فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

گل زنبور می تواند خود را با شرایط مختلف آب و هوایی و انواع خاک ها سازگار کند. ولی انتقال این گیاه به دلیل ریشه های گسترده اش ساده نیست. به همین دلیل تکثیر از طریق پرروش بذر انجام می شود.
نحوه تکثیر گل زنبور
نحوه تکثیر گل زنبور

گل زنبور که به گل پروانه هم شهرت دارد، معمولاً به خاطر زیبایی اش پرورش داده می شود. این گیاه گل هایی بزرگ تولید می کند که به طرز جالبی بر روی یک ساقه بلند و نازک و علف مانند قرار گرفته است. ارتفاع این گیاه چند ساله چند ساله پس از رشد کامل به حدود یک متر می رسد و می تواند شرایط مختلف آب و هوایی و از آن مهم تر، انواع خاک ها، از خاک هایی با نفوذ پذیری بالا و غنی گرفته تا خاک خشک و اسیدی را تحمل کند. یکی از دلایل مقاومت بالای این گیاه در برابر عوامل محیطی، سیستم ریشه گسترش یافته و عمیق این گیاه است. همین مسئله باعث می شود انتقال گیاه چندان ساده نباشد. به همین دلیل بهترین راه تکثیر گل زنبور، پرورش گیاه جدید به کمک بذر در یک محیط کنترل شده است.

برای این کار بهتر است گلدان های پیت استفاده شود. برای این کار ابتدا گلدان را پر کنید (با خاک یا هر محیط کشت غیر خاکی دیگر) تا محلی مناسب برای قرار دادن بذر ها فراهم شود. این بستر باید ابتدا به خوبی مرطوب شود.

در مرکز گلدان خاک را کمی کنار زده تا محل قرار گیری بذر کمی پایین تر از سطح خاک باشد. چند بذر گل زنبور را در داخل آن قرار داده و بقیه گلدان را پر کنید. بر روی گلدان یک کاور پلاستیکی قرار دهید تا رطوبت و گرما در محیط داخل گلدان بهتر حفظ شود. دمای ایده آل برای رشد بذر ها حدود 21 درجه سانتی گراد است. با حفظ این شرایط می توان انتظار داشت حدود 14 روز طول بکشد تا اولین جوانه ها سر از خاک بر آورند.

بهتر است هر روز گلان ها بررسی شده و در صورتی که خاک خشک بود، آبیاری شود. گلدان ها را به آرامی و با استفاده از یک بطری به روش اسپری کردن آبیاری کنید و مراقب باشید بذر هایی که در نزدیکی سطح خاک قرار گرفته اند جا به جا نشوند.

پس از ظهور اولین جوانه ها، آبیاری را تا مدتی باید ادامه دهید تا زمانی که اولین جفت برگ های واقعی گیاه رشد کنند. در این مرحله بهتر است از میان جوانه های رشد کرده بهترین ها و قوی ترین ها را انتخاب کنید و بقیه را از بین ببرید تا در نهایت در هر گلدان نهایتاً یک یا دو گیاه سالم و قوی باقی بماند. آبیاری را تا 6 هفته بعد ادامه دهید تا بذر ها سیستم ریشه خود را توسعه دهند. پس از آن هر گیاه آمادگی جا به جا شدن و زندگی مستقل در شرایط غیر کنترل شده را خواهد داشت. بنابراین می توان گلدان را با گیاه داخل آن در باغچه کاشته یا در صورت نیاز به گلدانی بزرگ تر منتقل کرد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.