فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

از ویژگی های سرخارگل، آسیب پذیری کم این گیاه نسبت به آفت هاست که به سوسک ژاپنی، شته ها، مگس سفید و مایت ها محدود می شود
آفت های سرخارگل
آفت های سرخارگل

سرخارگل رنگ های متنوعی دارد و استفاده از آن در تزیین محوطه می تواند به زیبا تر شدن محیط کمک کند. سرخارگل گلی چند ساله و نسبتاً مقاوم است که در طول فصل تابستان و اوایل پاییز گل دهی می کند. این گل به آفتاب کامل نیاز دارد. یکی از ویژگی های مثبت سرخارگل، آسیب پذیری کم این گیاه نسبت به آفت هاست. در واقع آفت های اصلی این گل به سوسک ژاپنی، شته ها، مگس سفید و مایت ها محدود می شود که کار نگهداری از آن را بسیار ساده تر می کند.

 

سوسک های ژاپنی

لارو این حشره که بیشتر از 300 میزبان دارد معمولاً از ریشه علف ها تغذیه می کند. این در حالیست که حشره بالغ طیف گسترده تری از گیاهان را هدف قرار داده که در میان فهرست بلند آن نام سرخارگل هم دیده می شود. در بسیاری از مواقع جمعیت این حشره توسط شکارچیان طبیعی کنترل می شود ولی به نظر می رسد در مناطقی مانند آمریکای شمالی که قدمت حضور این آفت در آن جا به کمتر از 2 سده می رسد، شکارچیان طبیعی وجود نداشته و کنترل این آفت دشوار تر است. سوسک ژاپنی پوستی براق دارد و طول بدن آن در حدود 2 تا 3 سانتی متر است. یکی از نشانه های اصلی حضور سوسک ژاپنی سوراخ شدن برگ هاست که نتیجه تغذیه این حشره است. ساده ترین روش کنترل این حشره جدا کردن آن ها از گیاه است که با تکاندن برگ ها و شاخه ها انجام می شود. البته این حشره نباید به حال خود رها شود و بهتر است آن را در محلول آب و صابون انداخت. راه حل دیگر استفاده از روغن چریش است که بر روی حشرات بالغ تأثیر می گذارد. همچنین می توان از تله های چسبی استفاده کرد.

 

شته

شته ها تقریباً به تمام گونه های گیاهی علاقه دارند. آن ها به هر گیاه خوراکی هجوم می برند که سرخارگل هم یکی از آن هاست. این حشرات کوچک از طریق سوراخ کردن برگ ها و ساقه، شیره گیاه را مصرف می کنند. معمولاً شته ها ترجیح می دهند پشت برگ ها و نقاطی که کمتر در معرض دید است قرار گیرند. حضور شته ها می تواند باعث زرد شدن برگ ها و توقف رشد شود. همچنین عسلکی که شته ها تولید می کنند می تواند شرایط مناسب برای ایجاد کپک دوده ای بر روی شاخه و برگ ها را به وجود آورده که باعث جلوگیری از فتوسنتز می شود. معمولاً پاشش شدید آب می تواند شته ها را از گیاه جدا کرده و از بین ببرد. فقط باید توجه داشته باشید که حتماً پشت برگ ها را هم به خوبی آب پاشی کنید. استفاده از روغن باغبانی و کمک گرفتن از شکارچیان طبیعی از گزینه های مناسب دیگر برای مقابله با شته هاست.

 

مگس سفید

مگس سفید مانند شته ها می تواند سطح برگ یا ساقه را سوراخ کرده و از مواد مغذی گیاه استفاده کند. مگس سفید همچنین مانند شته ها پس از تغذیه مایعی شفاف (عسلک) به جای می گذارد که باعث رشد کپک دوده ای می شود. تغذیه این آفت از برگ ها همچنین ایجاد لکه در برگ ها و زرد شدن و ریزش آن ها می شود. به طور مشابه، استفاده از آب یا صابون ضد آفت برای کنترل جمعیت این آفت می تواند مفید باشد.

 

مایت های اریوفید

مایت های اریوفید آنقدر کوچک هستند که دیدن آن ها با چشم غیر مسلح تقریباً غیر ممکن است. مایت های اریوفید خانواده ای بزرگ از مایت ها، شامل 200 گونه مختلف هستند که همگی با کمی تفاوت رفتار و زندگی مشابهی دارند. مایت های ماده وارد جوانه های گیاه شده و در آن جا تخم ریزی کرده و از بافت گیاه تغذیه می کنند و مواد مغذی را از گیاه می گیرد. این فرآیند باعث بدشکل شدن بافت ها شده ولی معمولاً گیاه را از بین نمی برد. ایجاد گال، برنزی شدن برگ ها یا خشکی سطح آن می شود. برای کنترل این آفت باید برگ ها و شاخه های مبتلا را هرس کرده یا با استفاده از روغن باغبانی با آن مقابله کرد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.