فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

گل ارکیده در طبیعت بیشتر در مناطق گرم و مرطوب و جنگلی رشد می کند. گلدان مناسب برای این گیاه باید تا حد امکان شرایط مشابه را برای گیاه ایجاد کند.
گلدان مناسب برای گل ارکیده
گلدان مناسب برای گل ارکیده

در طبیعت گل ارکیده بیشتر در مناطق گرم و مرطوب و جنگلی، مثلا شمال ایران یا جنگل های پرباران و استوایی رشد می کند. گاهی هم دیده می شود که گل های ارکیده بر روی شکاف و لای دو شاخه درخت زنده، یا در داخل و اطراف درختان پوسیده و از بین رفته روییده است. به طور کلی ارکیده با چنین محیطی سازگاری بسیار بالایی دارد که به دلیل قابلیت جذب آب آن ها از محیط مرطوب است. البته گل ارکیده این کار را تا زمانی می تواند انجام دهد که رطوبت محیط بالا بوده و شدت نور آفتاب به حدی نباشد که آب ذخیره شده در برگ ها تبخیر گردد.

پرورش گل ارکیده در باغچه و گلدان کار سختی نیست ولی قرار دادن آن در چنین محیطی به طور کلی بر خلاف شرایط طبیعی و ایده آل ارکیده است. به همین دلیل برای گل ارکیده از گلدان های متفاوتی استافده می شود که به آنها اجازه رشد بهتر، سلامت بالاتر و رسیدن به حداکثر پتانسیل را بدهد.

گل ارکیده معمولا در یک گلدان پلاستیکی با چندین سوراخ تخلیه آب در انتهای آن خریده می شود. ولی از آن جا گل ارکیده به محیطی مرطوب و خاکی با نفوذ پذیری بالا نیاز دارد، معمولا یک گلدان پلاستیکی معمولی برای آن مناسب نیست چرا که کافی نبودن سوراخ های آن یا مناسب نبودن اندازه سوراخ ها ممکن است باعث مرطوب ماندن بیش از حد خاک و آبیاری بیش از اندازه گیاه شود. برای زیبایی بیشتر گاهی این گلدان های پلاستیکی در گلدان های سرامیکی بزرگ تر قرار داده می شوند. ولی باید توجه داشت که گلدان های سرامیکی اصلا برای گل ارکیده مناسب نیستند چرا که برخی مواد شیمیایی استفاده شده در آن ها می تواند برای ریشه های حساس ارکیده بسیار مضر باشد.

گلدان های پلاستیکی البته از یک جهت می توانند مفید باشند. ویژگی مثبت این گلدان ها آن است که انتقال و جا به جایی آن ساده تر بوده و می توان آن را در گلدان های دکوری مختلف در بخش های مختلف خانه قرار داد، بدون آن که گیاه هنگام جا به جا شدن دچار شوک شود.

بهترین گزینه برای گلی مثل ارکیده، استفاده از گلدان های پلاستیکی شفاف است که هم جا به جایی آن را ساده می کند و هم امکان بررسی وضعیت و شرایط خاک و ریشه ها را فراهم می سازد. به طور مثال اگر خاک به هر دلیلی مرطوب باقی مانده باشد یا ریشه ها دچار بیشماری شده باشند، می توان با یک نگاه و بررسی کلی آن را به سرعت تشیخیص داد. گلدان شفاف پلاستیکی همچنین به ریشه ها اجازه دریافت نور خورشید را می دهند. درست همانند آن چه یک گل ارکیده موجود در طبیعت در یک سراشیبی یا بر روی تنه درخت تجربه می کند. این شرایط باعث می شود ریشه های گل ارکیده هم بتوانند فتوسنتز انجام داده و به رشد گیاه کمک کنند.

البته گل ارکیده گلدان های مخصوص به خود را هم دارد. گلدان هایی که بدنه آن ها از قطعات چوبی ساخته شده و میان این قطعات شکاف یا روزنه وجود دارد که به هم به تخلیه بهتر آب کمک می کند و هم امکان گردش بهتر هوا در خاک را فراهم می سازد. به طور مشابه گاهی از جعبه های چوبی هم به عنوان محل پرورش ارکیده استفاده می شود. بنابراین برای پرورش گل ارکیده در شرایط ایده آل حتما نیازی به تهیه یک گلدان مخصوص نیست. ظرفی با نفوذ پذیری بالا و شرایطی برای گردش بهتر هوا برای گیاه کافی است.

اگر قرار است از یک گلدان (شفاف یا غیر شفاف) استفاده کنید، گلدانی با 4 تا 12 سوراخ تخلیه آب تهیه کنید. فراموش نکنید که ارکیده خاکی با عمق کم را ترجیح می دهد. بنابراین اگر از گلدان های عمیق تر استفاده می کنید می توانید انتهای آن را با سنگ پر کنید چرا که ریشه های ارکیده هیچ گه از آن بخش از گلدان استفاده نمی کنند. این کار همچنین به نفوذ پذیری بهتر خاک کمک می کند.

گلدان گل ارکیده بهتر است هر 1 تا 2 سال یک بار تعویض گردد. گلدان جدید بهتر است 2-3 سانتی متر از گلدان قبلی عریض تر باشد ولی نیازی به عمیق تر کردن گلدان نیست.

 

گلدان های مختلف برای ارکیده

گلدان پلاستیکی: گلدان پلاستیکی رطوبت را بیشتر نگه می دارد و ریشه ها را در فصل زمستان بهتر گرم می کند. این گلدان ها همچنین بسیار سبک هستند و برای زیبا تر کردن آن می توان آن را در یک گلدان تزیینی قرار داد. البته به دلیل سبک بودن گلدان، امکان افتادن یا واژگونی در روزهای پر باد نیز وجود دارد.

گلدان های سفالی : این گلدان ها سنگین تر هستند و می توانند به خنک نگه داشتن ریشه ها و خاک در طول فصول گرم تر سال کمک کنند. گلدان های سفالی معمولا فقط یک سوراخ تخلیه دارند ولی به دلیل جنس بدنه، همچنان آب را به خوبی از خاک تخلیه می کنند. وجود منافذ کوچک در بنده گلدان همچنین باعث افزایش گردش هوا در خاک می شود. آبیاری گیاهانی که در این گلدان ها کاشته می شود باید کمی بیشتر از حد معمولا باشد.

گلدان های چوبی و سبد ها: این گلدان ها برای ارکیده ایده آل هستند چرا که نفوذ پذیری خاک را چند برابر کرده و گردش هوا در آن را به شدت افزایش می دهند.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.