فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

برخی از گیاهان به خاکهای اسیدی علاقه بیشتری دارند و در این شرایط بهتر رشد میکنند. اسیدی کردن خاک شامل افزودن محصولات دارای pH پایین (اسیدی) به خاک است.
چگونه خاک را اسیدی تر کنیم؟
چگونه خاک را اسیدی تر کنیم؟

صاحبان گل و گیاه که عاشق گیاهان اسید دوست مانند گل ادریسی یا آزالیا هستند، باید یاد بگیرند چگونه خاک باغ یا باغچه شان را اسیدی تر کنند تا سلامت گیاهانشان حفظ شود. اسیدی کردن خاک شامل افزودن محصولات دارای pH پایین (اسیدی) به خاک است. برای اندازه گیری اسیدی یا قلیایی بودن خاک باید pH خاک اندازه گیری شود که مقدار آن در مقیاسی از 0 تا 14 میتواند متفاوت باشد. عدد 7 نشانگر pH خنثی است و عدد پایینتر از 7 نشان دهنده اسیدی بودن و بالاتر از آن نشان دهنده قلیایی بودن می باشد. در اینجا با اسیدی کردن خاک آشنا میشوید.

blue-hydrangea-flowerblue-hydrangea-flower

انواع گیاهانی که در خاک اسیدی رشد میکنند

اگر چه بیشتر گیاهان در خاکی بهتر رشد میکنند که pH آن بین 6 تا 7.5 باشد، اما برخی از گیاهان عاشق خاکهای اسیدی تر هستند. برخی از متداولترین گیاهانی که خاک اسیدی را ترجیح میدهند در اینجا فهرست شده اند. با این حال بیشتر این گیاهان در دامنه گسترده ای از شرایط میتوانند رشد کنند.

-         آزالیا و رودودندرون

-         گل ادریسی

-         گاردنیا

-         کاملیا

-         شقایق جنگلی

-         قلب خونین

-         انواع گیاهان گوشتخوار

-         خاس (راج)

-        درختچه توری

-         شیپوری

-         درختان کاج

حتی بلوبری نیز در این نوع خاک بهتر رشد میکند.

چگونه خاک باغچه را اسیدی کنیم؟

اگر گیاهانتان در خاک باغچه رشد نمیکنند چون بیش از حد قلیایی است، لازم است بیشتر درباره افزایش سطح اسیدیته خاک بدانید. پیش از اسیدی تر کردن خاک ابتدا باید آزمایش خاک انجام دهید و خاکتان ارزیابی شود.

-     یکی از روشهایی که به اسیدی شدن خاک کمک میکند، افزودن پیت اسفاگنوم (نوعی خزه خاص) است. به خصوص در شرایطی که مساحت باغ کوچک است یا باغچه دارید، این راه موثر است. برای این کار کافیست 2.5 یا 5 سانتیمتر پیت به سطح بالای خاک و در اطراف گیاه و یا در حین کاشت اضافه کنید.

-    یک روش فوری دیگر برای افزایش اسیدیته خاک این است که با محلول ترکیبی حاوی 2 قاشق غذا خوری سرکه یا آب لیمو در یک گالن آب، چند مرتبه به گیاه آب بدهید. این راه بسیار خوبی برای تنظیم pH گیاهان گلدانی و آپارتمانی است.

-    کودهای اسیدی کننده خاک را نیز میتوانید برای کمک به افزایش سطح pH خاک استفاده کنید. برای این منظور به دنبال کودهای حاوی نیترات آمونیوم، سولفات آمونیوم یا اوره با پوشش گوگردی (سولفور) باشید. این کودها گزینه خوبی برای اسیدی کردن خاک به خصوص برای آزالیا هستند. با این حال سولفات آمونیوم قوی است و در صورتی که در استفاده از آن دقت کافی به خرج ندهید به راحتی موجب سوختن گیاه میشود. به همین علت همیشه باید برچسب روی محصول و دستور العمل استفاده از آن را به دقت بخوانید و رعایت کنید.

blue-hydrangea-flowerblue-hydrangea-flower

-    در برخی موارد استفاده از عنصر سولفور (گل گوگرد) موثر است. با این حال این ماده به کندی عمل میکند و چند ماه طول میکشد تا تاثیر بگذارد. معمولا از آن در باغها و زمینهای بزرگ استفاده میشود نه باغچه های خانگی.

blue-hydrangea-flowerblue-hydrangea-flower

-         گوگرد گرانولار برای باغچه ها و باغهای کوچک مقرون به صرفه و مطمئن است و استفاده از آن هزینه بر نیست.

-    گاهی اوقات یک راهکار کاهش pH خاک که برای تبدیل شکوفه های گل ادریسی از صورتی به آبی کافیست، استفاده از سولفات آهن است. سولفات آهن سریعتر (دو تا سه هفته) عمل میکند اما نباید آن را مرتبا استفاده کنید چرا که فلزات سنگین حاصل از آن در خاک تجمع یافته و برای گیاهان مضر است. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.