فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

تمامی فرایند مقاوم سازی گیاه تنها کمی بیشتر از یک هفته طول میکشد اما همین مدت کوتاه به گیاهانتان کمک میکند به فضای بیرون عادت کرده و مقاوم شوند و خیلی راحت تر شرایط را تحمل کنند.
انتقال نهال به خاک: چگونه گیاه را مقاوم کنیم؟
انتقال نهال به خاک: چگونه گیاه را مقاوم کنیم؟

افراد زیادی علاقمند هستند از بذر گیاه پرورش بدهند. با این کار میتوان صاحب انواع گوناگون گل و گیاه شد از جمله گیاهانی که ممکن است در محل زندگی شما یا گلفروشی های نزدیک شما وجود نداشته باشند. رشد و پرورش گیاه از بذر کار ساده ایست به شرطی که چند نکته را رعایت کنید. یکی از نکاتی که برای پرورش گیاه از بذر باید رعایت کنید، این است که پیش از انتقال نهال به باغچه، آن را مقاوم سازی ( harden off ) کنید.

چرا باید نهال مقاوم سازی شود؟

هنگامی که بذری را در فضای بسته منزل یا گلخانه بزرگ میکنید، غالبا گیاه در شرایط کنترل شده و ایده آلی رشد میکند. دمای محیط بدون نوسان بوده و در حد متعادل حفظ میشود، نور داخل به شدت آفتاب بیرون نیست و باد و باران شدید گیاه را آشفته نمیکند.

چون گیاه در فضای کنترل شده داخل بزرگ شده است، هرگز در معرض محیط بیرون و سختیهای آن قرار نگرفته و هیچ دفاعی در مقابل شرایط محیطی ندارد تا زنده بماند. درست همانند فردی که تمام زمستان را در خانه سپری کرده است. اگر این فرد بدون محافظت در مقابل آفتاب تابستانی قرار بگیرد، حتما خیلی زود دچار آفتاب سوختگی میشود.

برای انتقال گیاه به محیط بیرون باید به آن کمک کنیم مقاوم شود. مقاوم سازی فرایند آسانی است که باعث بهبود رشد گیاه و قوی شدن آن در هنگام مواجهه با شرایط سخت محیطی در باغچه میشود.

مراحل مقاوم سازی گیاه

مقاوم سازی در واقع آشنا سازی تدریجی نهال کوچک با فضای بیرون است. همین که نهال به اندازه ای بزرگ شد که باید در خاک کاشته شود و دمای بیرون برای آن مناسب شد، نهالها را در یک جعبه بگذارید. قرار دادن نهالها در جعبه ضروری نیست بلکه فقط برای راحتی کار شماست که میخواهید دائما نهالهایتان را به بیرون ببرید و بیاورید.

جعبه ای که نهالها را در آن چیده اید، بردارید و به بیرون ببرید و در ناحیه سایه قرار دهید. چند ساعت بگذارید نهالها همانجا بمانند، سپس آنها را پیش از شب به داخل برگردانید. این فراید را تا چند روز تکرار کنید. دقت کنید که نهال را در مکانی سایه و سرپناه دار بگذارید (که باد شدیدی به آن نوزد). هر روز مدت قرار گیری گیاه در محیط بیرون را کمی بیشتر کنید.

هنگامی که قرار گیری نهالها در فضای بیرون به قدری تکرار شد که تمام روز بیرون قرار دارند، میتوانید فرایند انتقال آنها به ناحیه آفتابی را شروع کنید. فرایند را به این صورت ادامه دهید که هر روز چند ساعت جعبه را از ناحیه سایه به ناحیه آفتابی منتقل کنید و طول مدت قرار گیری در معرض آفتاب را هر روز کمی بیشتر کنید تا زمانی که تمام مدت گیاهان در ناحیه آفتابی قرار بگیرند.

در طول این فرایند بهتر است جعبه را هر شب به خانه بیاورید. همین که فرایند به جایی رسید که نهالها تمام طول روز را بیرون در آفتاب به سر میبرند، میتوانید شبها نیز آنها را بگذارید بمانند. در این زمان دیگر میتوانید نهالها را در باغچه بکارید.

تمامی این فرایند کمی بیشتر از یک هفته طول میکشد اما همین مدت کوتاه به گیاهانتان کمک میکند به فضای بیرون عادت کرده و مقاوم شوند و خیلی راحت تر شرایط را تحمل کنند. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.