فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

پیچ ها گزینه خوبی برای درست کردن سقف گیاهی هستند. اغلب برای این کار از سازه های حمایتی استفاده می شود. ولی پیچ هایی هم هستند که با کمی کمک و هدایت می توانند یک چتر کاملا گیاهی ایجاد کنند.
پیچ های مناسب برای سقف و چتر گیاهی
پیچ های مناسب برای سقف و چتر گیاهی

پیچ ها گزینه خوبی برای پوشش نورگیر، پاسیو یا ایجاد سقف در حیاط خلوت هستند. در مناطق معتدل پیچ ها تمام فضا را پر کرده و ظاهر و فضای ساختمان را به کلی تغییر می دهند. در مناطق گرم تر نیز این گیاهان برای ایجاد سایه بان های گیاهی استفاده شده و به ایجاد سایه و هوای مطبوع در فضا کمک می کنند.

مسیر حرکت و رشد پیچ ها معمولاً به کمک سازه های محکم و فریم ها کنترل می شود که از نظر ظاهری هم جلوه زیبایی پیدا می کند. برای این منظور معمولاً پیچ هایی استفاده می شود که حداقل 4-5 متر رشد کنند. برخی از انواع پیچ ها هم حتی به سازه های پشتیبان نیاز ندارند و می توانند خود را به اشیا مختلف چسبانده و رشد کنند. این ویژگی باعث می شود استفاده از یک طناب یا سیم برای هدایت آن ها کافی باشد و ساخت سازه کامل حمایتی نیاز نباشد.

  پیچ های برگ ریز اگرچه در فصل زمستان تمام شکوه و جلال خود را از دست می دهند ولی در فصل بهار و تابستان به خوبی می توانند به ایجاد سایه و تزیین محیط کمک کنند. گیاه موچسب می تواند تا 10 تا 15 متر رشد کند و شاخه و برگ های خود را تا 3 متر به اطراف پخش کند. برگ   های این گیاه در ابتدا (فصل بهار) بنفش بوده و به تدریج به رنگ سبز و در پاییز مجدداً به بنفش-قرمز تغییر رنگ می دهد.

برخی پیچ های دیگر هم به دلیل گل های زیبا و جذاب خود به عنوان سقف گیاهی استفاده می شوند. ماکرواستاچیا  گل هایی آبی رنگ، بلند و خوشه ای تولید می کند. این گیاه یک بار در فصل تابستان و یک بار دیگر در فصل پاییز و زمستان گل دهی دارد. این گیاه 5 تا 10 متر رشد کرده و 1 تا 2 متر شاخه های خود را به اطراف می گسترد و البته به سازه حمایتی برای رشد نیاز دارد.

نارنگی پیچ گل های بسیار زیاد، شیپوری شکل و به رنگ نارنجی-قرمز در اوایل فصل تابستان تولید می کند. این پیچ که خود می تواند از رشد عمودیش حمایت کند به سرعت رشد می کند و می تواند 8 تا متر رشد کند و تا 2-3 متر فضای اطراف خود را بپوشاند.

دسته دیگری از پیچ ها، پیچ های میوه دهنده هستند که به خوبی می توانند سقفی گیاهی خوبی ایجاد کنند. انگور دیگر پیچ میوه دار است که کاشت و پرورش آن در ایران بسیار مرسوم است و معمولاً 6 تا 8 متر رشد می کند. البته باید توجه شود که انگور به هرس زمستانی نیازمند است. گیاه کیوی که میوه های تخم مرغی و پر موی آن را همگی می شناسیم هم از پیچ های مناسب برای ایجاد سایه و پوشش فضاهای این چنینی محسوب می شود. این گیاه حدود 10 متر رشد می کند و گل هایی سفید و کرمی رنگ در فصل بهار تولید می کند و به آفتاب کامل نیاز دارد.

برخی ترجیح می دهند پیچ هایی پرورش دهند که همیشه و در تمام سال سبز بمانند. این پیچ ها برای همیشه فضا را پوشانده و سایه بان هایی دائمی ایجاد می کنند. از جمله پیچ های همیشه سبز سرخس مارچوبه است که برگ هایی سرخس مانند دارد و بدون کمک سازه حمایتی می تواند به سمت بالا رشد کند. این گیاه 3 تا 6 متر رشد می کند و می تواند تا 1 متر به صورت عرضی گسترش یابد. سرخس مارچوبه به شرایط نیمه سایه نیاز دارد تا بتواند در فصل تابستان گل هایی سفید کوچک با میوه هایی بنفش رنگ تولید کند. یاس سفید دیگر پیچ محبوب ایرانی است که گل های سفید و صورتی و معطر تولید می کند که به طور مرتب در فصول مختلف سال گل دهی دارد. این پیچ را می توان به کمک نخ، طناب یا سیم هدایت کرد. یاس سفید می تواند 6 تا 10 متر رشد کند و فضایی معادل 2 تا 5 متر اطراف را بپوشاند.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.