فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۲         
  

گلدان ها از جنس های مختلف تولید می شوند که هر کدام ویژگی هایی متفاوت داشته و برای پرورش گیاهان مختلف در داخل خانه، فضای باز، پشت بام و ... استفاده می شوند.
انواع نگهدارنده برای پرورش گیاهان
انواع نگهدارنده برای پرورش گیاهان

گلدان ها تقریباً در هر رنگ، اندازه، شکل و طرحی موجود هستند. گلدان های بلند، کوتاه، معلق و ... همگی به سادگی در فروشگاه ها قابل خرید هستند. ولی نحوه استفاده از هر کدام از این گلدان ها متفاوت است و انتخاب بهترین گلدان یا ظرف نگهدارنده بستگی به نحوه استفاده از آن و شرایط مختلف از جمله نوع گیاهی که قرار است در آن کاشته شود دارد.

به طور کلی گلدان های بلند و کشیده برای گیاهانی طراحی شده اند که ریشه های عمیق دارند. به طور مثال بوته ها و درخت های کوچک برای کاشت در این نوع گلدان ها مناسب هستند. این در حالی است که گلدان های کم ارتفاع محلی ایده آل برای پرورش گیاهانی با ریشه سطحی و پیاز گل است. گل های رونده و پیچ ها هم می توانند به خوبی خود را با شرایط گلدان های معلق وفق دهند. ولی انتخاب ها تنها به گلدان ها ختم نمی شود. انواع دبه ها، جعبه ها، سبد، بطری و هر آن چه که توانایی حفظ مقداری خاک در خود داشته باشد و سوراخی برای خروجی آب در کف آن در نظر گرفته شود، می تواند به عنوان یک ظرف نگهدارنده مورد استفاده قرار گیرد.

 

انواع رایج نگهدارنده برای پرورش گیاهان

نگهدارنده ها و گلدان های مختلفی برای پرورش گیاهان استفاده می شود که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. در ادامه گلدان هایی معرفی می کنیم که عمر طولانی دارند و می توان گفت در صورت نگهداری مناسب هیچ وقت از بین نمی روند و برای استفاده در داخل خانه هم مناسب هستند.

گلدان های سفالی : از رایج ترین نوع گلدان ها در کشور ما هستند. روزنه های ریز موجود در ساختار این گلدان به هوا اجازه ورود و خروج داده و باعث رسیدن هوا به خاک می شود. این گلدان ها عمری طولانی دارند و مقاوم هستند. البته این گلدان ها بسیار آسیب پذیر و شکننده هستند و عمر آن ها تنها در صورتی طولانی می شود که از آسیب های فیزیکی در امان باشند. از آن جا که دیواره این گلدان سوراخ های ریز دارد، آب و رطوبت سریع تر از آن خارج شده و در نتیجه خاک در آن زودتر خشک می شود. به همین دلیل گل هایی که در گلدان های سفالی کاشته می شوند به آبیاری بیشتری نیازمندند. از مزیت مهم این گلدان ها خنک نگه داشتن ریشه ها در اوقات گرم سال است و گیاهان مقاوم به کم آبی را به راحتی می توان در آن پرورش داد.

نگهدارنده های سنگی: گلدان های سنگی یا سیمانی از همه جهت بسیار مقاوم هستند و طول عمر بسیار بالایی هم دارند. این نوع گلدان ها و نگهدارنده ها معمولاً به عنوان بخشی از دکوراسیون دائمی در محیط باز استفاده می شوند. از آن جا که این گلدان ها در برابر سرما و یخ زدگی نیز مقاوم هستند، مشکل شکستن در سرما و گرما وجود ندارد. این گلدان ها همچنین بسیار سنگین هستند و در نتیجه ورزش بادهای شدید هم نمی تواند باعث افتادن آن ها شود. البته همین وزن زیاد آن ها یکی از دلایلی است که باعث شده این گلدان ها بیشتر به عنوان اجزای ثابت در محوطه سازی ها استفاده شوند. به همین دلیل استفاده از این نوع گلدان ها برای تراس، بالکن و پشت بام چندان توصیه نمی شود.


گلدان های سرامیک تزیینی: گلدان های سرامیکی در طرح و رنگ های بسیار مختلف موجود هستند. این گلدان ها ممکن است به طور کامل جنبه تزیینی داشته باشند و در نتیجه از گلدان های مشابه سنگی و سفالی گران تر باشند. از آن جا که گلدان های سرامیکی به طور کلی کوچک تر هستند برای کاشت و پرورش گیاهان کوچک تر در داخل خانه استفاده می شوند. آسیب پذیری آن ها در برابر ضربات فیزیکی می تواند مهم ترین جنبه منفی این نوع گلدان باشد.

گلدان های فلزی: گلدان های فلزی برای پرورش گیاهان در محیط خارج از ساختمان مناسب هستند ولی از دوام گلدان های سنگی و سیمانی را ندارند چرا که به مرور زمان زنگ زده و می پوسند. دیگر وجه منفی این گلدان ها گرم شدن بیش از حد آن ها در گرمای هواست. به همین دلیل استفاده از این گلدان ها در محیط داخل خانه هم نسبتاً رایج است که حداقل مشکل زنگ زدگی و گرمای زیادی را از بین می برد.

نگهدارنده های چوبی: گلدان ها و نگهدارنده های چوبی مختلفی وجود دارد. از جعبه های مکعبی و پنجره ای ساده گرفته تا گلدان های تزیینی از جنس مرغوب ترین چوب ها که جنبه کاملاً تزیینی دارند. به طور کلی چوب سرو برای ساخت گلدان های چوبی استفاده می شود. این چوب عمر بالایی داشته و در مقابل بیشتر آفت ها مقاومت است. استفاده از چوب پرداخت شده برای ساخت گلدان توصیه نمی شود چرا که مواد شیمیایی آن می تواند بر روی خاک اثر گذاشته و برای گیاه مضر باشد. این مسئله به خصوص در مورد گیاهان خوراکی بسیار هم است چرا که هر آن چه از طریق چوب پرداخت شده وارد خاک می شود، در نهایت از طریق مصرف برگ ها یا میوه گیاه به خود ما باز می گردد. به همین دلیل در بسیاری از موارد از یک لایه پلاستیکی به عنوان پوشش روی چوب استفاده می شود که هم مشکل ارتباط مستقیم چوب با خاک را برطرف می کند و هم طول عمر آن را افزایش می دهد.

گلدان های پلی رزین: گلدان های پلی رزین سبک و ارزان قیمت هستند. این گلدان ها جایگزین خوبی برای گلدان های سنگی و سیمانی در بالکن، تراس و پشت بام هستند. گلدان های پلی رزین هم مقاومت خوبی در برابری عوامل محیطی دارن و هم از نظر شکل و ظاهر زیبا هستند. البته وزن کم آن ها باعث می شود این گلدان در برابر ورزش شدید باد مقاومت نباشد و امکان افتادن آن وجود داشته باشد.

گلدان های فایبر گلاس: نگهدارنده های فایبر گلاس نیز بسیار سبک هستند و معمولاً به عنوان جایگزینی برای گلدان های سنتی مورد استفاده قرار  می گیرند. این گلدان ها ضخمت چندانی ندارند، با این حال می توانند عایق گرمایی خوبی برای گیاهان باشند. به طور کلی استفاده از این گلدان ها در محیط داخل خانه بهتر است.

گلدان های پلاستیکی: اگرچه گلدان ها و ظروف نگهدارنده پلاستیکی را مانند گلدان های فایبرگلاس می توان در محیط خارج از خانه قرار داد ولی ترجیح آن است که از آن ها در محیط داخل خانه استفاده شود. این گلدان ها بسیار سبک هستند و به راحتی کج می شوند. گلدان های پلاستیکی در طرح ها و رنگ های بسیار متنوع وجود دارند، ارزان هستند و قابلیت حفظ رطوبت بالای دارند. به همین دلیل به شدت توصیه می شود پیش از هر بار آبیاری از خشک شدن کامل خاک اطمینان حاصل شود. گلدان های پلاستیکی همچنین در برابر نور آفتاب مقاومت زیادی ندارند و پس از مدتی به تدریج خشک شده و ممکن است ترک بخورند. البته انواع گلدان های پلاستیکی مقاومت در برابر نور فرابنفش نیز وجود دارد که این اتفاق برایشان نمی افتد.

گلدان های پلی استایرن: گلدان های پلی استایرن گلدان هایی بسیار سبک، ارزان قیمت و مانند گلدان های پلاستیکی بدون روزنه هستند. این گلدان ها در ابعاد مختلف تولید می شوند و معمولاً به سبکی ساخته می شوند که با دکوراسیون داخل خانه هماهنگ باشند. این گلدان ها به نسبت ضخیم هستند و به خوبی گیاه را در برابر گرما و سرمای محیط حفظ می کنند. مهم ترین ویژگی منفی این گلدان عدم مقاومت در برابر باد شدید است. بنابراین به طور معمولاً از این گلدان ها در داخل خانه استفاده می شود.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.