرنگی های بزرگ و سخت است. قرمز و مستطیلی شکل که به آن "میوه اژدها" نیز می گویند و بیش از 10 سانتیمتر طول دارد. افرادی دارای پوست ضخیم اغلب می توانند خارهای روی گیاه را تحمل کنند ولی بطور کلی کسانی که این گیاه را انتخاب می کنند از دستکش استفاده می کنند. وقتی میوه را تکه تکه کنید، داخل آن سفید یا قرمز - بسته به نوع کاکتوس - با تعداد زیادی بذر سیاه کوچک پیدا می کنید. اگر میوه روی گیاه رسیده شود، می توان تا دو هفته در یخچال نگهداری کرد. میوه پیتایا را تازه بخورید یا از میوه منجمد برای مربا ، آب میوه یا بستنی استفاده کنید .



کسانی که در مناطق گرمسیری یا نیمه گرمسیری اقامت دارند می توانند در حیاط خانه پیتایا بکارند. کاکتوس پیتایا به آفتاب کامل، دمای بین 18 تا 25 درجه سانتیگراد و محافظت در برابر سرما نیاز دارد. برای کشت می توانید قطعات مختلف ساقه را به طول 35 سانتیمتر جدا کرده و به صورت جداگانه بکارید. یک گیاه بالغ می تواند سالانه تا 20 سال حدود 100 کیلوگرم میوه اژدها تولید کند .



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.