فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

سرگین خفاش یک کود طبیعی است که قرن هاست توسط انسان برای تقویت خاک استفاده می شود.
استفاده از سرگین خفاش به عنوان کود
استفاده از سرگین خفاش به عنوان کود

احتمالاً خفاش آخرین حیوانی باشد که استفاده از کود آن به عنوان یک گزینه جایگزین کود های سنتی دامی یا شیمیایی به ذهن خطور کند. ولی بر خلاف ظاهر نه چندان دوست داشتنی خفاش و محل زندگی آن، سرگین خفاش منبعی بسیار ارزشمند و غنی از مواد مغذی برای گیاهان است. سرگین خفاش یک کود طبیعی فوق العاده است که صد ها سال است توسط انسان جمع آوری شده و برای تقویت بافت خاک و کمک به رشد بهتر گیاهان استفاده می شود. البته این کود معمولاً گران قیمت است ولی می تواند اثرات دائم بر روی کیفیت خاک و گیاهانی که در آن رشد می کنند داشته باشد.

 

مواد مغذی موجود در کود خفاش

کود خفاش شامل 10 درصد نیتروژن ، 3 درصد فسفر و 1 درصد پتاسیم است. نیتروژن موجود در کود به رشد سریع تر و بهتر گیاهان کمک می کند و به همین دلیل استفاده از آن به عنوان غنی سازی خاک چمن مناسب است. فسفر موجود در آن نیز به رشد بیشتر ریشه های گیاه کمک کرده و معمولاً گل دهی را بهبود می دهد. این در حالی است که پتاسیم به تقویت و رشد بهتر تنه اصلی و ساقه کمک می کند. علاوه بر این سه ترکیب، کود خفاش دارای مواد مغذی جزئی دیگر هم هست که همگی کیفیت خاک را بهبود می بخشند.

 

بهبود خاک

کود خفاش علاوه بر تغییر خاک از نظر ترکیب شیمیایی، بافت آن را نیز تغییر می دهد. این کود به افزایش قوام و چسبندگی خاک های سست کمک کرده و خاک های بیش از حد فشرده و سنگین را سبک تر می کند. مزیت دیگر این کود آن است که کود خفاش به سادگی از خاک خارج نمی شود و در نتیجه مدت طولانی تری خاک را تقویت می کند. یعنی نقطه مقابل برخی کود های غیر عالی که به سادگی از خاک خارج می شوند که غنی سازی مجدد خاک را می طلبد. همچنین این کود دارای باکتری ها و میکروب هایی است که می توانند به تقویت خاک کمک کنند.

 

میکروب های موجود در کود خفاش

میکروب هایی که در کود خفاش یافت می شوند قابلیت پاک سازی خاک را دارند و به همین دلیل کود خفاش یک پاک ساز ارگانیک هم هست. به این ترتیب نه تنها کود خفاش خاک را تقویت می کند بلکه اثر مواد شیمیایی و سمی موجود در آن را هم خنثی می کند. میکروب ها همچنین می توانند قابلیت حفظ آب در خاک و هوا را هم بالا ببرند که این کار را با فعالیت خود که باعث شل شدن و متخلخل شدن خاک می شود انجام می دهند.

میکروب ها همچنین مهم ترین نقش را در تجزیه مواد دارند و به کنترل بیماری های مربوط به خاک و از بین بردن نماتد های خطرناک کمک می کنند. کود خفاش را می توان به کمپوست هم اضافه کرد تا فرآیند تجزیه آن سرعت گیرد.

 

استفاده از کود خفاش

زمانی که کود خفاش جمع آوری می شود به شکل پودر است. به همین دلیل بدون نیاز به انجام فرآیند های اضافه، می توان آن را استفاده کرد و گیاهان نیز می توانند به سادگی از مواد مغذی آن استفاده کنند. سبزیجات خوراکی و دارویی، سبزیجات برگی و غیر برگی، گیاهان تزیینی، درختان میوه و درختان مغز دار می توانند از این کود به خوبی استفاده کنند. برای استفاده از این کود می توان آن را مستقیماً با خاک مخلوط کرده یا در آب حل کرد و به عنوان یک کود مایع روی خاک ریخت. کود مایع را همچنین می توان بر روی برگ ها و بخش های از گیاه که دچار بیماری های قارچی شده اند ریخت که به از بین بردن آن کمک می کند.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.