فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

خاک گلدان انتخاب بهترین خاک برای گیاهان آپارتمانی و گلدانی است در حالی که هنگامی که به دنبال خاک خوب برای باغچه تان هستید، بهترین گزینه اصلاح خاکی است که هم اکنون در باغچه خود دارید. تفاوت خاک سطحی و خاک گلدانی در ترکیب و مواد تشکیل دهنده آنهاست و هر یک برای یک نوع استفاده مختص خود مناسبند.
انتخاب بهترین خاک: به تفاوت مهم خاک سطحی و خاک گلدانی توجه کنید
انتخاب بهترین خاک: به تفاوت مهم خاک سطحی و خاک گلدانی توجه کنید

انتخاب بهترین خاک

هنگامی که میخواهید گیاهی بکارید یا پرورش دهید ممکن است فکر کنید تفاوتی نمیکند چه خاکی استفاده کنید و با خود بگویید خاک، خاک است دیگر. اما اگر میخواهید در رشد و پرورش گیاه موفق باشید باید در انتخاب بهترین خاک دقت فرمایید و نوع خاک گیاه را درست انتخاب کنید. تفاوت خاک سطحی و خاک گلدانی در ترکیب و مواد تشکیل دهنده آنهاست و هر یک برای یک نوع استفاده مختص خود مناسبند.

خاک گلدان بهتر است یا خاک سطحی؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید ببینیم خاک سطحی ( Topsoil ) و خاک گلدان ( Potting soil ) چیست تا متوجه شوید این دو خاک در واقع شباهت بسیار کمی دارند.

خاک سطحی (   Topsoil   ) و خاک گلدان (   Potting soil   )

 در واقع خاک گلدان ممکن است اصلا هیچ خاک واقعی در خود نداشته باشد. این خاک باید آب را به خوبی زهکشی کند، در حالی که هوا نیز به خوبی به داخل آن نفوذ میکند. هر شرکت سازنده ای ترکیب خاک گلدانی خاص خود را دارد. ترکیبات خاک گلدانی مانند پوست درخت، خزه اسفانگوم (پیت ماس)، الیاف نارگیل و ورمیکولیت است که با هم مخلوط شده و بافتی ایجاد میکنند که ریشه های در حال رشد را نگه داشته و رطوبت و غذا به گیاه میرسانند در حالی که امکان زهکشی مناسب نیز فراهم میکنند. 

از طرفی خاک سطحی هیچ ترکیب تشکیل دهنده خاصی ندارد و ممکن است از زمین بوته زار یا زمینهای طبیعی برداشته شده باشد یا خاک باغ یا باغچه که در ترکیب با ماسه، کمپوست، کود حیوانی و شماری از ترکیبات دیگر هستند. این خاک به خودی خود مناسب نیست و نیاز به مواد اصلاحی زیادی دارد.

انتخاب بهترین خاک برای گلدانانتخاب بهترین خاک برای گلدان

انتخاب بهترین خاک برای گلدان

خاک گلدان بهترین خاک برای گیاهان آپارتمانی و گلدانی است، چون بافت مناسبی داشته و در یک فضای کوچک رطوبت را برای گیاه در حال رشد حفظ میکند. برخی از خاکهای گلدانی مخصوص برخی گیاهان خاص طراحی شده اند مانند خاک بنفشه افریقایی یا ارکیده. در هر صورت هر گیاه گلدانی باید در نوعی خاک گلدانی پرورش داده شود. خاک گلدانی استریلیزه است به این معنی که احتمال رشد قارچها و ارگانیسمهای دیگر در آن و گسترش به گیاهان دیگر به حداقل رسیده است و هیچ علف هرز و ناخالصی دیگری در آن وجود ندارد. همچنین این خاک همانند خاک سطحی یا خاک باغچه معمولی، متراکم نیست بنابراین به خوبی امکان رشد ریشه گیاه در این خاک وجود دارد.

انتخاب بهترین خاک برای باغچهانتخاب بهترین خاک برای باغچه

انتخاب بهترین خاک برای باغچه

هنگامی که به دنبال خاک خوب برای باغچه تان هستید، بهترین گزینه اصلاح خاکی است که هم اکنون در باغچه خود دارید. این کار بهتر از این است که کل خاک موجود را خارج کرده و خاک دیگری جایگزین آن کنید. باید در ترکیب جدید خاک سطحی باغچه تان، نسبت خاک قبلی باغچه 50 50 باشد. زهکشی آب در هر یک از این دو نوع خاک نرخهای مختلفی دارد و ترکیب دو خاک باعث میشود رطوبت از هر دو لایه عبور کند نه این که بین دو لایه خاک محبوس شود. از خاک سطحی برای باغچه خود استفاده کنید و مقداری مواد آلی برای اصلاح خاک به آن بیفزایید. 


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.